dinsdag 13 april 2010

Hardlopen deel 2

Was ik twee weken geleden nog totaal ongetraind, nu zie ik elke dag uit naar een mogelijkheid om een half uurtje te lopen. Met de kookwekker in de hand, om het aantal voorgeschreven minuten in de gaten te kunnen houden... Op een hardloopwebsite heb ik mijn doel en mijn huidige conditie ingevuld, waarop ik een trainingsschema kreeg toegestuurd. Op sommige dagen moet je dan steeds korte stukjes hardlopen, afgewisseld met stukjes gewoon wandelen, dus moet de tijd goed in de gaten worden gehouden. Maar ook als ik bijv. 20 minuten achter elkaar hardloop, is de wekker een goede stimulans om te zien hoever ik al ben, en om mijn doel steeds op twee minuten verder te zetten, om er dan achter te komen dat er nog wel twee minuten bij kunnen, etc. Het is achteraf heel leuk om op http://www.afstandmeten.nl/ de gelopen route te tekenen (door in te zoomen op het gebied en vlaggetjes te zetten langs de hele route), zodat het aantal kilometers bekend is. Ook leuk om eens precies uit te zoeken hoe ver het nou is naar de middelbare school: 13.68 km, en naar de lagere school: 2,5 km.

Om nog even op het hardlopen terug te komen: helemaal fanatiek ben ik niet - met frisse tegenzin loop ik steeds de eerste paar minuten totdat het lekker gaat. Maar achteraf merk ik direct dat het me goed gedaan heeft. Als ik me niet fit voel, ga ik niet zoals vroeger proberen om 's middags anderhalf uur te slapen, maar loop ik liever een half uur hard. Dat geeft op een of andere manier juist energie!

12 opmerkingen:

Ren mama, ren! zei

Heerlijk hè, dat gevoel na het lopen?! De zekerheid dat ik me beter voel daarna krijgt mij al jaren de deur uit.

Mammalien zei

Ik zou vanavond ga. Nu ongeveer. Maar moet eerst nog even bloggen. En daarna heb ik vast wel weer een smoes.

Die wekker is briljant! Ik had altijd zo'n horloge met wijzers met veel te kleine streepjes, zodat ik geen idee had of er nou 2 of 5 minuten om waren ..

arianne zei

wat goed van je zeg!!
Had je echt geen conditie en kun je nu een half uur rennen?
Ik kan na 2 min al niet meer :-(

Succes

Yukiko zei

Jij liever dan ik :-D Maar wel goed van je!

Karien zei

@Arianne, eerst kon ik inderdaad bijna niets, dus ging ik tellen: 16 x links-rechts hardlopen, 16 x wandelen (1 x = links en rechts), daarna 24 x etc. Opbouwen, langzaamaan dus, net een trein die op gang komt haha

mellody zei

Ik doe het je niet na!

Liene zei

Oei, je beschrijft het allemaal zo aanlokkelijk! Ik ga bijna het hardlopen weer oppakken. Dus blijf erover door schrijven, dan doe ik hopelijk zelf weer heel snel de hardloopschoenen aan!

Anoniem zei

Je hoort het van iedereen die hardloopt, dat het zo fijn is na die tijd. Ik kan het (haast) niet geloven. Veel succes! Ook ik doe het je niet na.

Mariam

astridreinders zei

O wat ontzettend goed van je! Ik heb een enorme hekel aan hardlopen en doe het dus niet terwijl het de makkelijkste manier is om wat aan mijn conditie en kilootjes teveel te doen. Dat je jezelf er toe hebt kunnen zetten en het volhoudt, petje af!!

Gerrie zei

Karien, wat ben je toch een geweldig mens! Vier maanden geleden een zeer zware bevalling, de zorg voor een baby en niet te vergeten de andere negen kinderen. Oeps; sorry André, maar mannen steunen je maar kunnen soms ook zo heerlijk hulpeloos zijn. En dan nu ook nog hardlopen, waar haal jij alle energie vandaan? RESPECT!
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie

Ada zei

Karien, ik heb ook bewondering voor je! En krijg bijna zin om het je na te doen. Ben deze week (weer) serieus begonnen met lijnen en moet er eigenlijk bij bewegen. (Is de badkamer uitsoppen ook bewegen? Ben ruim een uur bezig geweest.) Heb je geen last van je botten en gewrichten enzo? Heel veel succes ermee, ik blijf je volgen!

Groet, Ada

Karien zei

@Ada, ik moet je teleurstellen, zelfs het fietsen van mijn krantenwijk was niet voldoende beweging... probeer anders eens rustig één minuut en dan heel langzaam uitbreiden. Mijn weegschaal gaat nu langzamerhand vrolijker worden!