dinsdag 11 augustus 2009

Harry Potter

En nu was het tijd om met de ouderen er tussenuit te knijpen. Toevallig zag ik vanmorgen dat de zesde Harry Potterfilm nog net draait in IJsselstein, en daar hebben we vanavond met Irene, Harry en Gido gebruik van gemaakt. Naar de bioscoop gaan we eigenlijk nooit, dus het was best een hele belevenis, en de tijd is omgevlogen - een goed teken.
Na in mijn mening wat heen en weer gezwalkt te zijn over Harry Potter ben ik een aantal jaar geleden de boeken gaan lezen, en heb ze prompt allemaal gekocht, toen tot en met het vijfde deel. Op de vertalingen van de laatste twee delen heb ik niet kunnen wachten, dus die hebben we in het Engels, maar dat kan ook wel, aangezien die twee delen meer bestemd zijn voor de wat ouderen. Ik vind het een schitterende serie, de boeken meer dan de films, maar de kinderen houden niet zo van lezen, en die zijn weer dol op de films. Waar we er op dit moment twee van kwijt zijn, dus als een van de lezers de videoband van HP 1 tegenkomt, of de DVD van HP 5, dan zou het fijn zijn als je je even af wilt vragen of je die misschien van ons geleend hebt...

14 opmerkingen:

menrike zei

Ik ben ook er ook nog niet helemaal uit over die Harry Potter. Tot nu toe is hij nog buiten onze deur gebleven...

Mellody zei

Eigenlijk ben ik best verbaasd hier zo'n positief verhaal te lezen over Harry Potter. Het is een lang verhaal om toe te lichten, maar in het kort ;ik kan al die magie en occulte toverij niet rijmen met het Christen zijn.
Neemt niet weg dat ik het een heel goed idee vind dat je ook apart met de oudere kinderen leuke dingen doet.

Karien zei

@Menrike, als je kinderen groter worden, moet je je er soms wel in verdiepen. Ik vond het altijd makkelijk om me er gewoon niet mee bezig te houden, maar als je dan juist ook vanuit christelijke hoek zeer positieve geluiden hoort, is het misschien een goed idee om het zelf te gaan onderzoeken - zo ging het met mij. Wat mij betreft is deze serie even christelijk als de Narnia-serie, waarin ook erg veel toverij voorkomt. In de Harry Potter verhalen komt de ultieme zelfopoffering naar voren, soms zelfs tegen de algehele publieke opinie in. Voor mij is elk boek een grote aansporing geweest voor mijn christelijke leven, hoewel de schrijfster zelf altijd heeft ontkend dat zij christelijke waardes aan het boek zou hebben meegegeven (dat was volgens mij bij Narnia ook...).

Karien zei

Ha, terwijl ik de reactie plaatste, zag ik die van Mellody staan. Eigenlijk geldt mijn reactie dus ook voor jou. Blijft over dat je van het genre moet houden. Zo gaan de films over de boeken van Tolkien mij weer wat erg ver, maar ook daar geldt dat het uiteindelijk neerkomt op de opofferingsgezindheid van één of enkele personen.

huize steen zei

Fijn te lezen dat je er zo open voor staat. Ik heb hier wel kinderen in huis gehad die na het zien van een glimpje winksclub in de gang stonden de bidden. Kippevel kreeg ik er van.
Ook reageer ik nog even op je buikje ;-) Alles heeft zo zijn voors en tegens denk ik, ik had met alle kinderen en vooral de laatste zulke enorme buiken dat ze me ws ook eerder tot last waren ;-) Maar wel weer heerlijk genieten zo he van nieuw leven in je buik :-)

huize steen zei

Fijn te lezen dat je er open voor staat !! Heb hier wel eens kinderen over de vloer gehad die na het zien van glimpje winxclub in de gang gingen staan bidden. Kippenvel kreeg ik er van. Nog even een reactie op je buikje, het heeft allemaal zijn voors en zijn tegens. Mijn buik was bij alle kinderen en vooral de laatste enorm, en daardoor had ik er ook veel eerder last van :-) Maar wel weer genieten hoor, dat nieuwe leven in je buik !!

Karien zei

@Huize Steen: Dubbel gereageerd? Ik heb ze allebei gepubliceerd, leuk om te zien dat je het bijna letterlijk nog wist! En tja, winx club gaat mij inderdaad dan weer wel te ver... Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er niet in heb verdiept. Wel weet ik dat hekserij nog steeds springlevend is, en wil ik daar dus niets mee te maken hebben, ook niet op een speelse manier. Klink ik nu een beetje dubbel? ;-) Bij Harry Potter merk ik niet dat het jongeren de kant van de magie optrekt. Het blijft goed opletten, maar dat moet bij alles.

huize steen zei

Hihi bij de eerste reactie kreeg ik een error, en ik dacht laten we het nog eens proberen ;-) Heb ik id wel goed gekopieerd ;-)

Mellody zei

@Huize steen: Ik krijg altijd een error als ik hier reageer. Ik moet altijd twee keer op reactie plaatsen klikken. Karien weet jij waar dat aan ligt?

Karien zei

Nee, ik moet zelf soms ook twee keer klikken. En ook als ik ergens anders een reactie wil plaatsen, soms wel drie keer. Gelukkig hoef ik dan niet de reactie opnieuw in te typen, dus dan klik ik gewoon nog een keertje. Ik denk dat het aan het Google-account ligt, want het is altijd als ik reageer als "google-account". Maar veel verstand heb ik er niet van, dus...

menrike zei

ik moet ook vaak 2 of 3 keer klikken, maar dat gebeurd volgens mij alleen bij blogspot. bij Weblog-weblogs gaat het vaak wel in 1 keer goed...

Karien zei

Ja, inderdaad, dat klopt! En wat nu? Overzetten naar web-log is wel een heel grote stap... Ik hoop er maar op dat Blogspot iets beter zijn best gaat doen, en misschien stuur ik hén wel eens een reactie.

Jessica zei

En om nog even op HP terug te komen: het verhaal gaat niet alleen over zelfopoffering, maar over goed versus kwaad in het algemeen, over trouw, over vriendschap, over welke kant je kiest, over meelopen versus trouw blijven aan je principes, over standvastigheid, en zoals Dumbledore uitdrukkelijk zegt: liefde is krachtiger dan welke magie ook.
Ik vind dat Rowling een prachtige, creatieve, spannende en goed verdedigbare serie heeft geschreven!
Dit alles vind je trouwens nadrukkelijker terug in de boeken dan in de films, die wat meer gericht zijn op de visuele actie.

Karien zei

@Jessica, inderdaad, je kunt het goed verwoorden! In één van de boeken komt duidelijk naar voren dat je als mens zélf moet kiezen, en dat het verwarrend kan zijn om te merken dat er ook kanten in jezelf zitten die voor het kwaad zouden willen kiezen. Zoals gezegd, heb ik o.a. daaraan echt hulp gehad, en probeer dat ook tijdens het film kijken aan de kinderen mee te geven. Inderdaad zie je zulke dingen in de films veel minder terug, maar dat komt ook doordat dit soort dingen veel in het gedachtenleven plaatsvindt, en dat valt nou eenmaal moeilijk te verfilmen...