maandag 15 februari 2010

Zo'n leuke leeftijd

Twee en een half is hij nu, onze Chris. Je kunt er maar het beste van genieten. Ook al bezorgt hij je handenvol werk, dat ondeugende koppie erbij is al genoeg om het leuk te vinden...

Zo gaat een ochtend bij de Achterbergen voor een jochie van twee en een half:
Als je de strijkplank klaar ziet staan, dan ga je toch lekker aan de gang. Ook al kom je er met je oogjes niet boven uit, ook boven je hoofd kun je best de strijkbout heen en weer duwen (gelukkig zat de stekker er nog niet in).
Alle net uitgezochte schoenen weer uit de doos halen is ook heel leuk (Danny: "hé, twee dezelfde!"). En met de boksbal van je grote broer spelen (pas op, dat ding komt ook weer terug!). In de keuken is het heel fijn dat je precies weet waar de chocoladepasta staat. Je kunt er best bij, want je schuift gewoon de kruk naar de kast. En dan pak je een mes uit de bestekbak en ga je lekker zitten eten, zo uit de pot. Gelukkig zit je moeder af en toe te bloggen, dan kun je stiekem even naar de tweede verdieping. Op de kamer van Harry ligt zo'n mooie grote zwarte panter, en die neem je dan mee naar beneden. Komt er dus zo'n grote zwarte panter de kamer inwandelen, met twee stralende oogjes erboven.
Praten kan je nog niet zo goed, maar je doet het de hele dag: "dikke da, dikke dikke da", en dat heel snel achter elkaar. Zingen kun je ook, uit volle borst. Waar je de hele familie mee tot wanhoop kan drijven, is als je leunt op een speelgoedtractor (het liefst twee tegelijk), en dan met een noodvaart de hele kamer door (11 meter, en dat gééft me een geluid). Boink, tegen de deur (mag niet!!), en dan weer terug. Je weet ook waar de koekjes staan, en soms kom je héél onschuldig met de handjes op de rug binnenwandelen. Als je langs je moeder bent gelopen, vergeet je de handjes voor je buik te houden, zodat ze ziet dat je trek had in nóg een koekje. Even heel erg lief zitten spelen met de autootjes, zodat je weer wat goodwill opbouwt, en dan kun je er weer even tegenaan gaan. Maar dat is 's middags, dus een ander verhaal.

NB Wat dat praten betreft doe ik hem toch tekort. Hij zegt wel de hele tijd dikke da, dikke dikke da, maar dat is om de tijd op te vullen tussen alle woorden die hij wel kan, en dat zijn er toch ook een heleboel.
Overigens was ik in het rijtje nog vergeten te noemen dat hij op een gegeven moment prinsheerlijk in de kinderwagen zat, zichzelf ondertussen "baby" noemend.


13 opmerkingen:

Liene zei

heel herkenbaar!

Petra zei

Wat heerlijk herkenbaar!
hier ook een peutertje van net 2.
Hij komt ook regelmatig luid smakkend binnen 'mmm lekker snoepie'!
En de spullen van grote broers / zus zijn onweerstaanbaar!

Marianne zei

Wat een boef! Onze Matthijs is iets ouder, maar die is nooit zo 'actief' geweest. Zoals je het schrijft is het schitterend, maar je zult er vast wel eens van zuchten.

tim en lucas zei

2 leuke leeeftijd. ik herken zo veel in je verhaal.
echt boefjes.
hier hebben we de deuken in de deur staan omdat tim op een grote bus ging zitten en inderdaad door de kamer sjeewde en dus niet op tijd stopte .
en tim was zo lief hij heeft mama is lief op het behang gekrabbeld in de woonkamer met een pen die hij met zijn vingertjes uit de afgesloten kast heeft weten te peuteren.

tim kan dan al wel heel goed praten maar ook dat levert erge leuke dingen op.
laats stont ik hem aan tekleden in de badkamer en toen zij ik tegen hem dat ik zijn luier was vergeten, zegt meneer. ooooooooooooow mama je hebt mijn luier gegeten.hoe moet dat nou?

geweldig die leeftijd maar ook ow zo heerlijk als ze even op bed liggen.

Mammalien zei

Ik ben twee en ik zeg....

plukdedagsandra zei

Onze Niels wordt 3 in april en dit is zo herkenbaar. En ze pikken zo snel vanalles op van de ouderen hé.

MiekK's zei

Haha, herkenbaar hoor! Zo leuk, maar zo vermoeiend soms :-)

Nicole zei

Op die leeftijd zijn ze echt van de werkverschaffing!

hartelijk zei

Dat heb ik nog voor de boeg...
zoontje 1 is al weer 12,
en meisjes zijn wat dat aangaat toch iets anders,
of zou dat karakter zijn...
:)

Purperpolletje zei

BOOOOEEEEHAAAAA! Erg leuk, voor een kwartiertje...
Je maakt nog eens wat mee!

mama'ritha zei

Wt een heerlijk jongetje!
Grappige foto hoor, die bovenste. Gelukkig wilden ze bij mij lang in de box!

mi2u zei

sweeeeeeet, ik was even vergeten hoe ze dan zijn, mijn oudste is bijna 5 en de jongste nu 7 maanden....t komt dus nog..hahhahaha geweldig hoe je het beschrijft!!!!
k wou soms dat ik stiekum echt eens in die bolletjes kon kijken wat ze nou denken...jij niet?

Majanne zei

Hallo Karien

ja natuurlijk heb ik meteen gescrolled naar je bevallingsverhaal,

wat een verhaal , zeker na een aantal vlotte normale bevallingen, dan opeens zoiets,

wel een gezellig gezin zo te lezen,

leuk,

ik hoop een boek uit te kunnen geven, met daarin nog meer verhalen,

ook van een paar spannende, en doodgeboorte,

die ik niet op internet zet, maar wel wezenlijk een deel van mijn memoires zijn,

dit jaar 20 jaar verloskundige in de Polder, en geen dag het zelfde,

maar mijn motto: de mooie verhalen moeten meer verteld worden! is het idee ontstaan om juist de leuke gewone (en wat is hierbij gewoon?)

verhalen op te schrijven,

ik ben er ook wel trots op dat mijn blog gelinkt is aan de site van onze beroepsverenining
de KNOV.

Groet uit de polder,

succes met aldie jongens en die ene meid,

( ik heb een dochter van 17 en een dochter van 14 en daar hield het voor mij mee op:)

Groeten Marianne