vrijdag 5 februari 2010

Boodschappenlijstje


Omdat het handig is om van houdbare etenswaren een standaard voorraad aan te houden, staat dat bij de Achterbergen op een (Excel-)lijstje. Per artikel staat aangegeven hoeveel er in voorraad zou moeten zijn. Ik hoef dus met het lijstje in de hand alleen maar langs de voorraadkasten en de koelkast te lopen om te checken hoeveel we nog hebben en hoeveel er dus bij moet, waarbij er ook nog een volgorde is, zodat ik niet steeds heen en weer hoef. Voor de boodschappen die ik nog "live" bij de supermarkt haal i.p.v. laat bezorgen, gebruik ik trouwens de volgorde zoals die in de winkel ligt, want ik loop liever thuis een beetje heen en weer, dan in de supermarkt. Als dat lijstje ingevuld is, komen er nog de eenmalige dingen bij die we bijv. nodig hebben voor recepten die we willen uitproberen, maar op deze manier is het meeste denkwerk voorgekauwd, en dat is best handig!

11 opmerkingen:

mama'ritha zei

Dat is handig!

sillie zei

Hoi ,grappig een excel lijstje.... wij hebben voor onze vaste weekboodschappen geen lijst nodig, we kopen gewoon elke week ongeveer hetzelfde.Alleen voor de andere dingen maken wij een lijstje.Maar wij hebben dan natuurlijk ook geen 8 kinderen :-)
gr sillie

Annemieke zei

Zo'n zelfde lijst heb ik voor mijn werk gemaakt (GVT met 7 bewoners). Omdat er dan niet 1 iemand de regie heeft, maar een stuk of 10, ging het af en toe helemaal mis. Veel te veel of veel te weinig van sommige producten. En ik kwam er inderdaad ook achter dat het bestellen zo heel wat tijd scheelt. Ik heb wel geprobeerd de winkel volgorde aan te houden voor onze boodschappenvrijwilliger.

Sas zei

Heeee da's handig zo'n excellijstje!

groetjes Sas
P.S. heb speciaal voor jou een blog geschreven ...

plukdedagsandra zei

Dat is een goede tip Karien. Ik zou dat beter ook doen!

Nicole zei

Handig zo'n voorraad lijst.
Ik doe mijn weekboodschappen ook nog gewoon zelf.

Yukiko zei

Wouw, wat ben jij georganiseerd!

Ik heb weinig voorraad, want wat ik in het verleden aan voedselvoorraad had, daarvan ging ongeveer ééntiende in de prullenbak, want over datum. Daar baalde ik dan weer zo van...

Dus nam me iedere keer voor minder in te slaan, en dat doe ik nu al een tijdje... scheelt weggooien en ik hoef ook geen lijsten bij te houden.

Pareltje zei

Hoi Karien!

Check m'n weblog, je hebt een prijs gekregen!

Groetjes, Margreet.

jente zei

Lekker overzichtelijk en georganiseerd.

Bij ons blijft dit soort dingen altijd bij een goed voornemen, maar we moeten het toch maar eens gaan doen. Scheelt een hoop tijd.

Ada zei

Hier doet mijn man Bart (!) de boodschappen en hij heeft in Word een lijst gemaakt, print zo'n brief met 3 lijstjes naast elkaar uit en knipt er steeds een strook af.. Hij kijkt wat we nog hebben, weet hoeveel er moet zijn en vult dat aan. De lijst is gemaakt op volgorde in de winkel. Alle dingen die niet zo vaak nodig zijn, schrijf ik op een briefje en die haalt hij dan ook. (En hij ruimt ook nog alles op...) Dit is ooit zo gegroeid tijdens mijn zwangerschappen en nooit meer teruggedraaid. Hij vindt het niet erg en ik vind het prima zo!
Groet, Ada, mama van 10

Willy zei

Handig, bespaart een hoop denkwerk!