zondag 20 juni 2010

Zwanensoezen

Niet alleen voor vaderdag geschikt, deze sierlijke soezen in de vorm van een zwaan. En helemaal niet moeilijk om te maken:

Doe 1 dl water met 50 g boter in een steelpan en breng dit aan de kook totdat de boter is gesmolten. Haal de pan van het vuur af. Gooi er 50 g bloem bij en roer dit goed door, totdat er een deegbal ontstaat. Laat nog even afkoelen. Door dit mengsel gaan 2 eieren. Doe eerst het ene ei erbij en mix dit voorzichtig totdat het hele ei is opgenomen. Daarna het andere. Zet de mixer op een hogere stand en klop totdat het een mooi glanzend beslag is geworden.

Verwarm de oven voor op 180°C. Doe het beslag in een slagroomspuit met een klein glad mondstuk en spuit 12 vraagtekens van ongeveer 5 cm hoog. Maak het bovenste uiteinde dikker voor de kop. Bak deze halzen 10 min. in de oven. Maak intussen de lijven: met een groter mondstuk op de spuit vorm je 12 peervormige soezen. Deze mogen nu 30-35 min. in de oven.

Klop 250 ml slagroom stijf. Snijd van de zwanenlijven een deksel af, en snijd dat in de lengte doormidden: dit zijn de vleugels. Vul elk lijf met slagroom en zet er de halzen en twee vleugels in. Vergeet niet om een mooie foto te maken, want ze zijn zó weer weg...

14 opmerkingen:

Purperpolletje zei

Moooooooi! echt een sprookjesachtige tractatie...

astridreinders zei

Wat prachtig en wat een leuk idee! De komende tijd moeten hier de nodige traktaties gemaakt worden, dit gaat er vast één van worden!

plukdedagsandra zei

En waar haal je die zwanenlijven??
Als ik zie hoe snel alles hier OP is,haha. 30 pannekoeken in een half uur OP!! Een zak kersen (meer dan een kilo) binnen het uur OP!!

Wiek zei

Prachtig!

Marijke zei

Wat prachtig deze zwanensoezen. Jammer om ze op te eten.

Echt sprookjesachtig hoor!!

Groetjes Marijke

Karien zei

@Sandra, die lijven maak je ook zelf hoor. Kijk maar in het recept. En natuurlijk is het heel snel op, daarom maak ik ook een foto haha. Het maken duurt altijd langer... Maar wel heel leuk om samen met een van de kinderen te doen.

Karien zei

@Astrid, ik zou ze niet durven trakteren - te broos. Thuis zou ik ze wel durven neerzetten voor gasten, maar meenemen... misschien met extra stevige slagroom.

Gekakel zei

Kan me voorstellen dat je snel moet zijn met fotograferen, ze zien er heerlijk uit!

Judith zei

wow wat ziet dat er leuk uit!

Marianne zei

SCHITTEREND! Nog nooit gezien, maar wat een prachtig ontwerp!

Marianne

moeke Vera zei

oh, jij maakt die zelf ... én zonder ananas.
Die bij onze bakker zijn telkens gevuld met ananas en slagroom. Helaas, ik lust dat niet.

Enkel room daarentegen lijkt me super. Njamie, ik krijg het water in de mond.

Marti zei

Ziet er heerlijk uit. Ik maak wel eens de normale soezen, ze zijn echt makkelijk om te maken! En lekker ook.

Nicole zei

Goh, wat heb je dat knap gedaan zeg! Ze zien er ook echt uit als zwanen!

Yukiko zei

Wat een leuk idee, het recept ken ik wel, die vorm niet, ik maak altijd saaie bollen, zal dit eens proberen! Als ik weer koemelk mag tenminste...