woensdag 5 augustus 2009

Vakantiewerk

Even laten weten dat ik trots ben op Irene. Ze is deze week begonnen met vakantiewerk op de fruitkwekerij verderop, en ze mag de hele dag lang bessen plukken, samen met een aantal andere jongeren uit de buurt, met wie ze op de lagere school heeft gezeten. 's Morgens om 8 uur, en als het heel warm wordt zelfs al om 7 uur, beginnen ze, en ze mogen een hele dag of een halve dag werken.
Uitbetalen doet de kweker per volgeplukt kratje, omdat er vorig jaar typetjes tussen zaten die liever in het gras lagen dan doorwerkten. Wij vonden dat ook heel eerlijk, en best leuk, want dat stimuleert natuurlijk bij het werken. Dat werd voor Irene best een tegenvaller, want hoe ze ook haar best doet, ze loopt altijd op de anderen achter. Haar vriendinnen plukken twee keer zo snel als zij, en ze kan er maar niet achter komen wat ze dan anders doet. Toch gaat ze door, en we stimuleren haar daar uiteraard ook in. Als je puur naar haar eigen resultaten kijkt, verdient het nog niet eens zo gek: Maandag heeft ze 28 euro verdiend met een hele dag werken, en dinsdag en vandaag elk 16 euro omdat ze stopte om 15.00 uur. Als je het omrekent, is dit al meer dan het minimum jeugdloon, maar het steekt haar natuurlijk wel dat de anderen nog veel meer krijgen... Er loopt zelfs een man bij die wel 120 euro verdient op een dag.
Al met al een mooie ervaring, en dat geldt voor meerdere gebieden!

1 opmerking:

Zeeuwse Mama zei

Ik heb nog niet gereageerd op dit stukje, omdat ik bang ben dat het een heel verhaal wordt ;-) ik heb er wel al een paar keer over na gedacht... ik vind het zo fijn dat je zo trots bent op je dochter, ook als het lijkt of ze minder 'presteert', ik schrijf met opzet, 'het lijkt', want ik vind dat niet zo, want ik vind dat er veel doorzettingsvermogen voor nodig is om toch door te gaan als je ziet dat iedereen meer heeft dan jij, en trots te zijn op je zelf en blij met het eindresultaat! Omdat ik mezelf wel in Irene herken op dat gebied, raakte het me zo dat je dat zo schreef. Dus Irene, ook al ken je mij niet eens, ook van mij een dikke pluim, of ja, eigenlijk gewoon een knuffel!