vrijdag 28 augustus 2009

Gezinssamenstelling

We denken er meestal niet zo bij na, maar voor elk van onze kinderen is de beleving van het gezin weer heel anders. Elk gezin heeft een oudste kind dat geen oudere broer of zus heeft, dus dat is niet zo bijzonder, maar onze baby heeft straks een broer die 17 jaar ouder is.
Vanmorgen kwam Elwin beneden, waar ik alleen zat in een rustige kamer. "Ben ik de eerste?" "Nee hoor, Jan is al naar zijn werk (vakantiebaantje)". "Ja, maar ik bedoel van de kinderen"...

Wat Jan betreft: Eindelijk is er tijd om zijn kamer iets verder aan te pakken. Hij heeft zelf zijn muren wit en de plinten zwart geverfd, en nu kon het zeil, dat al weken lag te wachten, naar boven en worden gelegd. Supertrots was hij, en met recht; het knapt er echt van op, en toen hij vroeg of ik kwam kijken, had ik de camera meegenomen in de verwachting een vloer te zien die af was. Niet dus:
Jan gaat dit jaar voor de tweede keer naar 5 VWO. Gek om te bedenken dat als hij niet twee keer was blijven zitten, nu zijn VWO-diploma op zak zou hebben gehad, en wie weet waar hij dan mee bezig zou zijn geweest! En dan nog een klein broertje krijgen. Ik ben maar blij dat hij nog gewoon scholier is, maar we hopen natuurlijk wel dat hij dit keer wel beter door het jaar heen rolt. Daarvoor hebben we een huiswerkbegeleidingsinstituut om hulp gevraagd, waarvan aanstaande maandag, als hij zijn rooster heeft gekregen, iemand een uurtje komt praten om te kijken of ze genoeg hulp kunnen bieden. Gisteren heb ik deze man aan de telefoon gehad, en dat voelde best goed. Deze vorm van steun is wel prijzig, maar je krijgt er wel wat voor: een doorgewinterde student komt dan bij ons aan huis en fungeert als persoonlijke coach, hulp bij het plannen, stok achter de deur, controleert indien gewenst of alles ook echt gebeurt, alles volgens onze eigen wensen. En als het in het begin intensief is geweest (zeg drie uur per week), en het werkt goed, dan kan het daarna minder frequent of minder uur, alles naar eigen wens. Ben benieuwd!

1 opmerking:

Wiek zei

Hoi Karien, leuk om te lezen dat je hebt stilgestaan bij de 'plaats in het gezin'. Wat ik ook heel boeiend vind, is om te kijken naar de rol van iemand binnen een gezin (al dan niet gerelateerd aan). Zo vertelde mijn tante ooit dat zij zag hoe mijn moeder (de oudste dochter thuis) de rol van oma heeft moeten overnemen. Ze hadden geen grootouders meer toen zij opgroeiden dus als hun ouders weggingen, moest mijn moeder altijd oppassen en ook op andere momenten degene zijn die verantwoording nam over haar broertjes en zusje. Een taak die anders vaak bij grootouders ligt. Een interessante beschouwing!

Ik vraag me af of jij, naast de plek in het gezin, ook ziet of jouw kinderen een specifieke rol op zich nemen.
Wij (lief en ik) hopen een gezin met kinderen te gaan vormen in de toekomst en dan mag je natuurlijk deze vraag terugleggen, graag zelfs :D

groet Wiek