maandag 22 maart 2010

ASS en twijfel

Frank wordt op school regelmatig gepest. De andere kinderen weten dat hij gefrustreerd raakt en uiteindelijk begint te schreeuwen, en dat vinden ze dan schijnbaar leuk om uit te lokken. Al een jaar zit hij op therapie, en op allerlei manieren is geprobeerd om hem te helpen op tijd eraan te denken om bijv. een volwassene erbij te halen, maar vergeefs. Dan brulde hij: "jullie denken maar dat dat makkelijk is". Het deed pijn om zijn onmacht te zien, maar afgelopen vrijdag zei hij ineens: "Mam, ik hoef niet meer naar Anita". Anita is de psychologe/orthopedagoge waar hij therapie krijgt en onderzocht wordt op ASS. De aller-allerstomste jongen van de hele school had hem gepest op het schoolplein, en toen had hij gezegd: "Stop, hou op". Je kunt je vast wel voorstellen hoe trots ik op hem was! Het geeft hem zoveel vertrouwen dat er toch dingen mogelijk blijken die hij eerst niet zag zitten.

En verder ben ik enorm aan het twijfelen geraakt over de inentingen die Bart voor de boeg heeft. Als je op internet gaat kijken, lijkt er toch vaak een verband te bestaan tussen ASS (autisme spectrum stoornis) en inentingen, met name BMR en DKTP. Hierover kun je eindeloos discussiëren, en dat wil ik hier eigenlijk niet doen, maar wat ik wel zou willen weten is: heeft een van jullie meegemaakt dat een kind (vlak) na een inenting duidelijk anders werd in gedrag? Of heb je een kind met ASS dat van de inentingen weinig leek te merken, of is het misschien helemaal niet ingeënt? Ik zou het fijn vinden als je daarover een reactie zou willen geven, of evt. een e-mailtje!

23 opmerkingen:

arianne zei

bij ons zijn de kinderen wel ingeënt en "maar" 1 heeft ASS.... (zelf geloof ik daar niet in nl, maar die discussie gaan we niet voeren :-))
Wel hebben we na de oudste nooit meer op deze jonge leeftijd ingeënt. Hij was er nl 'doodziek' van. Bij de anderen hebben we het uitgesteld tot ong 5 mnd en toen ging het veel beter.
Wat een "droppie" weer op de foto!

Gr Arianne

PS Ik had er geen last van hoor dat Bart niet sliep, het is alleen vervelend voor hemzelf.
PS2: de paaseitjes zijn al bijna door 2 kinderen opgesnoept :-) (1 kind lust geen chocolade en zelf snoep ik nog niet...nog 7 kilo en dan mag ik weer "wat!"

Wiek zei

Dag Karien,

zware beslissingen wel/niet inenten. Ik heb de discussie tav de Mexicaanse griep wel wat gevolgd en over de gewone inentingen wel eens nagedacht. Het blijft vooralsnog een theoretische verdieping van mijn kant en volgens mij moet je er zelf met een eigen kind daadwerkelijk voor staan voordat ik gelijkwaardig mee zou kunnen praten.
Ik vind het wel goed dat je hierover nadenkt, en dat je je twijfels ook hier durft te uiten. Je geeft mij een heel open gevoel door de manier waarop je het verwoord. Daar heb ik bewondering voor.
Ik hoop dat je van anderen inhoudelijk reactie krijgt waarmee je denkproces gestimuleerd wordt.

groet Marieke

Sas zei

Net als bij Arianne zijn onze 4 kids ingeënt en heeft alleen de oudste ASS ...

Overigens een dik kompliment voor Frank, hij heeft het super opgelost!

groetjes Sas

Vlijtig Liesje zei

Wat heerlijk, zo'n overwinning! Hartstikke goed van hem.
Hier geen ervaring met plotselinge veranderingen in gedrag.

Mammalien zei

Ik dacht laatst weer gehoord te hebben dat er absoluut geen reden is om te geloven dat die inentingen en ass relatie hebben. Maar ben geen expert en weet niet meer wat de bron was, ik geloof het zelf in ieder geval niet, van die relatie.Zelf doen wij braaf mee aan alle prikken (beh. de mexicaanse, maar dat had andere redenen, had ventje gewoon al gehad).

De site kritisch prikken ken je vast al?

Mammalien zei

Oja, en super deze overwinning!

mama Jesje zei

Door een eerder blogje van jou ben ik pas voor het eerst gaan nadenken over die inentingen. Mijn drie kids zijn allemaal ingeent, gewoon op jonge leeftijd, en ze hadden er totaal geen last van; alleen een beetje een zeer beentje een dag lang. Niet ziek, verder helemaal niks.
Na veel aarzelingen hebben we zelfs de mexicaanse griepprik gedaan (waar ik achteraf wel spijt van had omdat het onnodig was) en ook daar hadden ze geen last van; ik wel, ik werd ziek;).
Ik heb nog nooit van iemand negatieve inentings-verhalen gehoord... maar ik ga zeker de rest van je blogreacties lezen want wil er graag meer over weten!

tim en lucas zei

hier geen kids met ass maar ik merkte wel dat als ze waren ingeënt hun weerstand op 0 stond en ze alle viresjes oppikten die er rond zwierven om dat moment.

Ik vind dat prikken maar lastig mijn moeder gevoel gaat er zo tegenin.
ik kan je eigleijk alleen maar als raad mee geven doe wat je gevoel je zegt en laat voor al het cb je niet om praten .

hier heeft lucas namelijk in begin maart de dktp prik gehad en hij moet de eind mei terug komen voor de bmr. de prikken zouden mekaar niet bijten dus hij moest hem hebben en het kon beslist niet later.waarom kon ze mij niet vertellen.
er zit dan net 6 weken tussen de prikken dat vind ik veel te wienig maar op het cb zou het heel belangrijk zijn dat hij met precies 14 maanden weer kwam dus de afspraak is gemaakt en heb er meteen een afspraak bij gemaakt in mijn agenda dat ik een week er voor de afspraak ga verzetten voor jullie ik vind het complete onzin om met 13 maand te komen en met 14 maand nog een keer en dan beide keren 2 prikken.
dat kan niet goed zijn lijkt mij.

groeten petra

Anoniem zei

Ik weet niet of het door de inentingen komt,denk eerder dat het erfelijk is.( 2 zonen met ASS en meerdere familieleden).
Wel sta ik zeer kritisch tegen over het inenten,zeker bij hele jonge kinderen. Ze zijn wel ingeënt, maar prik voor prik, in overleg met de homeopaat.

Groetjes Hedy

mama'ritha zei

Hoi Karien,

Twee Ass-ers en niet voor alles ingegeënt. Wel voor tetanus. Ze hebben allebei de bof, rode hond, mazelen zonder complicaties doorlopen.

Hun Ass komt dus niet door inenting.

Aritha.

(stop hou op - wat goed van hem dat hij het in praktijk gebracht heeft. het blijft moeilijk maar dit is een stap in de goede richting)

Monique Elisabeth zei

ASS is erfelijk en wordt niet veroorzaakt door inentingen. Als je goed oplet zie je al vanaf heel klein, nog voor de inentingen, bij de kinderen dat ze anders reageren.
Het is ook wetenschappelijk onderzocht en ASS valt niet terug te voeren naar inentingen. Het zit in de genen en ook deze genen weten ze nu precies aan te wijzen.
Of je je kinderen in laat enten is iets wat je met je eigen geweten overeen moet komen. Daar kan ik je helaas niet bij helpen ; )

Huize steen zei

Wat goed van Frank en wat fijn dat de therapie zijn vruchten afwerpt !! Ik ben ook een kritische prikker. Ik heb bijvoorbeeld de tweeling later in laten enten omdat ze zo klein waren. Ik heb ook begrepen dat er geen connectie is tussen inenten en ASS. Voor mij was belangrijk dat de gevolgen van de ziektes die ze kunnen krijgen veel ernstiger kunnen zijn dan de gevolgen van een enting. En ik zeg kunnen zijn want het kan natuurlijk altijd anders lopen. Ik heb mijn dochter ook laten enten tegen de mexicaanse griep omdat een bijwerking van die griep longontsteking is/was. En onze tweeling heeft met 9 mnd een fikse longontsteking gehad en dat wil ik nooit meer meemaken. Zo heeft iedereen zijn eigen overwegingen voor iets. Ik zou zeggen volg je hart en sterkte met de beslissing.

Hanneke zei

Mijn ervaring met onze oudste is ook: al afwijkend gedrag voor de inentingen. Alle andere kinderen, net zoveel ingeënt en geen ass.
Hartelijk gefeliciteerd met deze fantastische stap van Frank! Dat is wel een feestje waard zeker?

Marian zei

Wat fijn dat Frank zelf merkt dat de therapie vruchten afwerpt!

Wat de prikken betreft, ik heb onze dochters (op tijd geboren, ruim 7 pond) v.a. 3 mnd laten inenten, de tweeling (iets te vroeg, wel zes pond) een maandje later.
Mexicaanse Griep en die andere tegen baarmoederhalskanker heb ik niet gedaan...geen goed gevoel bij.
Moeilijk he, ik wens je veel wijsheid en volg je hart!

Karien zei

@Allemaal plus degenen die hebben gemaild,
Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Dat waardeer ik echt enorm. Wat de inentingen betreft ben ik er weer geruster op geworden. Tot nu toe zater niemand bij die heeft meegemaakt dat een kind autistisch werd na een inenting, al was er wel iemand die een huisarts heeft die dat verband wel ziet. Ik denk dat we de DKTP laten geven, en de rest niet. Een beetje eigenwijs mag je toch wel blijven :D En verder heb ik met dit alles toch vooral het geloof dat God er ook nog bij is, en zoals Paulus die gif van een adder in zijn lichaam kreeg en daar toch geen last van had, geloof ik dat Hij zo ook voor ons zorgt. Anders zou je tegenwoordig niets meer kunnen eten en gebruiken, want overal zit wel iets in wat schadelijk is voor de gezondheid...
Nogmaals bedankt voor het reageren!

tikje wit zei

Wat een knapperd, die Frank!!!
Wat ik heb opgedaan aan ervaringen betr.ass; het heeft in principe niets te maken met inentingen. Ass heeft te maken met een bepaalde constitutie die wat specifieker is dan de "doorsnee" constitutie.
Mensen met ass zijn vaak gebaad bij een persoonlijkere vorm van aandacht; iedereen heeft zijn eigen "sleutel" en Frank's sleutel is wellicht wat specifieker. Daarnaast kan bepaalde (specifiek passend bij zijn wezen) voeding zijn leven ook wat eenvoudiger maken.
Inentingen zou je ook kunnen zien als 'voeding', het komt natuurlijk wel zijn lichaam 'in' dus logisch dat hij daarop sterk reageert.
Fijn voor Frank dat jij r bent!
Succes

Sabia zei

wat goed van Frank! Fijn voor hem, dat hij meer zelfvertrouwen heeft :)

Marian zei

Nog een reactie... van een stille meelezer. Wij hebben drie kinderen, twee meisjes en een jongen. Onze kids zijn ingeent op de "gewone" leeftijd. Onze zoon heeft PDDNOS (autistisch dus), maar we hebben nooit gemerkt dat er enig verband zou zijn met inenten. Hij was juist als baby een supermakkelijk kind. Als peuter vermaakte hij zich heel goed. Pas later, op schoolleeftijd, merkten we dat er iets met hem was. Op school is dit overigens nog heeeeeeel lang niet geaccepteerd. Jullie Frank is een kanjer, dat hij dat nu al (!!) kan!! Groeten, een moeder.

Cathalijne zei

Ik zou vooral niet 'je hart volgen' of 'op je gevoel afgaan'. Hier is veel gedegen (gerandomiseerd dubbelblind) wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, en niet inenten is altijd (veel) riskanter dan wél inenten. Dus volg je verstand ;-)

Zeeuwse Mama zei

Stop hou op, dat zeggen ze hier op school ook :D

Wb inenten. Mijn ouders hebben mij niet laten enten dus ik keek altijd al door een gekleurde bril. Job heb ik gewoon laten enten ,maar had daar geen goed gevoel over. De meisjes heb ik vanaf 6 maanden laten enten, omdat ik 2 mnd veels te vroeg vind. Ik ben van mening dat het op die leeftijd best problemen op kán leveren als je zoveel lichaamsvreemde stoffen in korte tijd geinjecteerd krijgt. BMR heb ik achterwege gelaten.

Ik heb geleerd dat het het belangrijkst is om naar je gevoel voor jouw kind te luisteren.

Scrapothekerin zei

Onze 3 kinderen zijn ingeent. Voor mij persoonlijk had dat niet veel met "gevoel" te maken. Want ik laat me niet graag van / door gevoelens leiden.

God leidt ons leven, of we nu inenten of niet, of we nu een autogordel dragen of niet- of we nu voorbehoedsmiddelen gebruiken of niet. Vaak gebruik ik (autogordel ed) gewoon mijn "verstand" (ook van God gekregen!)
Ik ben ervan overtuigd, dat vaccinatie goed is. Maar we moeten onze zekerheid niet gaan zoeken in een vaccinatie maar in God.

Markus 16,17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen,
18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’

Als een dodelijk gif een christen niet kan deren (en ik geloof wat de Bijbel zegt!) dan ben ik er van overtuigd, dat een kleine baby, een geschenk van God zelf, niet ernstig ziek kan worden door een vaccinatie.

Karien zei

@Scrapothekerin, grappig dat dezelfde tekst op mensen een verschillende uitwerking kan hebben! Zoals jij gelooft dat het "gif" van de vaccinatie geen nadelige invloed heeft op je kinderen, zijn er ook christenen die het precies andersom zien :D en ook juist doordat ze hun verstand gebruiken :D
Zelf zitten wij er weer tussenin: de ene inenting wel, de andere niet, ook in en door het geloof

Scrapothekerin zei

:) Karien ja spannend....ook om met mensen met verschillende meningen te praten en toch moet ieder zelf kiezen. Onze zoon Samuel begon op een gegeven moment (hij was 7 of 8 jaar) te bidden voor die mensen die medicijnen voor mensen met bepaalde ziektes "uitvinden" - dat ze de juiste dingen doen - en dat bidden daarvoor hebben we zo bijbehouden ( Samuel wordt straks 19).