maandag 25 januari 2010

Persoonlijk kookboek


Al sinds wij in 1991 trouwden, bewaar ik losse recepten uit allerlei krantjes: blaadjes van supermarkten, uit tijdschriften gescheurde blaadjes, krantenknipsels of uitgeprinte recepten van internet. Deze zitten per rubriek gesorteerd in mapjes die in de keuken in een tijdschriftencassette zitten. Op een ereplaats, want het blijkt erg handig te zijn: de meeste recepten zijn uitgeprobeerd en goedgekeurd. Soms vinden we iets ineens niet meer zo lekker en dan kan het recept bij het oud papier. Op die manier is door de jaren heen onze eigen ideale receptenverzameling gegroeid.
Rubrieken: voorgerechten, hoofdgerechten, soepen, snacks, koek en taart, barbecuegerechten, traktaties, maaltijdsalades, en een mapje met recepten die ik graag wil uitproberen. Wie weet ook handig voor jullie?

11 opmerkingen:

Monique Elisabeth zei

Heel erg handig !! Dat ziet er echt goed georganiseerd uit. Mijn recepten zitten in diverse dingen, een boekje een multoband... het zou interessant zijn om die ook op deze manier in te delen. Bedankt voor de tip.
Dat nieuwe boekwerk kan dan naast de huishoud management map, die ik een tijd geleden maakte, waar allerlei zaken in zitten met betrekking tot het gezin. Medische gegevens, schoolgegevens, lidmaatschap gegevens etc.
Een hele fijne dag !!

sillie zei

hoi karien, ik ben ook zo'n scheurder, maar ook heel handig en ruimte besparend en het word nooit vies is scan de papieren en zet ze op de pc/laptop in die zelfde rubrieken :-) dat doe ik tegenwoordig.

moeke Vera zei

super, die van mij liggen op een hoopje... moet daar dringend werk van maken ... :-(

Aritha V. zei

Bij mij liggen ze in het keukenkastje boven het aanrecht. Wel handig om ze te ordenen.

Gr. Aritha

Arianne zei

Heb ze wel in een map zitten die in de keuken ligt....maar alles zit door elkaar.
Kan ook tabbladen kopen en er tussen doen...

@Silly: ik had ze eerst ook alleen op de comp staan, maar dan moet ik steeds van de computer weer naar de keuken lopen ed. Vond ik toch niet zo handig. Nu dus maar weer gescheurd en sommige van het internet uitgeprint (volgens mij ook van jouw site :-) )

Juudske zei

MMm slim idee hoor... wij verzamelen ook steeds van alles en hebben ook het plan ook daadwerkelijk wat meer recepten te gaan uitproberen... alleen.. de verhuisdoos met kookboeken hebben we nog niet gevonden....staat vast nog bij schoonmoeder... we wilden ons huis voor de verkoop snel leeg maken dan leek t groter..maar ja nu moeten we nog alle dozen verzamlen die opgeslagen waren bij anderen...Denk dat we die doos gauw opzoeken als we er zijn...Eerst doen we het nog maar even met lekkere recepten van Internet zolang..

Yukiko zei

Ik heb ook zoiets, maar ik kijk het eigenlijk nooit meer in, vooral ook omdat ik er geen zin in heb om iets nieuws te proberen. Er is er altijd wel één die zeurt. Niet dat ik het helemaal nooit doe hoor, als ik iets tegenkom met veilige ingrediënten dan maak ik het. Vinden ze het lekker dan onthoud ik het, vinden ze het niks dan verdwijnt het in de vergetelheid. Ook bedenk ik zelf wel nieuwe recepten met dingen die ze lekker vinden en omdat ik ze zelf heb bedacht vergeet ik ze nooit meer.

plukdedagsandra zei

Ik ben ook een scheurder en heb ook MIJN map. Als een recept niet bevalt gaat het in de papiermand en sommige die heel lekker zijn schrijf ik bij: smullen!
De laatste maanden heb ik ook veel recepten van blogs gehaald zo.

Marjon zei

Doendoendoen!!

Ik ben sowieso van plan om als we met een paar weekjes naar ons nieuwe huisje gaan, heel veel mensen te vragen om hun favoriete recept, om die toe te voegen aan de kookboekjes die we hebben gekregen, maar ben erg benieuwd naar jouw recepten!

Karien zei

@Marjon, eeeh wat doen? Wat ik bedoelde was eigenlijk of het misschien iemand op het idee brengt om de recepten ook zo te ordenen... Maar goed, zo af en toe heb ik al een van die recepten gepubliceerd en daar gaan we vast mee door (zie onder Labels bij Recepten).

Marjon zei

@ Karien
ohh, ik had weer te snel/ verkeerd gelezen. Ik meende dat je deze recepten wou gaan publiceren:) hahaha.
Had je recepten al gevonden inderdaad, zal het onthouden voor mijn eigen kookboek.
Wij hebben trouwens thuisthuis gewoon een multomap gevuld met alle recepten, enigzins geordend op alfabet/'soort'. De oude, overgeschreven viavia recepten netjes op de computer en de knipsels in insteekhoesjes erbij :)