vrijdag 27 maart 2009

We moeten eraan geloven


Elwin zit in groep 2. En hij vindt het niet leuk om naar school te gaan. Waarschijnlijk heeft hij last van faalangst, want hij zegt altijd dat hij de werkjes zo moeilijk vindt, en hij begint op school al te huilen als hij "de map" moet pakken, want "misschien kan ik de goede bladzij niet vinden". En dat terwijl hij alles goed kan. Soms begint hij 's morgens thuis te huilen als ik zeg dat we naar school gaan, en dan is hij niet stil te krijgen, tot we op school zijn en de juf hem van mij afscheurt en ik maar gewoon de deur uitloop... Hartverscheurend gewoon, maar 's middags komt hij heel vrolijk uit school gehuppeld en bleek het toch weer meegevallen te zijn. Hij wil al een poosje graag gel in zijn haar, maar ik heb dat nooit wat gevonden - vraag niet waarom! - en daarom hadden we het niet in huis. Nu heb ik hem beloofd dat we gel gaan kopen als hij de rest van de week zonder huilen naar school ging, en dat is gelukt! Gisteren gaf hij bijna zijn wens op: "ik denk dat ik toch maar geen gel wil", omdat het huilen hem weer nader stond dan het lachen, maar gelukkig lukte het om zijn gevoel een andere draai te geven. Ik wil niet alle goed gedrag gaan belonen met cadeautjes (dan zouden we snel blut zijn), maar dit was toch een extra overwinning!
En nu moeten we dus aan de gel geloven...
Aanvulling:
Elwin, kom, dan gaan we de gel kopen! Zijn gezicht betrekt. Opeens hoeft hij niet meer zo nodig aan de gel. O wee, daar heb je het weer. Moet ik daar nou aan toegeven? Ik ga er maar vanuit dat hij het eigenlijk wel wil, maar een beetje bang is voor het grote onbekende. En dat bleek ook zo te zijn. Moeilijk hoor, dat je als ouder moet weten wat je kind wil en hem daarvan moet overtuigen!

3 opmerkingen:

Menrike zei

Bedankt voor je reactie op mijn weblog!
Meteen ging ik natuurlijk ook even bij die van jou kijken... wat een lekker groot gezin heb je!
Leuk om te lezen!

Groetjes!

Mellody zei

Wat sneu voor zo'n ventje om nu al zo tegen school op te zien. Ik neem aan dat de juf op de hoogte is en er wat mee doet? (Is wel belangrijk hoor..., dat zeg ik dan maar als collega mama, maar vooral ook als juf)
Wat die gel betreft.., en? Heeft Elwin nu stekels, een kuif ? Mijn jongens hebben altijd gel in de haren. Niet overdreven, gewoon een kuifje. Ik vind het ze leuk staan.

Karien zei

Nou, Elwin krijgt op school nu veel positieve stimulatie, en het gaat al een stuk beter dan vorig jaar. Verder moeten we het er wel een beetje mee doen, want klein dorpsschooltje, maar we houden het in de gaten. En de gel die we gekocht hadden, werkte niet zo (het was spray), dus ik moet een andere halen. Ik vind het wel leuk, maar soms lastig om het er (zonder wassen) weer uit te krijgen, en ze houden HELEMAAL niet van haren wassen.