zaterdag 28 november 2009

Afdingtip


Toen wij voor het eerst samen een auto gingen kopen, moest ik flink wennen aan het afdinggedrag van André. Ik weet nog dat ik hardop in de showroom de auto ging bewonderen, en hoe dom dat was, omdat er dan niet meer zo veel van de prijs afgehaald kon worden... Helemaal wennen doet het nooit, ik ben nou eenmaal niet zo'n handelsvrouw, maar André weet op de meeste nieuwe artikelen die we kopen, wel wat af te dingen.
Vanaf vandaag zijn we weer in het bezit van twee auto's. Al een poosje liepen we met het idee rond dat het misschien wel handig is om er een auto bij te hebben als we met ons allen ergens naartoe willen, zeker straks met een baby erbij, en soms is het ook wel heel prettig als de ene auto alvast wat eerder naar huis kan vertrekken. Bovendien is het natte en winderige jaargetijde aangebroken en gaat Danny vanaf maandag de ochtenden naar school, zodat hij om 12 uur moet worden opgehaald, en op dagen dat André toch de auto meeheeft naar een afspraak, moet dat dus op de fiets. Op zich niet erg voor de jongens die niet van suikergoed zijn gemaakt, maar ja, met zo'n klein mannetje erbij denk je er toch anders over. Kortom, de tijd was rijp om na een paar jaar met één auto te hebben gereden, weer een tweede aan te schaffen.
Al zo'n 12 jaar zijn wij vaste klant bij de Hyundai-dealer in Nieuwegein, en dus toog André van de week daarheen om te kijken of ze een tweedehands voor ons hadden staan. Met twee advertenties kwam hij terug: een Hyundai Accent Dynamic en een Hyundai Getz. Alleen die namen al: lees de eerste als die-neem-ik, en de tweede spreekt voor zich. Zo'n Getz hadden we ook al eens als leenauto meegekregen, en toen had ik al gezegd dat 'ie net zo rijdt als hij klinkt... Niet dus.
Vanmiddag is André met Elwin naar Nieuwegein gegaan en na een paar uur kwamen ze weer terug, met dé afdingtip voor aspirant-autokopers: je hebt pas goed afgedongen als de verkoper overleg moet plegen met zijn chef...
Natuurlijk hebben we hem nog niet voor de deur staan, dat duurt zo'n twee weken. Een goede reden om te hopen dat de baby gewoon tot 40 weken wacht met geboren worden!!!

7 opmerkingen:

Clarien zei

Mijn man dingt ook altijd af als we wat kopen. Ik niet, ik vind verkopers vaak zielig en gun hun wel wat provisie. Wat mijn man dan weer grote onzin vindt en erg rolbevestigend.

Nou ja, ieder zijn ding.

Leuk dat jullie een 2e auto krijgen. Lijkt me heel handig met al die kleintjes. Ik deed vroeger ook veel met de auto, halen, brengen, naar kampen rijden enzo. Nu hebben wij 4 pubers die alles zelf regelen en mijn auto staat stilletjes op de oprit wegenbelasting te kosten...

Dynamic... die neem ik. Geweldig, je moet er maar op komen. Lijkt me een perfecte auto!!!

RiaN zei

Nou dat kan ik dus ook niet, mijn man ook niet echt..dus meestal gaan we samen op pad om te kijken en dan gaat onze jongste zoon het gesprek aan ;-)
Wij hebben sinds de zomervakantie ook een 2e. Ik een kleintje...hij de grote (samen net zo duur/zwaar als onze vorige auto.

Karien zei

@Ria, bij ons is het net andersom voor het gemak: hij de kleinere, ik de grote (9-persoons H200)!

Huize steen zei

Mijn man heeft laatst een motor aangeschaft, ook heel handig :-) Hij gaat met de motor naar zijn werk en ik heb lekker de volkswagenbus voor de deur staan , heel fijn zeker met dit weer :-)

Antje Rienks zei

Hoi Karien!

Ik zag je reactie bij een blog die ik via via vond. Ik kijk wel eens vaker bij mensen die reageerden, maar ik zag Karien, en toen Achterberg, en toen de namen van je kids - en tsja, dat alfabeth achterstevoren herkende ik meteen... Kan me herinneren dat we ooit op de KD voor jullie vouwwagen (?? of was 't een tent?) het daarover hadden, maar toen was Gido een baby geloof ik...

Succes met je laatste loodjes! Vorig jaar was ik 6-12 uitgerekend, dus we stevenen nu af op een eerste verjaardag - wat gaat het snel! Ik hoop dat je straks weer heerlijk kan genieten van je kleine mannetje!

Groetjes, Antje

Anoniem zei

Hoi Karien,

goed dat je de Getz niet hebt genomen. Die heb ik een keer als leenauto gehad. De gordels achterin zijn te kort voor een maxicosi.Erg onhandig.

Ellen

Menrike zei

Mijn vader is ook zo'n afdinger. Hij was mee toen ik mijn definitieve keuze maakte voor mijn trouwjurk en hij ging dus doodleuk afdingen terwijl ik met die jurk aan in die grote winkel stond. De dames keken vreemd op, maar het lukte wel!