donderdag 2 april 2009

Nieuws van het front


Niet alle jongens volgen het geijkte paadje. Sommigen hebben een onstuitbare drang om hun eigen weg te kiezen, en gaan in hun enthousiasme links en rechts ver buiten hun grenzen. Aan de ouders dan de taak om paaltjes neer te zetten, een draad daartussen te spannen, soms zelfs prikkeldraad, en heel af en toe stroomdraad. Dat is geen dankbaar werkje, want een inperking van de persoonlijke vrijheid wordt dan soms aangevoeld als een regelrechte aanslag op hun leven. En zie dan maar dat je met vaste grond onder je voeten rustig doorgaat met paaltjes neerzetten.
Zo, dat was even wat cryptische taal. Met ons gaat alles goed verder. Met Jan ook. Hij heeft van de week besloten dat hij zijn schooljaar (5 VWO) over gaat doen, en dat hij dit schooljaar wel alvast twee vakken zal afsluiten, plus eventueel nog wat losstaande opdrachten (PO's). Voordat hij dan aan het nieuwe vijfde jaar begint, proberen we eerst nog erachter te komen waarom hij zo'n moeite heeft met het opnemen van informatie (iets beredeneren gaat heel goed, maar domweg dingen uit het hoofd leren lukt niet).
Wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

Leo zei

OP die leeftijd zit er soms een blokkade in die bolletjes. Daarom lukt het dan niet om info op te slaan maar wel heel goed na te denken over het nut van dit of dat. En redeneren als de beste uiteraard. Wij maakten het ook allemaal mee, maar gelukkig, de dag van de wijsheid komt altijd een keer en dan komt het uiteindelijk altijd weer goed...

Karien zei

Voor mij is het ook een hele interessante levenservaring! Gelukkig hebben we een goede band onderling en dat lijkt me toch een hoge, zo niet hoogste prioriteit hebben!

Anoniem zei

hi, ook ik vond beredeneren, zoals bv. wiskunden , makkelijk, maar van buiten leren zoals frans vreselijk.
Ik dacht dat ik te dom was voor talen e.d. om dat ik het niet begreep maar van buiten moest leren.
Domme gedachte natuurlijk, maar daar kom je achteraf pas achter.
groet
mien