donderdag 11 februari 2010

Lang leve het overzicht

Eerst even een foto anders wordt het helemaal zo'n saai blogje... Hoewel ik meer van de echte zachte en pluizige baby-kleding ben, trek ik Bart dit vest met stoere spijkerbroek ook heel regelmatig aan. Irene heeft het vest zelf voor mij gekocht, met een paar schoentjes erbij (maar die zijn nog te groot). Reden genoeg om het vaak te dragen toch?

Gisteren heb ik de financiën bijgewerkt tot en met het eind van het vorige boekjaar. Van de ING-bank moesten alle bij- en afschrijvingen nog ingevoerd worden vanaf half september, en van de Rabobank vanaf ergens in november... Hoewel het een hele klus is, is het wel ontzettend goed voor het overzicht: alle afschriften worden binnengehaald in Excel, en daarna worden de bedragen, gekoppeld aan grootboekrekeningen die in ons huishouden van belang zijn, nog eens in een Excelbestand gezet. Nu kunnen we heel makkelijk zien hoeveel bijvoorbeeld de vakantie heeft gekost, en houden we tevens overzicht op de financiën van een aantal kinderen. Ons geluk is dat André nogal goed met computer (en Excel) overweg kan; ik ben meer van het domme invoerwerk. Nu de klus eenmaal weer is opgepakt, voelt het niet meer als een rijstebrijberg, en ga ik vast ook weer rap aan de slag als André de tabbladen voor 2010 voor mij heeft voorbereid.
We hebben trouwens ook nog wel een map waarin van alles handmatig wordt bijgehouden, zoals wie de krantenwijk doet per dag, en wie er geld verdient met klusjes in huis, en welk bed wanneer verschoond is. Lekker om zoveel mogelijk op papier te hebben, zodat ik dáárvan in elk geval niets hoef te onthouden.

9 opmerkingen:

Huize steen zei

Ik schrijf id vaak iets op de kalender, anders vergeet ik het gewoon ;-) Administratie heb ik een hekel aan :-( maar ja af en toe moet het hè..

Sabia zei

Dat vest + de spijkerbroek vind ik hem zeker stoer staan, maar ook wel erg lief :)

Goed dat je over die mappen begint, dat herinnert mij er aan, dat ik toch echt nu nieuwe schema's moet gaan maken voor een aantal huishoudelijke zaken/administratie

mama'ritha zei

Wel fijn om een goed overzicht te hebben op de financieën. Enne...dat vest vind ik heel mooi. Hij kan er in groeien en het is lekker warm als-tie in de box of ergens anders ligt.

Heb je m'n nieuwe blog al gevonden?

jente zei

'k Vind het super stoer staan, wat een leuk ventje (denk ik iedere keer weer :-)

Wij hebben ook zo'n excel-bestand. M'n man heeft een avondje zitten knutselen en nu kunnen we de rabo-downloadbestanden via een tussenbestand koppelen aan de codes in ons kasboek. Dus AH wordt gelijk gekopppeld aan boodschappen etc. Erg makkelijk, en ik kan dan (net als jij) de laatste dingetjes handmatig invoeren. Ik hou erg van dit overzicht en ben er zo niet teveel tijd aan kwijt.

mi2u zei

K ben JUIST van de spijkerbroeken en vesten etc, superleuk wat hij aan heeft hoor!
En wauw je wel superwoman!!!!!! K heb heel veel respect voor jou. K heb twee ukkies een hond, vissen en een konijn en dat is soms wel eens teveel. Maar zo te lezen heb jij je maniertjes wel gevonden!
Je bent ook wel weer enorm gezegend met zoveel kroost. Hier blijft het bij twee....Ik wil NOOIT meer bevallen!! Echt nooit meer....
snik....snik....au.....t doet nu nog zeer....
au.....
liefs en een zegen voor de dag van mi 2 u heheh

plukdedagsandra zei

Zonder een overzicht en agenda kan ik ook niet. Ook de bedden staan er op ja. Anders weet ik het echt niet meer.

Liene zei

Wij hebben dat een paar jaar ook zo gedaan! De afgelopen twee jaar niet meer, maar ik wil het wel weer doen. Er zijn handige programma's die je kan downloaden die de gegevens van Internetbankieren downloaden en meteen rubriceren, dus bijvoorbeeld naar supermarkten, verzekeringen, auto, etc,... Heel erg handig en snel!

tikje wit zei

foto=altijd leuk. administratie=nooit leuk...

hartelijk zei

Lief van z'n grote zus, zo'n vestje, wij hebben de grijze uitvoering...(had op de blauwe gehoopt)
maar lekker warm voor in de box.
Enne dat overzicht lijkt me heerlijk ... -zucht-