woensdag 10 februari 2010

Veilige plek


Soms is het schrikken bij de Achterbergen als er snoep uitgedeeld wordt. Dan blijkt de snoepvoorraad zomaar ineens een stuk kleiner te zijn dan de vorige keer. En dat terwijl al het snoep op veilige hoogte ligt (dachten we). Hoog tijd om het snoepbeleid te herzien. Vonden we het eerst niet zo erg als de grote kinderen af en toe op eigen houtje iets pakken, blijkt in de praktijk dat dit er maar één is, en dat die het niet zo nauw neemt met dat "af en toe". Dat voelt gewoon niet prettig voor een huishoudmanager die denkt controle te hebben over wat er nog in huis is.
Dus. We hebben de snoeppot verstopt. Plus de voorraad. Want af en toe een snoepje moet leuk blijven, en dat voor iedereen in huis.
Hebben jullie nog tips?
P.S. Aan alle Achterbergen: de plek waar de snoeppot is gefotografeerd, is dus NIET de verstopplek

17 opmerkingen:

Leuntje zei

Grappig, ik heb 2 weken geleden het schaaltje met chocola verstopt. We doen er in elk geval opvallend veel langer mee;-)
Groetjes,
Leuntje

Liene zei

Vooral leuk dat PS-je er achteraan! Nee, helaas ik heb geen tips. De kinderen hier zijn nog net wat te jong, denk ik. Bij ons thuis werd vroeger de snoeppot ook verstopt, hij werd echter altijd gevonden!

Huize steen zei

Hihihi, ik kan ook wel een paar tips gebruiken ;-) De koek en snoep voorraad slinkt hier ook zo snel....

Nathalie zei

Die van mij zijn geen snoepers. Ik heb nog Sint Maarten snoep uit 2008 hier liggen. Zelfs de paaseieren komen hier niet op. Fruit daarentegen kan ik niet genoeg aanslepen.

ps. Mag ik je weblog linken?

Mammalien zei

Haha, slimme kinderen lezen natuurlijk wel mee he.

Ik verstop de snoep zo goed dat ik alleen zelf het vinden kan. Met als gevolg dat het nog steeds op is en ik een schuldgevoel en teveel kilo's heb.

moeke Vera zei

hihi, gelukkig heb ik (tot hiertoe) nog kinders die vragen: 'mama, krijg ik een snoepje of een koekje?' ...
Een tip: eens geen snoep meer kopen?

sillie zei

hmm verstoppen vind ik persoonlijk nogal kinderachtig en ik ben tevens van mening dat je kinderen daar ehm niks van leren, nouja hooguit worden het goeie speurneuzen ;-)
Ik probeer me altijd te bedenken bij zulke dingen wat wil ik eigenlijk, hoe mijn kinderen zich gedragen, en probeer dan iets te bedenken( werkt niet altijd hoor :-) ...) maar deze wel:
Dus in de periode dat het hier ene hot item was kregen de kinderen perweek een eigen snoepbakje gevuld voor de hele week dus en op=op
Zo leerden ze zelfbeheersing en ehm een beetje plannen, en kwam niemand iets te kort en niemand kreeg ongemerkt extra, nu is het hier al jaren geen item meer....

mama'ritha zei

Wij eten alleen met verjaardagen snoep. Of als er over is van iets ( bijv traktatie afscheid).
Verder eten we wel rozijntje, gedrooggde abrikozen, pinda's cashewnoten.

Hier ging het dus net zo met die snoeppot en ik heb gewoon niks meer gekocht toe-ie leeg was.
In de auto ligt wel een snoepzak trouwens. Met van die stophoestjes.

Leuke blog! Leuke foto!

Karien zei

@Nathalie, natuurlijk mag je dat, leuk!
En verder: ik neem aan dat het verstoppen van snoep een fase in de opvoeding is. Maar ja, als het voor die ene snoepkous te moeilijk is om te weten waar het staat, verstop ik hem met liefde een poosje. Kinderen met zakgeld moeten toch opnieuw leren ermee om te gaan, vooral als ze langs winkels fietsen.

Mellody zei

Ieder z'n eigen boterhamzakje met snoepjes in de snoeppot. Is het op? Dan heeft de betreffende persoon de rest van de week pech. Verder niet te veel snoep voorraad kopen.
Of een vast tijdstip waarop een snoepje gegeten mag worden.

plukdedagsandra zei

Dus ik ben echt niet de enige waar dat gebeurt. Onze snoeppot was ook altijd vlug leeg. Nu wordt hij niet meer gevuld. Ik koop geen snoep meer. Er komt enkel snoep in die ze krijgen en 's zondags mogen ze iets. Want het werd iets te erg met al dat ongecontroleerd snoepen. Ondertussen doe ik het nu al zo een paar maanden en het gaat goed. Eéntje ging wel stiekem snoep kopen , maar vergat de papierkes uit de zakken te halen.

arianne zei

Hier gebeurt het ook nog regelmatig dat de pot leeg is...
Maar weet eigenlijk wel wie het doen (2 van de 3)....De oudste laat zelfs al het papier onder zijn bed liggen....
Maar gelukkig eten ze hier ook erg graag fruit en ontbijtkoek oid.
En dan voor de oudste 2 als ze erg "honger" hebben als ze uit school komen (of gerust om 2200 uur s'avonds) nog zo'n 5 boterhammen pp :-)
En dan hebben ze er 's morgens al 3 op en zo'n 8-10 mee (en nee...ze fietsen niet naar school....)
Zelf ben ik ook een erge snoepkont (momenteel niet ben erg aan het afvallen) dus begrijp het wel, maar probeer dus duidelijk wel alternatieven aan te dragen. Zo'n snoepverslaving is nl niet zo handig voor de kilo's al hebben hun daar nu nog geen last van....
Hopelijk helpt het bij jullie!

Roelien zei

Bij ons is er geen snoeppot meer: alleen een droppot en een bakje met pepermunt en kauwgom(we eten hier veel tandartskauwgom na het poetsen) . Soms gaat het heeeel snel op. Dan doen we weer de verdeeltruc: een zakje drop en een pakje kauwgom worden verdeeld en wie het als eerste op heeft, heeft pech. Toch wil ik dat ze discipline leren (dat ben ik met Sillie eens: anders gaan ze stiekem snoepen en worden ze goede speurneuzen), dus zsm staat er weer een gezamenlijke pot, in het zicht en iedereen houdt het/elkaar in de gaten.

Snoep hebben we dus niet meer, dient geen doel. Wel mogen ze als ze gaan sporten een mini-marsje mee of een ligakoek (die ook helemaal niet goed blijkt te zijn trouwens, hoorde ik laatst). Tja.

Hartelijke groet Roelien

Marianne zei

Wij hebben een 'uitkiesdoos'. Daarin zitten mini-chocolaatjes, lollies en kleine rolletjes enzo. Voor elk wat wils. Als de kinderen 's middags uit school komen, doe ik de ene keer thee-met-koek en de andere keer limonade-met-uitkiesdoos. Zo blijft het leuk. Verder deel ik onder het koken nog 1 keer een klein snoepje, zoals een dropje/ tumtummetje ofzo, en dat noem ik dan 'krachtvoer'. Dat is om de kinderen te motiveren om vrolijk aan de slag te gaan met hun taak in huis, zoals opruimen of tafel dekken. Dit zijn de vaste en enige momenten waarop er gesnoept wordt en de kinderen weten dat. Daarom wordt er door hen nooit om snoep gevraagd en al helemaal niet zelf gepakt. Zelf neem ik, als de verleiding groot wordt, een kauwgompje. Helpt bij stress en om me beter te kunnen concentreren. Raar misschien, maar waar!

Om helemaal geen snoep meer te doen, dat zou voor mij te rigoreus zijn. Ik heb niets tegen snoep, mits je het met mate gebruikt en zelfbeheersing toe kunt passen, maar dat geldt voor bijna alles in dit leven. Ik zou ook wel bang zijn dat ze, eenmaal op eigen benen, anders helemaal 'los zouden gaan' op snoepgebied.

Ineke zei

Hoi Karien, ik heb je van t weekend ontdekt. Je staat bij mijn favorieten...... ik het je trouwens ook genomineerd voor een award. moet je toch even kijken op mijn blog (sorry)
groetjes Ineke

astridreinders zei

Net via via je blog ontdekt. Zelf heb ik ook 9 kinderen. Hier wordt zeer matig gesnoept maar we hebben helaas één zoon die het niet kan laten en er zelfs 's nachts z'n bed voor uit komt. We hebben alles geprobeerd maar niets hielp en ook het snoep wat anderen gekregen hadden ging er wel eens aan. Erg hè?! Ik schaam me om het te vertellen. Bij ons zit de kast nu op slot 's nachts...De anderen pakken niet zelf en ik heb dan verder ook geen speciaal beleid, uit school iets lekkers bij de thee of limonade en in het weekend een extraatje, dat werkt goed.

lenteroos zei

Hoi Karien,
grappig dat ik een blog tegenkom van een gezin met 9 kinderen. Ik ben zelf het jongste kind uit een gezin van 9 kinderen. Altijd gezellig en altijd iemand om mee te spelen. Ik heb het als iets bijzonders ervaren om met zoveel te zijn. Hoewel ik natuurlijk niet weet hoe het is om met minder kinderen te zijn...
De snoeppot heeft bij ons een speciale plaats. De kinderen weten alledrie waar hij staat, maar de meeste tijd is hij leeg. Ik ben niet zo weg van veel snoep - kies sneller voor andere dingen...
Anneke.