zondag 16 mei 2010

Lekker oefenen

Aan het eind van de kinderconferentie kregen alle kinderen een bidon van Pagedal met daarin een zakje snoep. Frank at diezelfde avond al zijn snoep op, maar de volgende dag, toen hij zag dat Elwin nog wel heel wat had bewaard, kreeg hij spijt. We kregen een gesprekje over hoe moeilijk het is om iets te bewaren als het helemaal van jezelf is, helemaal als het zo lekker is... Toen bedacht ik een plannetje. En daarmee zijn we deze week begonnen. Speciaal voor Frank ligt er een chocoladereep in de koelkast, en elke dag, na het avondeten (eerst wilde hij vóór het ontbijt), mag hij één stukje pakken. De helft van een dubbel stukje dus, om het nog net iets moeilijker te maken. En wat blijkt? Op deze manier is het helemaal niet zo moeilijk voor hem. Het geheim ligt hem denk ik in de afspraak die erover gemaakt is: elke dag één stukje. Zelf doe ik met hem mee, want ik vind het makkelijker om helemaal géén chocola te eten dan zo'n onooglijk klein stukje tegelijk. Wat een leuke (en lekkere) oefening in zelfbeheersing he?

3 opmerkingen:

Marti zei

Wat een goede idee om zo te 'oefenen'.
Het valt voor een kind inderdaad niet mee om iets te bewaren als ze het zo graag lusten.

Nicole zei

Geweldig zeg! Menige vrouw zal die oefening ook goed kunnen gebruiken. Ik in ieder geval wel, want eenmaal aangebroken moet zo'n reep meteen helemaal op....

mama'ritha zei

Zeker een goede oefening.