donderdag 8 oktober 2009

Harry neemt het stokje over


Het grote voordeel van de wekker zetten op 5.40 uur is dat je het heerlijk vindt als je weer eens om 6.15 uur mag opstaan. Minstens twee keer per week gaat Harry namelijk mijn stukje krantenwijk van mij overnemen, en dat kan hij tegelijk met Jan doen, die meestal de andere helft doet. Voor Harry een uitkomst, want het wilde eigenlijk niet zo met zijn andere karweitjes-voor-geld (wc's schoonmaken en stofzuigen), en dat was ook wel te begrijpen. Bij ons in de gemeente kom je bij "de jeugd" vanaf het moment dat je naar de middelbare school gaat, en onze jeugd heeft nu sinds bijna een jaar een spaarplan gelanceerd waaraan in principe iedereen meedoet, verdienenden meer dan de scholieren. Van het gespaarde geld gaan ze bijvoorbeeld op skireis, ze betalen er hun eten en drinken mee, ze nodigen als jeugd eens een jeugd uit een andere plaats uit, en ze geven bijvoorbeeld alle kinderen die in groep drie zitten, met kerst een bijbel. Best eerlijk om ze een besef bij te brengen dat alles ook geld kost, en dat je je bijdrage daaraan ook kunt leveren. Tot nu toe boden wij de gelegenheid om bijvoorbeeld met schoonmaken in huis wat geld te verdienen, maar omdat dat niet liep, en Harry meestal toch erg vroeg z'n bed uitkomt, mag hij de helft van de krantenwijk doen, voorlopig nog met mij in zijn kielzog. Heel gezellig, zo samen in het pikkedonker door ons kleine dorpje fietsen, en hier en daar een krant door de brievenbus gooien. Intussen fietst Jan met "de krantenfiets" (met een grote mand op het rek voor) de andere helft, buiten de bebouwde kom een iets groter rondje. We hebben deze wijk al ruim vijf jaar, echt een uitkomst voor wie op dat moment wat extra geld nodig heeft - behalve voor Irene, want die ziet het toch echt niet zitten om dat er 's morgens in alle vroegte ook nog bij te hebben. Voor haar heeft André een schoonmaakbaantje in zijn nieuwe kantoor gecreëerd - ook een oplossing.

5 opmerkingen:

huize steen zei

Nou en het is ook nog eens lekker om af en toe wat langer te mogen blijven liggen ;-)

mellody zei

5.40 uur!!! Je zult er wel aan kunnen wennen, maar ik draai me dan nog even om. Dapper hoor, van Harry, van Jan en van jou. Liggen jullie er dan ook op tijd in of hebben jullie niet zoveel slaap nodig???

Karien zei

Nu is het dan toch twee/drie keer per week 6.15 uur geworden gelukkig. Harry sturen we bijtijds naar bed, Jan proberen we bijtijds naar bed te sturen (lukt niet), en ik slaap af en toe 's middags twee uur bij.

Menrike zei

Pfff... ik moest er niet aan denken!!!
Ik vind 7 uur echt vroeg genoeg om aan de dag te beginnen!!!
Maar ja, die extra inkomsten zijn natuurlijk ook wel lekker.
Hoe lang ga je er mee door? Of ga je zo vanuit je kraambed weer kranten bezorgen?

Karien zei

@Menrike, inderdaad, de inkomsten zijn fijn. We hebben geen tweede inkomen nodig, en daarom gebruiken we het voor allerlei extra's, zoals de infraroodcabine, of een dagje uit. En ook inderdaad, ik heb twee bevallingen gehad toen ik de wijk al had, en toen ging ik inderdaad door tot aan de bevalling zelf, en dan na een dag of vier begon ik wel weer (geen problemen hoor, ik vind het juist heerlijk!). Maar als het moet, kan Jan het ook helemaal alleen, en nu kan Harry ook helpen gelukkig. Het wordt dus alleen maar meer ontspannen.