zondag 7 februari 2010

Ben ik het?


De Achterbergen doen de dingen graag gelijk goed. Het zit in onze genen waarschijnlijk, en ook de onhebbelijke eigenschap om niet zo goed tegen kritiek te kunnen... Gelukkig weten we, de een is zich daar wat meer van bewust dan de ander, dat we mogen veranderen, dat er een weg is die we mogen gaan, zodat we aan het eind daarvan op de goede manier met kritiek omgaan. Dat wil zeggen, dat we de waarheid graag onder ogen willen zien, en er dan wat aan doen.
Van de week dacht ik aan de discipelen, toen Jezus hen vertelde dat één van hen Hem zou gaan verraden. Een natuurlijke Achterberg-reactie zou zijn: Nou, ik niet hoor! Maar wat vroegen ze? Ben ik het, Here? Wat een reactie! Nu spreken wij meestal niet in de toekomst, dus we hoeven het niet eens meer te vragen. Als iemand zegt: "jij bent ook altijd te laat/gauw boos/ongeduldig etc.", dan kunnen we gelijk zeggen: "ja, dat klopt" (en met Gods hulp gaat daar wat aan gebeuren). Wat verlang ik daarnaar, dat mijn eerste reactie is: "ben ik het"? in plaats van dat er d i r e c t een verontschuldiging boven komt drijven. Gelukkig weet ik de weg, en hebben we de belofte van nieuw en onvergankelijk leven gekregen!

7 opmerkingen:

Willy zei

Dankjewel, een blog om over na te denken én iets mee te gaan doen!

Marianne zei

Mooi stukje Karien; dat zal ik de komende dagen eens goed op me in laten werken! Bedankt!

Marianne

Wiek zei

Hoi Karien,

helemaal met Marianne eens, dit moet ik de tijd geven om op me in te (laten) werken. Nadat ik vandaag mn met mijn handen bezig ben geweest (zie blog-slabbetjes) is dit een welkome aanvulling.

groet Wiek

PS. mooie foto ook

Karien zei

@Wiek, foto is door mijn dochter Irene genomen, in onze eigen tuin. De belofte van nieuw leven.

Wiek zei

Prachtige foto, van nu? of nog uit het archief?

het is weer licht 's ochtends als ik aankom op werk en als ik (op tijd) thuiskom 's avonds, heerlijk!

groet Wiek

Karien zei

Nee hoor, alle bloesem moet nog komen. Maar bij zo'n stukje schrijfwerk heb je niet zo snel een geschikte up-to-date foto, vandaar.
En wij genieten ook van de langer wordende dagen!

mama'ritha zei

Goed stukje. Had ik nog niet gelezen. En nou de praktijk! Ik ben al je diepzinnige stukjes aan het lezen. Daar had ik ff behoefte aan.