dinsdag 22 september 2009

Netwerk

Hoe zouden jullie het vinden als je voor de gemeente waar je bij hoort, betaald werk zou mogen doen, waarbij je zelf afstand doet van je verdiensten ten gunste van de zendingsprojecten van je gemeente? En als er dan met de Belastingdienst een deal is gesloten dat er voor dit soort werk geen sociale lasten hoeven te worden afgedragen? Da's extra fijn, zou je toch zeggen?
Zo denkt kennelijk niet iedereen erover, want gisteravond werd daar op een heel negatieve manier publiciteit aan gegeven in het programma Netwerk. Er worden zelfs Kamervragen gesteld...
Nou, wakker lig ik er niet van. Natuurlijk kan ik alleen maar voor mezelf spreken, maar van het beeld wat daar van "mijn" gemeente wordt neergezet, vooral door iemand die bij ons is weggegaan, herken ik weinig tot niets, en al helemaal niet in de huidige situatie van ons eigen gezin en gemeente. En mijn eigen ervaring met de belastingen is, dat wij het zelf altijd "met vreugde" hebben betaald en nog betalen, zoals het christenen betaamt - en we maken uiteraard ook gebruik van de regelingen die er zijn mbt aftrekposten. We merken ook dat God ons zegent, ook financieel, dus het lijkt er niet op dat je er slechter van wordt om aan je financiële verplichtingen te voldoen, en dan bedoel ik niet alleen belasting betalen, maar ook giften geven, rechtstreeks of via vrijwilligerswerk.
Als je goed luisterde, kon je de conclusie trekken dat de eigenlijke kritiek op de Belastingdienst werd gegeven, want hoe kon die nou zoiets goedkeuren?
En verder was het vooral de nare toonzetting van de programmamaker, die met situaties uit een ver verleden, die toen door de hele maatschappij heen als vrij normaal golden, maar nu (hopelijk) nergens meer voorkomen, de kijkers een zwarte, negatieve mening voorhield over deze groep mensen.
Eigenlijk zou ik jullie willen vragen, mochten jullie de uitzending gezien hebben of nog bekijken, en je weet dat dat nou die gemeente is waar Karien zo enthousiast over is: wat vinden jullie nou? Geef gerust je eigen mening, dat vind ik juist fijn, en als je erbij zet dat je het liever niet als reactie gepubliceerd wilt zien, dan doe ik dat ook niet.

5 opmerkingen:

Wiek zei

Hoi Karien,

de uitzending zelf heb ik niet gezien. Wel heb ik een eigen ervaring: met mijn vroegere muziekvereniging hadden we altijd een aantal acties om naast contributie en optredens wat meer geld binnen te brengen. Naast van-deur-tot-deur acties gingen we ook eens per jaar in de polder appels plukken. Dit werk ging volgens dezelfde constructie als je hierboven beschrijft (volgens mij). De boer betaalt een standaard uurloon per muzikant aan de vereniging en omdat het voor een vereniging is hoeft hij geen sociale lasten af te dragen. Dus met 1 dag werken heeft zo'n boer 10 tot 20 relatief goedkope arbeidskrachten en de vereniging een leuk bedrag extra verdiend. Alleen maar fijn dat de belastingdienst hieraan meewerkt door de sociale lasten te laten vervallen. Is mijn idee. En zolang het daadwerkelijk om vrijwilligerswerk gaat, geen enkel punt!

groet Wiek

Anoniem zei

Hoi Karien,
Ik heb gister de uitzending gezien en vond het een erg negatieve uitzending. En ik snapte de drukte eromheen niet helemaal. Ik vind het prima dat jullie gemeente op zo'n manier geld binnenhaalt. Fantastisch dat men zich vrijwillig inzet. De mening van de uitgetreden mevrouw is haar ervaring en helaas nu neergezet geldend voor de gehele gemeente, jammer.
Ik moest aan jullie denken toen ik de uitzending zag en hoopte al dat je zou posten, dan kon ik je dit even vertellen.
Gr.Sandra

Mama Monique zei

Ik heb de uitzending niet gezien, maar ga er denk ik nog wel even voor zitten.

Begrijp ik het goed dat er door middel van zending geld wordt binnen gehaald voor kerkelijke doeleinden? Moet toch kunnen? Misschien zouden juist meer kerken zo bezig moeten zijn.

Mocht ik de uitzending nog zien en een bepaalde mening hebben dan kom ik nog even langs om het je te vertellen.

Fijne dag verder!

jente zei

Hoi Karien,

Ook ik moest aan jullie denken en aan een ander 'Noorse broeder' gezin dat ik ken. Je kijkt dan toch anders naar zo'n programma en mij viel de negatieve toon ook op. Het paste niet bij de indruk die ik als schoolplein-collega-moeder en bloglezer heb gekregen van 'jullie'.

Ik heb wel mijn vragen bij de werk-belasting-afspraken, vooral omdat het lijkt alsof jonge mensen regelmatig werken voor het uitzendbureau en afstand doen van al hun loon. Dat vind ik iets anders dan een keertje peren plukken bij de boer voor het goede doel. Dan vraag ik me wel af hoe vrijblijvend jongeren hun loon afstaan. Maar goed, veel ruimte voor een volledige beeldvorming was er niet in het programma, dat vond ik jammer. Ik heb er daarom geen oordeel over, alleen wat vragen.

Verder heb ik gewoon tussen de regels door geluisterd en wat meer informatie over jullie gemeente gekregen, omdat ik dat interessant vind. Groetjes Jente

Marjon zei

Was nieuwsgierig geraakt door je blog en heb eens naar de uitzending gekeken zonet.
Zeker een negatieve ondertoon, zowel van Netwerk, FNV als van de mevrouw die tig jaar geleden uitgetreden is.

Ergens lijkt het alsof ze jaloers zijn, dat er mensen op de wereld zijn, die wél vrijblijvend zich in willen zetten voor een goed doel en hun loon willen besteden aan de kerk/gemeente. In principe moet je daar toch gewoon blij om zijn. Als een ieder dit afzonderlijk had gedaan, zonder de tussenkomst van jullie uitzendbureau, was er niets aan de hand geweest. Juist het feit dat het zo masaal gebeurd (wat aangeeft dat het leeft), maakt het opeens een probleem..

Marjon