dinsdag 15 september 2009

Geen zwangerschapssuiker

Gisteren was ik weer bij de verloskundige. Deze keer herinnerde ze mij eraan dat ik op dit moment van de zwangerschap een bloedsuikertest zou doen, om te kijken of ik geen zwangerschapsdiabetes heb. Onze oudste zoon heeft diabetes, en sindsdien wordt er bij elke zwangerschap gekeken of ik het niet ook heb (vorige keer zijn ze het trouwens vergeten).
Nu hebben wij zelf een bloedsuikermeter, dus ik zei haar vrolijk dat ik dat gewoon thuis kon doen. Maar daar wilde ze niets van horen: ik zou naar het ziekenhuis moeten voor een glucose-tolerantietest (heel veel suiker eten en twee uur daarna meten in de ader, niet met een vingerprik). Nou, dan kent ze mij nog niet... Omdat ik al mijn vorige dagcurves keurig lage waardes had, heb ik er nu ook wel vertrouwen in dat het goed zit, en daarom liet ik haar weten dat ik toch echt veel liever thuis mijn waardes meet. Nou, goed dan, omdat ik zo aandring, maar dan moet ik wel: nuchter meten, daarna twee boterhammen met zoet beleg eten plus twee koppen thee met elk drie scheppen suiker erin drinken, en daarna om 11 uur weer meten. Al mijn haren (inwendig dan toch) gingen bij dat voorschrift overeind staan, maar ik knikte braaf en dacht er het mijne van... Volgens mij is het bij de test erom te doen of ik bij normaal eetgedrag hoge bloedsuikerwaardes heb, en niet wat mijn lichaam doet bij extreem veel suikerinname. Maar goed, voor mijn doen heb ik vanmorgen dan toch een heel zoet ontbijt genomen, met toch maar een keer twee boterhammen met zoet beleg, en daarbij voor een keertje chocolademelk. Voor wie de waardes wil weten: nuchter 6.2, een uur na het eten 7.1, nog een uur later 6.1. Volgens mij keurig (hoort tussen 4 en 8 te zitten).
Lastig he, die eigenwijze zwangere vrouwen!!!

1 opmerking:

gerrie zei

Karien,
Respect hoe je zoveel zoetigheid naar binnen kon werken. Ik heb suikerziekte sinds een jaar of zeven. In de genen meegekregen en een prednisonperiode van elf jaren in de zestiger jaren voor sarcoïdose. Dus de blauwdruk was er dat ik diabetes kreeg, alleen niet wanneer. Daarom leef/eet ik al een kwart eeuw als suikerziektepatient. Het is me al snel véél te zoet. En denk niet dat je eigenwijs bent, ik heb helaas de ervaring dat dokters er met de pet naar gooien. Een echte huisarts bestaat niet meer! Twee patiënten per kwartier dat is lopende bandwerk! Gebruik jij je nuchtere verstand maar daar kom je verder mee.
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie