woensdag 24 februari 2010

Goede moeder



Het is vakantie. Al drie dagen. Dat kun je bij de Achterbergen zien aan de berg wasgoed boven, de rommel in de kamer en aan de jongens die in hun pyjama aan de computer zitten. Van deze combinatie heb ik de neiging verdrietig geworden, omdat ik het gewoon niet klaarspeel om alles spic en span te houden in vakanties, en al helemaal niet als er ook nog eens een wat mindere nacht tussenzit waardoor de moeheid toeslaat.
Gelukkig komt dan gelijk de bemoediging van mijn oudste zoon Jan in gedachten: "mam, het gaat er toch om dat de jongens lekker kunnen spelen". En gezellig was het wel rond de computer, en in bad, en op de kamers waar ze daarna gingen spelen. Wat maakt je tot een goede moeder? Schone vloeren? Een opgeruimde tafel? Dat maakt je misschien tot een goede huisvrouw... Goede moeders zijn degenen die hun kinderen de aandacht en liefde kunnen geven die ze nodig hebben. Die ruzies met wijsheid kunnen oplossen, en die inzien wat hun kinderen in elk specifiek geval nodig hebben, en dat kunnen bieden. Het liefst was ik een combinatie van de goede moeder plus huisvrouw, maar ik weet wat ik moet kiezen als er gewoon geen tijd genoeg is voor allebei!

PS Straks ga ik mijn jongens ook aan het opruimen zetten, als de grote stoorzender Chris in bed ligt. Dan kan ik ondertussen wat aan de was doen...

15 opmerkingen:

Huize steen zei

Hier idemdito hoor !! Het is toch ook een beetje vakantie voor mama ;-) Lekker van genieten !!!

Zeeuwse Mama zei

Ja ik vind dat ook een spagaat, zo'n combi zijn, en in een vakantie is die uitdaging nog groter inderdaad ;-))
Wat lief dat Jan dat zei. Die wijsheid heeft hij alvast in z'n zak voor de toekomst ;-)

Wiek zei

Lastig he, de combinatie huishouden + ... in mijn geval is dat het fulltime werken (en zelfs nu in de vakantie lukt het me niet om de perfecte huisvrouw te zijn), in jouw geval het moederschap. Lastig om het los te laten, maar goed om je te bedenken wat belangrijker is. In jullie geval het welzijn van de kinderen, bij ons thuis eigenlijk niet anders al gaat het dan om kwalitijd met elkaar.

Geniet van je vakantie, niet alleen je kinders maar ook jij & je man mogen vakantie vieren!

groet Wiek

plukdedagsandra zei

Hier mogen ze de boel dan weleens de boel laten : ze moeten zélf opruimen!
Ik ben ook niet de perfecte huisvrouw, maar ik weet wel dat de kindjes lief voor me zijn en me veel kusjes geven en knuffelen.
Als het school is zijn ze minder thuis en is het netter ja. Als er veel mensen constant in huis zijn en de ene laat iets liggen en de andere ook en er begint één iets uit te pakken krijg je vlug de indruk van "rommel".
Zelf heb ik geen moeite meer met een beetje rommel, maar mijn man die hele dag werkt komt wel graag thuis in een opgeruimd huis en dat is moeilijk!

erika zei

helemaal herkenbaar!!! Heerlijk, dat aanrommelen! En voel je niet schuldig. Ook zo'n lekker rommeldagje zullen de kids later herinneren als iets leuks! Hier net zo. Kinderen zijn de hele dag lekker aan het rommelen, zelf eitjes bakken, zelf wentelteefjes maken, zelf broodje maken...de keuken is op dit moment een ontplofte bende, straks even met zn allen opruimen en is het weer klaar! Heb ook het gevoel dat ik een beetje vakantie heb. En gelukkig heb ik een man die dat ook begrijpt...en hoef ik gelukkig niet krampachtig alles te gaan opruimen als hij thuis komt. Maar meestal doe ik het wel, omdat ik het zelf prettiger vind. 's avonds na het eten, vind ik het toch wel erg lekker om in een opgeruimde kamer mn bakkie koffie te drinken!
Fijne vakantie!

Marjon zei

Ik snap wat je bedoelt, en het lijkt me inderdaad lastig om als alle kids thuis zijn, het ook nog opgeruimd te houden..
heerlijk was het als vakantie was, dan kon je alles spelen wat je zelf wou, want je had de hele dag de tijd..=D

Geniet zelf ook nog een beetje van de vakantie, hoor! Dan kunnen ze je straks weer beetje helpen met opruimen en na deze week weer een wat netter huishouden..
succes ermee en fijne vakantie! :)

Petra zei

ja, een bekend probleem hoor!
Wat hier goed werkt is zo halverwege de vakantie (vanmorgen dus!) een opruim- en schoonmaakuurtje in te lassen.
't hele spul steekt de handen uit de mouwen.
Eerst opruimen en dan met een emmer sop + doekjes een rondje woonkamer soppen.
Vinden ze nog leuk ook!
En de rest blijft gewoon liggen tot volgende week, als ze weer op school zitten...

Liene zei

en zo is het maar net! Ik ben het helemaal met je eens!

mama'ritha zei

Heerlijke foto met die jochies in de pyjama. Voel je maar niet schuldig over je huishoudelijk werk. Ik heb mezelf voorgenomen om deze vakantie niet te laten verpesten door mijn gevoelens van stress omdat het er slordiger uit ziet dan wanneer de kids naar school gaan. Het is een wijze opmerking van Jan. In de vakantie gaat het erom dat je er BENT. Gewoon aanwezig. Dat kan ook best al was vouwend maar als je als een gek door het huis loopt om alles in orde te krijgen...dat werkt niet zo lekker in de vakantie.
Succes met de laatste vakantie dagen. Laten we er extra van genieten.

Evelyn zei

Zo is het! lekker genieten van je kids!

Monique Elisabeth zei

Dit is zo herkenbaar. Ik heb er maar twee, maar als ze thuis zijn, kom ik ook niet aan mijn huishouden toe. Wat betreft het moeder-zijn heb je helemaal gelijk hoor. Geluk en harminie gaan voor een schone vloer !!!

Mellody zei

Amen! Herkenbaar en helemaal mee eens. Alleen de uitvoering is wel eens lastig...

Hanneke zei

We maken nu herinneringen voor later. Het is veel fijner dat de kinderen zich later een ontspannen moeder herinneren, dan een gestresste. Dat laat een veel diepere indruk na dan een schoon of een vuil huis. Herkenbaar om te lezen hoe je jezelf oppept. En bij Jan zie je al resultaat!

Nicole zei

Fijn om te lezen en herkenbaar.

hartelijk zei

Je ziet het, welkom bij de club.
Mijn was wordt juist zaterdags in de kasten geruimd als de kids lekker "pyamahangen"
Wij hebben nu geen vakantie maar mijn kids gaan altijd maar halve dagen naar school en dan is er huiswerk voor de oudste 3 en spelen de jongsten ik weet soms ook echt niet waar eerst of laatst te beginnen. En juist als je moe bent maken zulke dingen soms verdrietig maar wat heerlijk dan die woorden van je oudste of een stel kleine armpjes om je nek van een kleintje,toch?!