zondag 11 oktober 2009

Twee keer feest


Het in elkaar zetten van de infrarood-cabine was gelukkig niet moeilijk. De meeste tijd ging nog zitten in het aansluiten van alle electronica, maar vrijdagavond stond hij op z'n plek alsof het ervoor bestemd was: netjes onder het verlaagde plafond van de dakkapel, en met voldoende loopruimte nog over op de overloop dankzij het afzagen van de vensterbank. En zaterdagavond heb ik hem, samen met Gido, voor het eerst gebruikt. Een beetje voorzichtig nog vanwege de onwennigheid en de zwangerschap, dus niet een al te hoge temperatuur, maar het was heerlijk - en dat voor iemand die nog nooit in een sauna was geweest of daar ook maar de minste behoefte aan heeft gevoeld! Nu dus wel: na dat halve uur voelde ik mij als herboren, rozig en ontspannen en ik heb voor het eerst sinds tijden weer goed geslapen.
Het heerlijke en ontspannen gevoel kan ook (mede) zijn veroorzaakt door het feest dat we eerder die dag hadden meegevolgd per satelliet - een halfjaarlijks zendingsfeest van de gemeente, dat ik denk wel het fijnste feest van dat soort is geweest dat we ooit hebben meegemaakt. Het ging o.a. over het gezin - liefde voor de kinderen. Er was een filmpje van "Jip en Janneke", waarbij Jips ouders één kind wel genoeg vonden omdat ze "al genoeg te doen hadden", en bij Janneke thuis hadden ze een groot gezin, maar haar ouders hadden altijd tijd voor hen. Die kon ik in mijn zak steken... We werden aangespoord om onze kinderen met hun verhalen heel belangrijk te vinden.
Heel belangrijk vond ik ook de manier waarop wij over anderen - met hun fouten - praten. Als je van iemand anders een foutje ziet, kun je jezelf stukken beter voelen, en er ook zo over praten. Maar het is veel nuchterder om te beseffen dat wijzelf ook fouten maken. Dit besef aan de (oudere) kinderen bijbrengen is een van de belangrijkste taken van de opvoeding, geloof ik.
Wat niet zo'n feest is hier, is onze toegang tot internet... Minstens twee keer per dag vliegt het eruit, en behalve dat er dan geen spelletjes gespeeld kunnen worden, kan er ook niet gemaild, geblogd en gewerkt worden. En het is dan maar weer afwachten wanneer er weer tijd is van de heer des huizes om een en ander weer in orde te brengen. Natuurlijk gaat dat weer helemaal goed komen, maar ik kan niet beloven dat er even regelmatig iets geplaatst zal kunnen worden, en ook niet dat ik de eerstkomende tijd veel bij anderen kan lezen...

2 opmerkingen:

RiaN zei

dát ziet er gaaf uit en zo netjes met dat stuk uit de vensterbank. Geniet er van, het lijkt me echt (ont)spannend!

Karien zei

Is dat nou ironisch bedoeld (netjes met dat stuk uit de vensterbank)?