donderdag 12 maart 2009

Spitsuur


Bij ons is er spitsuur tussen half acht en kwart over acht 's morgens. Het gekke is dat het soms juist heel lekker rustig en soepel gaat, en er zelfs tijd over is om bijv. voor te lezen, en andere keren blijf ik rondrennen en realiseer ik me als de kinderen naar school zijn, dat ze nog niets gedronken hebben, of zo. Niet zo gek eigenlijk, op die rustige dagen slaapt Chris tot na half negen, en op de spitsuur-dagen is hij vroeg wakker...
Doordeweeks sta ik om zes uur op, doe een oude joggingbroek aan en ga de krantenwijk doen. Als ik terugkom, doe ik rustig van alles en nog wat tot het half acht is, want dat is het moment dat de jongens op moeten staan, wil alles nog een beetje normaal kunnen verlopen. Vanmorgen was het weer spitsuur. Behalve dat er ontbeten moest worden, de tassen voor school klaargemaakt, en iedereen schone kleren (ik ben niet zo'n type dat al die dingen al de avond van tevoren doet), moest er ook nog op gelet worden dat Jan uit zijn bed kwam, moest er af en toe iemand aan herinnerd worden dat André nog sliep en dat het een beetje rustig moet zijn, en tussendoor liep Chrisje als een kleine stoorzender met zijn ontdekkingsdrang. Dan kom ik er dus achter dat het tijd is om weg te gaan, dat Frank en Elwin nog geen melk hebben gedronken, dat ik nog steeds in mijn oude joggingbroek rondloop (en daar wil ik NIET in naar school), en dat Chrisje op een van de krukken in de keuken is geklommen en het net aangebroken brood uit de zak staat te schudden!
Op het moment dat ik dit schrijf, is hij trouwens via de kinderstoel boven op de voetbaltafel geklommen, waar hij mij triomfantelijk staat aan te kijken terwijl hij de inhoud van een bak (die daar vol spulletjes staat te wachten tot het opgeruimd wordt - wat doet dat ding daar ook?) één voor één op de grond gooit...

Geen opmerkingen: