donderdag 3 juni 2010

Gido's werkstuk

Gido zit in groep 6, en dat betekent verantwoordelijkheden: huiswerk, boekbespreking en een werkstuk maken. Gido houdt niet zo van dit soort bezigheden; hij is veel liever aan het spelen met zijn vriendjes, en daarom moeten wij zijn schoolwerk goed in de gaten houden. Wat niet altijd lukt. En zo kwam het dat ik gisteren tijdens etenstijd zijn meester thuis opbelde met de vraag of hij duidelijkheid kon scheppen over het hoe en wanneer en wat van het werkstuk dat al vorige week ingeleverd had moeten zijn. Het onderwerp bleek een beroep te zijn. Gido kon zijn inderhaast in elkaar geflanste werkstuk over de jachtluipaard dus wissen. Harry zou hem helpen, want ik was aan het eten koken, en de keuze viel op automonteur. Motivatie: dat kwam het eerst in Gido op. Aan tafel werd het onderwerp ook besproken en opperden we dat het misschien leuk was om een niet zo voor de hand liggend beroep te kiezen, bijvoorbeeld vertaler. Of neonatologieverpleegkundige. 's Avonds had ik zo weer mijn bezigheden en Gido ging weer verder (met Bart op schoot omdat hij huilde, en Gido is van alle kinderen degene die zich het meest verantwoordelijk voelt om hem te troosten). Kwam ik even later kijken naar het werkstuk kijken, had hij het onderwerp veranderd in piloot. Motivatie: "Dit kwam het eerst op mijn gedachten. Ik vind het ook wel een leuk beroep. Er is soms wel een ongeluk met een vliegtuig maar je moet gewoon goed opletten met de opleiding."
We zullen maar een paar korreltjes zout bij het werkstuk doen. Gelukkig mag hij het a.s. maandag inleveren, en hebben we nog even om hem wat beter op weg te helpen!

12 opmerkingen:

mama'ritha zei

nou, het is een mooi beroep hoor: piloot! Succes met het werkstuk. En wat een stoere foto, zo met z'n broertje op schoot!

tikje wit zei

Goede vlucht voor Gido (en zijn werkstuk)!

Goud of Zilver zei

Ik was vroeger ook zo, bezig met van alles behalve dat wat moest.
Ben benieuwd naar het cijfer.

Groeten Herma

Judith zei

oei piloot...best moeilijk.. het was ook leuk geweest als hij een interview had afgenomen bij iemand met een bepaald beroep en dan wat foto's erbij.tenminste dat zou ik mijn kids op school hebben aangeraden.. maar eh vind maar eens een piloot.een automonteur is makkelijker te vinden lijkt me. en dan wat leuek foto's erbij dat die persoon aan een auto sleutelt... oh ik verheug me al om kjell ooit te helpen er bij. deed ik bij mijn nichtje ook dyslexie had en lezen een crime vond. samen spreekbeurt voorbereiden en hup zij zelf voor de klas en dan had ze altijd een goed cijfer. tja het juf zijn zit nog steeds in mijn bloed he. het is zo'n leuk beroep....

Gekakel zei

Heel herkenbaar! Jongste 'vergeet' ook altijd zijn agenda, huiswerk, enz.. We zijn hier bezig met het coachen van zijn overstapportfolio, een hele bevalling! Gido (en paps en mams), zet 'm op!

Lies86 zei

T mannetje heeft het maar druk. En op zijn broertje passen en werkstukken maken.
Wij werken op het werk met pictogenda's is dat niet wat voor hem? Kun je heel overzichtelijk bijhouden wat er wanneer moet gebeuren en wat er af moet zijn.

Mellody zei

Ik vind zijn motivatie erg leuk :-)
Succes met het werkstuk. "Piloot" is wel een stoer en leuk onderwerp!

Nicole zei

Misschien kan hij pedagogisch medewerker als beroep kiezen?! Dat heeft hij al onder de knie zo te zien!

Wat betreft het liever spelen dan huiswerk maken: herkenbaar!

Anoniem zei

Hoe is het met het werkstuk afgelopen?
Mariam

Karien zei

@Mariam, het zou leuk zijn om het werkstuk in z'n geheel te publiceren, het is echt leuk geworden, maar wel op z'n Gido's (en juist daarom zo leuk). Vandaag ingeleverd (maandag), dus hij heeft nog geen cijfer terug.

Anoniem zei

Hoi Karien,
Als Gido er geen bezwaar tegen heeft, waarom niet? Ik ben benieuwd naar zijn cijfer en of hij aftrek krijgt vanwege het onzorgvuldig omgaan met zijn huiswerkopdracht, alhoewel hij weer een plus verdient door ondertussen op zijn kleine broertje te passen.
Mariam

Karien zei

@Mariam, Gido heeft geen bezwaar. Ik zal het de komende dagen in delen publiceren. Het is van het weekend gemaakt toen ik in bed lag, dus ik heb er de hand niet in gehad :-), maar 's avonds heb ik het nog wel een klein beetje helpen optimaliseren. Een cijfer heeft hij nog niet gekregen.