maandag 15 maart 2010

Schoonmaakster nummer twee

Toen ik voor de eerste keer over onze schoonmaakster schreef, was ik nog positief. Ze maakte dan wel niet zo schoon zoals ik het eigenlijk wilde, maar ja, ik vond dat ik niet moest klagen: in elk geval was ze zo'n drie uur bezig en gebeurde er meer dan als ze er niet was geweest. Bovendien had ze een probleemjeugd gehad, en ik dacht: je weet nooit waarom ze op onze weg is gekomen. Nu weet ik dat wel: om mij van mijn naïviteit af te helpen. We missen namelijk 300 euro, die in muntvorm in een buis zat, die al jaren op dezelfde plek in de huiskamer stond. Geld dat we spaarden voor de zendingsprojecten van onze gemeente, maar dat daar eigenlijk voor de sier stond, omdat we al jaren het geld gewoon via de bank overmaakten. En al hebben we geen bewijs, ik kan gewoon niet geloven dat een van onze kinderen ineens op het idee is gekomen om die buis weg te halen (en er zijn ook geen signalen in hun gedrag die daarop zouden kunnen wijzen).  En toen was ik ineens blij dat ze toch niet zo goed schoon kon maken: we hadden afgesproken dat we zouden kijken hoe het beviel, en als er iets was, dan kon een van beiden gewoon opzeggen. Dat hebben we toen maar gedaan.
En toen zaten we weer zonder schoonmaakster. Tot vanmorgen. Toen heeft een van onze vriendinnen hier drie uur schoongemaakt. En deze keer gebeurde het zo grondig als ik het zelf nooit doe: alles van z'n plek, op de knieën in de hoekjes stofzuigen, en passant ook nog even wat andere dingetjes doen. En achteraf gezellig samen een broodje eten. Zo ontspannen, heerlijk! Jammergenoeg kunnen we geen vaste wekelijkse afspraak maken, maar... volgende week kan ze wel!

en toen ze weg was, heb ik de hele benedenverdieping gedweild

15 opmerkingen:

mama'ritha zei

Oeps, wat vervelend om iets te missen en zulke gedachten in haar richting te hebben.
Dan zit er niets anders op dan te stoppen!

Lekker dat je ff geholpen ben! En samen een broodje eten - dat doen we niet vaak met vriendinnen op de maandag toch! Super.

Juudske zei

300 euro. tjonge zeg dat is heel wat.en als t schoonmaken ook al niet top is. fijn dat je nu iemand hebt.ook al kan t niet iedere week. denk dat je nu toch meer geholpen bent omdat e juist die extra dingen doet!

Huize steen zei

He bah wat vervelend dat je vertrouwen zo beschaamt is. Lief dat je vriendin even kwam helpen ;-) Kan het er weer even tegen aan :-)

arianne zei

oh vervelend als je dat van je werkster moet denken...
En toch een hoop geld ook. Heb je het haar niet gevraagd? Wrsch heeft het geen nut en geeft ze toch geen eerlijk antwoord.
Heerlijk samen met iemand anders soppen, het lijkt dan ook voor jezelf altijd minder erg. En dan nog gezellig samen eten dan kun je ook gelijk nog even bijkletsen.
En ach mama"ritha of het nu maandag of dinsdag is toch :-)
Mijn beste vriendin is op maandag en vrijdag vrij en de rest werkt ze onder schooltijd en ik pas zelf altijd op maandag op ons buurjongetje van net 3 dus wij kletsen vaak wél bij op maandag...

Liene zei

300 Euro, wat veel. Niet te geloven vind ik! Wel fijn dat het huis nu heel grondig wordt schoongemaakt en dat het ook nog eens gezellig is!

Anoniem zei

Wat een nare ervaring met je hulp, het is bijna niet te geloven.
Fijn, dat je vriendin nu af en toe kan komen helpen.
groetjes Mariam

Yukiko zei

Ik heb het vaker gehoord, diefstal door een schoonmaakster, maar dan ging het om sieraden. Hoe dan ook vervelend hoor.

Mammalien zei

Dat is balen, van dat geld! Ga je aangfite doen? Haar vragen hoe of wat?

En schoonmaken en schoonmaken, dat zijn hele verschillende dingen, dat verschilt per persoon. Kan ik je vertellen, heb al heel wat ervaring met schoonmaaksters (betaald en bevriend)

Karien zei

@Mammalien, aangifte doen is geen optie. Daar krijgen we niks mee terug. Eerst hoopten we nog dat onze Chris de buis had verstopt of zo, maar hij is helaas nooit boven water gekomen. Maar vermoedens alleen zijn volgens mij geen reden om naar de politie te gaan. De mevrouw in kwestie hebben we het uiteraard wel gevraagd, maar zij kon zich niets herinneren van zo'n buis... Het vervelende is dat je achteraf niet meer weet wanneer je hem nog wel hebt zien staan. En het meest vervelende vind ik nog dat de buis zelf ook weg is. Hij stond toch als een symbool in de kamer zodat we eraan konden denken.

Anoniem zei

Het is te hopen dat deze mevrouw niet meeleest op dit blog, je weet toch niet 100% zeker dat zij dit heeft gedaan, dit is me nog al een beschuldiging toch?

jente zei

Wat vervelend zeg dat die buis weg is, een heel bedrag. Dat je iemand niet kon vertrouwen is nog vervelender.

Fijn dat een vriendin is komen helpen, vooral als alles dan zo grondig gebeurt :-)

Karien zei

@Anoniem, je hebt wel gelijk, ik heb ook lang geaarzeld of ik hierover zou schrijven, maar het is o.a. een waarschuwing tegen naïviteit. Een harde beschuldiging koester ik niet, ook niet in mijn gedachten, en ik heb haar eigenlijk toch vooral opgezegd vanwege het te grote verschil in manier van schoonmaken, maar daar wijd ik verder maar niet over uit ;-)

Anoniem zei

Hi, mijn vader had vroeger altijd zo'n buis in z'n kast staan met 5 jes. Ik was 14 en moest de administratie van de jeugdvereniging bij houden... Maar ik was laks en schreef dingen niet op enz. Toen werd het zomer en moest alles ingeleverd worden bij de leidster. Ik had een tekort... Ik durfde het niet aan mijn ouders te vertellen (hele lieve mensen overigens) en heb geld uit die buis gehaald... Ik weet niet of ze erooit achter zijn gekomen maar ik voel me nog schuldig als ik eraan denk....

Wiek zei

Hoi Karien,

vervelend is toch vooral de twijfel die zoiets in je kan oproepen. Hoewel je het zowel in je tekst als in je latere reactie daarin erg nuchter overkomt. Een goed teken denk ik, je hebt je in ieder geval niet laten kisten.
En dan zo'n vriendin die lekker komt soppen en met wie je daarna ook nog lekker kunt eten en bijkletsen. Daar moet je humeur wel zonnig van worden. Nu de zon er nog bij die op frisgewassen ramen schijnt!

groet Wiek

Madelief zei

Oh wat naar en wat een groot bedrag zeg!
Maar je nieuwe hulp/je vriendin, die heeft een geweldig talent! Ik zou haar ten alle tijde te vriend houden hoor! ;-)