donderdag 22 april 2010

Spraakontwikkeling

Deskundigen hebben wel eens gezegd dat kinderen in een groter gezin eerder goed leren praten, omdat ze veel taal om zich heen horen. Eerste kinderen zouden daarentegen wat later zijn. Nu Chris 2,5 jaar is en zijn spraakontwikkeling eindelijk wat beter op gang komt, denk ik weer terug aan onze oudste, die op bovengenoemde stelling een hartverwarmende uitzondering vormde: zijn eerste echte woordje was "brrr" voor auto, toen was hij nog geen jaar. We zaten op vakantie in een huisje (binnen!), en elke keer als er een auto langsreed, zei hij "brrr". Ik had het zelf niet eens door, maar we waren op visite, en die maakte ons erop attent... In de volgende maanden kwamen er in snel tempo allemaal woordjes bij, en toen hij 15 maanden was, maakte hij zinnetjes van twee woorden: "goene aan", "deu dich". Een paar maanden voor zijn tweede verjaardag maakt hij langere zinnen: "beetje piept de fiets", "zachtjes doen, Jan slaapt" (hijzelf dus), "Jan komt straks bij tante Judith terug".
Na zijn tweede verjaardag gaat het allemaal natuurlijk gewoon door. "Mama, mag ik met de hapauto spelen?" (De hapauto is een schaar, en nee, dat mocht niet). Hij doet mij een voorstel om verstoppertje te gaan spelen: "Weg Jan! Ja? Zullen we even doen?"
En nog een mooi verhaal om af te sluiten: Jan (nog steeds nog maar net 2) wil graag met de 'grote graafmachine' (duimstok van papa) spelen. Papa heeft nee gezegd, maar dan komt Jan het bij mij in de keuken vragen. Hij vertelt een heel verhaal dat hij met de graafmachine wil spelen die daar achter papa op de plank ligt. Ik weet (zogenaamd) niet waar het precies over gaat en zeg dat hij het maar aan papa moet vragen (maar ja, die had al nee gezegd). Jan loopt direct naar papa: "papa, papa!" "Wat is er, ventje?" Staat hij met de handjes op de rug: "Eh, eh, mooi muziekje!"

8 opmerkingen:

Huize steen zei

Hihi grappig he !! Mijn jongste vormt ook een uitzondering hoor ;-) Nu bijna 2,5 maar ze praat nog steeds niet veel, ze babbelt wel heel wat af :-) Mijn nr.2 daarintegen sprak al duidelijk met 1,5.

Mellody zei

Leuk, die van dat muziekje!! Maar die foto...., dat is toch niet Jan? Dat is Chris toch? Anders lijken die twee wel erg veel op elkaar!

Ada zei

Bij mij net als bij jou, Karien, mijn oudste sprak snel en duidelijke zinnen voor haar tweede verjaardag. Naarmate er meer taal kwam in huis, waren ze later met praten. Het gaat ook om het aanbod: met de oudste heb ik veel gepraat, de tweede moest me al delen... (Arme tiende!)

Karien zei

@Mellody, klopt. Het was leuk geweest om een foto van Jan van die leeftijd te plaatsen, maar die heb ik niet digitaal, en dat helemaal uitzoeken heeft geen prioriteit (zie ook logje hieronder/vorig bericht). Jammer maar helaas.

Mammalien zei

Leuk he, van die kletsers. Hier oudste ook al vollop aan de praat op jonge leeftijd. Zus trouwens ook. Ben benieuwd hoe nummer drie het gaat doen.

Vlijtig Liesje zei

Haha, leuk die kinderpraatjes.

mama'ritha zei

Wat leuk hè, die kinderpraat. Je zou het eigenlijk op moeten nemen!

tim en lucas zei

hier klopt dat ook niet helemaal van die spraak. tim was geen 1 toen hij al dag en dicht zij en met een anderhalf inderdaad 2 woord zinnen en met 3 kan hij vertellen wat hij heeft gedaan ezo. vanmorgen vertelde hij "ben uit de muur gevallen en nu kan ik niet lopen heb zooooo auw fout he. ( was was van het muurtje in de staat gesprongen en werd huilen door buurkindjes huis gebracht met zijn fout gaat het wel weer goed.

lucas vab 14 maand kan alleen brrrr voor auto of fliegtuig en pie ba van piepiep boe ( kiekeboe spelletje) zeggen.
ben benieuwd wanneer er een echt woordje uit komt.