dinsdag 2 maart 2010

Een droog verhaal over wasgoed

Omdat er wel eens naar gevraagd wordt, hier een nogal droog verhaal over het wasgoed bij de Achterbergen.
De was doen voor een groot gezin valt best wel mee hoor. Tenminste, als je het bijhoudt. En als je ervoor zorgt dat er niet al te veel was is... Onze jongere jongens krijgen drie keer per week schone kleren aan: op zondag, dinsdag en donderdag. De zaterdag is toch een klusjesdag, dus dan kunnen ze wel wat vuilere kleren aan. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ook een uitzondering voor ondergoed en sokken. Voor Bart en Chris gelden andere regels: die krijgen gewoon elke dag schone kleren aan. Op elke verdieping staat een wasmand (bij de wasmachine twee), zodat het makkelijk is om je kleren in de was te stoppen. Elke morgen verzamel ik dan het wasgoed en kijk of er genoeg was is voor een volle machine. Gemiddeld elke werkdag belandt er ook een dekbedovertrek met hoeslaken in de was. We hebben gelukkig een machine waar 8 kg wasgoed in kan, en die gaat alleen aan als hij helemaal vol is. En dat is toch niet zo vaak als vaak gedacht wordt: gemiddeld iets vaker dan één keer per dag. Soms draait hij drie keer achter elkaar, soms is er gewoon geen wasgoed.
Een volle lading wasgoed is trouwens maar relatief: met grote broeken en truien is hij dan wel sneller vol, maar is de was ook sneller weer weggewerkt omdat er minder kledingstukken op te vouwen zijn. Sinds de verbouwing kunnen de wasmachine en de droger tegelijk aan, en dat scheelt een heleboel tijd! Tegenover de wasmachine en de droger staat de kast van de foto, die op Irenes oude kamer heeft gestaan. Je ziet nog het gat dat gemaakt was voor het stopcontact, en er hangen twee tegels als decoratie op de achterplaat. In de kast passen precies onze twee wasmanden naast elkaar, en de planken zijn natuurlijk ontzettend handig voor de voorraad toiletpapier, wasmiddel, strijkspullen en de mand met enkele sokken. Erg leuk dat deze kast niet afgedankt hoefde te worden: ooit maakten we - low-budget - vier van deze kasten naast elkaar op Irenes kamer. Voor haar eigen spullen, maar ook voor opslag van van alles en nog wat. Er hingen half-doorzichtige lavendelblauwe gordijnen voor. Deze kast is iets minder diep gemaakt om precies te passen tussen de muur en de deurpost van de babykamer, de andere drie kasten hebben ook een nieuwe plek gekregen, maar dat hoort niet in dit verhaal thuis...

9 opmerkingen:

mama'ritha zei

Eigenlijk wel handig om overal wasmanden neer te zetten. Ik zou dat op zolder ook moeten doen. Misschien dat mijn puberzoon dan zijn kleren in die mand zou doen, mijn puberdochter ook... Dit ga ik uitvoeren.

Echt handig, die kast bij jou.
Mijn was-programma lijkt verder op die van jou.
En hier krijgen ze ook op di-do-zat-middag schone kleren aan.

Geniet van deze zonnige dag.

Karien zei

@Aritha, ik had er al eerder over geschreven: http://achterbergen.blogspot.com/2009/10/overal-wasmanden.html. Als je op het label "groot gezin" klikt, zie je alles op groot-gezin-gebied bij elkaar, ik heb het net zelf ook weer even bekeken...

Vlijtig Liesje zei

Dat ziet er keurig uit.

Mijn vijf kinderen, heb ik minder was, maar het is inderdaad een kwestie van goed bijhouden.

Wiek zei

Hoi Karien,

ik zal eens een logje plaatsen over onze wasmandenoplossing, waar ik ook heel blij mee ben :-)
Leuk om zo'n praktisch inkijkje te krijgen!

groet Wiek

moeke Vera zei

goh, hier niet zo'n groot gezin, en toch ook max 3x week 'verse' kleren. Maandag om de nieuw schoolweek mee aan te vangen, 'eventueel' op donderdag iets anders (meestal dragen ze hun bovenkleding een hele week - jaja, mijn jongens zijn echte propere ventjes, bof ik effe) en op zaterdag een training- of joggingspak ...

Liene zei

Wow had ik niet verwacht, gemiddeld 1 was per week! Knap hoor! Onze jongens zijn niet zo proper, als ze 2 dagen met dezelfde kleren naar school kunnen ben ik blij, bij de oudste lukt dat nog wel, maar bij de middelste twee niet! Ik ga ook eens bij je andere logjes kijken voor handige tips. Zelf heb ik ook verschillende manden door het huis staan ...

Mellody zei

Wij hebben gewoon twee wasmanden; één voor witte was en één voor bonte was. Wij kleden ons altijd om in de badkamer dus daar staan de manden. Iedereen doet zelf z'n kleding er in (of legt het er op omdat de deksel optillen een heel zwaar klusje is wat kennelijk alleen mama's kunnen). Sokken moet ik wel overal vandaan halen, grrr, maar als de jongens groter zijn bedenk ik daar iets op.
Ik pluk dagelijks één of meer keer de kleding uit de manden en prop ze in de wasmachine. Tenminste één keer per dag draait hij , waarschijnlijk vaker. Wanneer er bedden verschoond worden draait de machine even overuren... Geen systeem dus hier. maar ik kan me voorstellen dat je met een groot gezin bepaalde dingen wel moet organiseren. Ik denk dat wij onbewust ook heel wat organisatorische dingetjes toepassen in ons huishoudentje.

Karien zei

@Liene, heb je verkeerd gelezen of verkeerd getypt? Een keer per week redden we niet hoor...

martin zei

ik heb bijna elke week was ook lakens wie wil me helpe vouwen via mail