woensdag 31 maart 2010

Slechte mensen

Een tijd geleden las ik een artikel in de krant van iemand die zich afvroeg of alle mensen tot slechte dingen in staat waren. Ik weet helaas niet meer in welke krant, maar de uitkomst van zijn of haar onderzoek was voor die persoon schokkend: onder bepaalde omstandigheden kunnen wij allemaal uitgroeien tot dieven, moordenaars of nog erger. Vanavond wordt een soortgelijke documentaire uitgezonden waarin gewone mensen bereid blijken te zijn iemand te vermoorden, onder bepaalde omstandigheden dan wel. Zo schokkend is dat voor mij niet. Mijn hele leven al heb ik gehoord dat de kiem tot alle zonde in ons mensen aanwezig is, en als die de gelegenheid krijgt om te groeien, neemt die kiem op een gegeven moment monsterlijke vormen aan. Gelukkig kreeg ik daarbij direct te horen dat er ook een oplossing is: door te lopen op de weg die Jezus gebaand heeft door alle zonde in zichzelf te veroordelen en te doden, in die voetstappen, krijgt deze kiem nooit de kans om te groeien, laat staan tot monsterlijke grootte. Wat ben ik gelukkig dat ik dit mag weten! Het gebeurt me maar al te vaak dat ik deze kennis nodig heb om toe te passen in mijn leven. Stel je voor dat ik die kennis niet gehad had. Wat voor mens was ik dan geworden, bijvoorbeeld als ik voedsel had gegeven aan al die kleine gedachten van onvrede, ontevredenheid, eisen stellen aan anderen, of aan bezorgdheid? Het is niet zo vreemd dat ik zo enthousiast ben over het evangelie!

10 opmerkingen:

mama'ritha zei

Van mij mag je echt enthousiast zijn over Jezus, de Joodse Messias. Ik ben het ook

Anoniem zei

Mooi geschreven Karien, echt iets om over na te denken.

Clarien

Mellody zei

Ik denk ook wel eens, wanneer je dan zo'n schokkend bericht hoort.." Die dader was ooit ook een klein lief babytje / peutertje ..., waar is het mis gegaan?"
Inderdaad, Jezus heeft overwonnen, Hij leeft! en dat vieren we komende dagen nog eens extra. Fijne Paasdagen.

Vlijtig Liesje zei

Dat is een positieve invalshoek om naar de wereld te kijken!

Anoniem zei

Dus mensen die niet geloven zijn bij voorbaat al slecht??? Beetje erg kort door de bocht.
De laatste tijd komen er toch wel heel andere dingen boven water (priesters).
Ik ben blij dat ik zelf(standig) kan (na)denken en blijf dat ook doen.

Berber

Karien zei

@Berber, is dat een 1-aprilgrap van je? Ik geloof niet dat ik zoiets heb beweerd. Wel dat iedereen de kiem tot slechtheid in zich heeft, gelovigen èn niet-gelovigen. Iedereen dient zelf na te denken, dat is juist ook mijn redding geweest! En ik denk niet dat wat die priesters gedaan hebben, betiteld kan worden als dingen die uit geloof gebeurden (ook al zouden ze dat als excuus wel gezegd kunnen hebben). En waar anderen beweren dat ze "er niks aan kunnen doen, want ze zijn nu eenmaal zo", geloof ik dat ik mag veranderen, dus kan ik me niet verschuilen achter mijn karakter. Ik kies dus juist geen gemakkelijke weg...

Karien zei

@Berber, is dat een 1-aprilgrap? Ik geloof niet dat ik zoiets heb beweerd. Iedereen heeft juist de kiem tot de slechtheid in zich, gelovigen èn niet-gelovigen. Iedereen dient zelfstandig na te denken en mensen die uit naam van het geloof fout handelen, doen dubbel erg.

Anoniem zei

Absoluut geen 1 april grap, en voor mij zijn mensen goed of minder goedm (slecht vind ik te zwaar uitgedrukt), kleur, geloof, ras, etc. heeft er niets mee te maken. En ik ben atheïst, al heel lang en heb nog niets goeds voort zien komen uit het geloof (maar dat is mijn idee).
En een zinnetje als "door te lopen op de weg die Jezus gebaand heeft door alle zonde in zichzelf te veroordelen en te doden, in die voetstappen, krijgt deze kiem nooit de kans om te groeien, laat staan tot monsterlijke grootte"....ik heb geen idee wat ik er mee aan moet. Helpen doet het me in ieder geval.

Berber

Karien zei

@Berber, onderzoek heeft aangetoond dat iedereen in staat is tot moord. Sommige mensen worden bang van zichzelf omdat ze weten dat er iets zou kunnen gebeuren wat dat in hen omhooghaalt. Zelf heb ik die neigingen ook gezien in mezelf, maar omdat ik weet wat ik daarmee aan moet, krijgt het niet de kans om uit te groeien. Mijn ervaring is dat ik kracht daarvoor krijg door mijn geloof. Als andere mensen daar geen behoefte aan hebben, is dat helemaal prima. Ik wil niemand iets opdringen, ik gebruik alleen mijn weblog om een kijkje te geven in mijn leven en dat van mijn gezin aan degenen die daar graag gebruik van maken.

mama'ritha zei

http://kleiindehandvandepottenbakker.blogspot.com/

Kom je een keertje hier kijken?

Aritha