woensdag 25 augustus 2010

Opvoeden - (opnieuw) leren doorslapen

In een aantal kranten is vandaag en gisteren geschreven over een onderzoek van het blad J/M, waaruit blijkt dat ouders het opvoeden super serieus nemen, en de verantwoordelijkheid zwaar vinden wegen. "Veel ouders verzorgen, beschermen en stimuleren tot ze erbij neervallen". Het ND zegt: "Toch moet opvoeden wel leuk blijven. J/M trekt daarom een orthopedagoog uit de kast die alles (het overbeschermende gedrag van de ouders) goedpraat. ... bovendien heeft nog geen wetenschapper aangetoond dat overbeschermde kinderen beschadiging oplopen."
Aan het eind van het artikel concludeert het ND echter dat "kinderen toch echt zelf moeten leren om zelfstandig en verantwoordelijk te leren leven voor het aangezicht van hun Schepper".

Een van de eerste dingen waarbij opvoedkunde wordt gevraagd, is het leren doorslapen van een baby. Toen onze oudste goed genoeg groeide en dronk (en ik nog niet zo zelfstandig denkend was) werd het advies gegeven om hem 's nachts te laten huilen, helemaal niet naar hem toe te gaan, dan zou de boodschap het snelst begrepen worden. En inderdaad, de eerste nacht huilde hij 20 minuten, de volgende nacht ook zoiets, en daarna heeft hij doorgeslapen. Toch hebben we deze opvoedtechniek niet meer herhaald bij de volgende kinderen. De meesten gingen uit zichzelf op een gegeven moment wel doorslapen. Bart sliep ook de hele nacht door, totdat we op vakantie gingen en hij steeds vaker begon wakker te worden. En ja, dan is het wel zo makkelijk om hem gewoon even te laten drinken (bij mij wel te verstaan). Eenmaal weer thuis bleek dat hij in een vicieuze cirkel zat van steeds vaker wakker worden en willen drinken, maar niet meer willen slapen. Ook raakten zijn darmpjes van slag en had hij midden in de nacht vieze luiers. Tijd om het roer om te gooien, natuurlijk voor ons makkelijk om weer door te kunnen slapen, maar ook hijzelf had er last van. Deze keer gaf ik hem in bed een flesje met water, en ging dan zijn kamer weer uit. En gelukkig werkte ook deze 'techniek': inmiddels slaapt hij de meeste nachten weer helemaal door, en mocht hij wakker worden, dan gaat hij met wat water weer lekker slapen, en ook zijn darmpjes zijn weer tot rust gekomen.

En toen wilde ik deze tip op een forum zetten... en ging ik daar aan het lezen over welke adviezen er nu gegeven worden in dit soort gevallen. En wat kwam ik daar tegen? Als je kindje 's nachts wakker wordt, moet je het gewoon te drinken geven, natuurlijk geen water maar moedermelk want dat heb je er uiteraard voor over. Al is het kind ruim een jaar geweest. - Ik zou er onzeker van worden, met zoveel overtuigingskracht deze adviezen worden gegeven. Waarom mogen ze niet gewoon leren (vanaf een bepaalde leeftijd/gewicht) om lekker door te slapen? Je gaat je bijna schuldig voelen als je kind een lange nacht maakt...

Ik weet het niet hoor, de mensen achter dit soort sites bedoelen het natuurlijk allemaal goed, maar als ik naar hen geluisterd had, dan hadden we hier nog steeds een probleem.
Gelukkig hebben we zelf ook nog een gezond verstand...

En wat heeft dat nou te maken met het onderzoek van J/M? Ik denk dat ik daar later nog maar eens een logje aan wijd.

PS Ik wil niemand veroordelen die het anders doet dan wij; zelf hebben we het immers ook bij elk kind weer anders aangepakt en het hangt er ook helemaal vanaf welke dingen je allemaal laat meewegen.

9 opmerkingen:

hartelijk zei

Oh dat doorslapen, ...en hot-item want dat werd me vaak als eerste vraag gesteld.
Mikha slaapt nog bij ons en je hoort hem dus ook sneller, hij slaapt nu tenminste de hele avond tot zo half 11 en daarna gaat hij lekker tussen ons verder, en ik vind dat prima.
Ik tel de keren dat hij een slokje wil niet ,als ik als speen ga fungeren dan neem ik dezelfde maatregel als jij bij Bart, hopelijk is de verbouwing dan zover dat hij naar een eigen kamertje kan, voor nu vinden we het wel knus zo!
Het inslapen is bij Mikha tot voor kort echt een probleem geweest, hij kón zich er gewoon vaak niet aan overgeven, dan moest er gewandeld worden met een kleed over de wagen om andere prikkels uit te sluiten...maar nu gaat het beter, en ik heb het er wel voor over dat hij dan af en toe zo'n 10 min. huilt voor hij inslaapt. ik ken hem en weet met welk huiltje het wel of juist niet gaat lukken.

Herkenbaar de foto van Bartje op de trap, Mikha is ook zo razendsnel aan het ontwikkelen en reageert gelijk als de deur naar buiten of naar de trap opengaat...oppassen geblazen dus ;)

Anoniem zei

Hoi, Ja, ik had ook de uitkomst gelezen van J/M en ik moest gelijk denken aan het boek dat ik op het moment aan het lezen ben nl. luie ouders hebben gelijk. Dat is ook geschreven voor al die ouders die vreselijk moe zijn van het opvoeden, beschermen en stimuleren. Er staan dingen in die ik te ver vind gaan of gewoon nooit zou doen maar het meeste heb ik met een grote glimlach gelezen en sommige dingen heb ik zelf al toegepast. (met resultaat!!!) Een aanrader, dus.
Gr. Yvonne.

plukdedagsandra zei

Sommige ouders zullen er wel nood aan hebben dit allemaal te lezen en te proberen volgen, maar ik doe het liever ook op gevoel. Mijn eerste vijf kindjes waren zeer goede slapers. Gebroken nachten had ik zeldden. Daarna kreeg ik 2 nachtbrakers. Hoe kwam dat toch? Ik was toch ervaren? Maar het komt wel goed uiteindelijk. Bij de jongste ben ik bewust gewoon gestopt bv. met 's nachts tot drie viermaal toe te voeden toen hij acht maanden was en toen ging het beter met slapen... Ieder zijn eigen methode!

Pareltje zei

Ja, dat doorslapen... Bij Joram vroegen mensen het al na een week of zes: "en, slaapt'ie al door?" Joram was een moeilijke slaper en sliep uiteindelijk pas na acht maanden een hele nacht achter elkaar. En toen hij na een week toch weer wakker werd voor een fles heb ik hem toch laten huilen. Dat is maar één keer gebeurd...

Deze keer bij Naomi zien we wel weer hoe het loopt. Vooralsnog vind ik het pittig om om de zoveel uur je bed uit te moeten, maar ik weet dat die nachtvoedingen goede voedingen zijn en dat heb ik graag voor mijn meisje over...

En zo rommelt iedereen wel een beetje aan, hè? Fijn dat Bart weer doorslaapt!

Judith zei

ik heb gelukkig ook gedaan zoals ik t zelf wilde en me nooit aangetrokken van wat anderen "normaal"vonden.. net als dat kjell bij ons sliep.. nou hij gaat vanaf mei in zijn iegen bedje zonder problemen hoor....heerlijk was t zo saampjes...kan nooit fout geweest zijn

Anoniem zei

Even een vraagje, vanaf wanneer laat je je kindje huilen 's nachts?

Karien zei

Oei, een moeilijke vraag, dat is namelijk bij elk kind verschillend geweest. Zo lang ze bij ons nog geen bijvoeding kregen, heb ik ze sowieso niet laten huilen (behalve de eerste dan, maar ik weet niet meer hoe oud hij toen was), omdat ik nooit zeker wist hoeveel ze in hun maag hadden. Maar als er een duidelijk eetritme was en ze aten en dronken goed (in elk geval na het eerste half jaar), dan durfde ik het wel aan om ze 's nachts geen voeding meer te geven. Maar meestal heb ik wel gewacht tot ze uit zichzelf af en toe gingen doorslapen. Wel even naar ze toe gaan als ze gaan huilen, en water geven, of bijv. over het ruggetje aaien, maar met zo min mogelijk geluid/licht. En bij ons heeft dat altijd geholpen. Je voelt zelf aan wanneer het kindje begrijpt dat het moet slapen. Je hoort het aan het huiltje inderdaad, zoals Hartelijk hierboven schreef. Succes hoor!

Anoniem zei

Roos zei:

Uiteraard ga je naar je huilend kind! Maar maak het niet gezellig,troost eventueel water een aai en een kus ,maar praat niet teveel! Ook dit helpt om een ritme te leren of weer op te pakken.

Gr Roos.

tim en lucas zei

hier van alles geprobeerd. qua door slapen. water uit ene beker of fles heeft hij nooid geacsepteerd en snachts dus ook niet helaas.
laten huilen werk ook niet. ik ben er 2 weken lang geprobeerd om hem alleen een aai te geven en in het begin ging het wel aardig maar hij werd steeds vroeger wakker en werd steeds vervelender.
dus ik geef hem maar weer rond 12 4 en 7 een voeding dan kan ik zo weer slapen en hij ook .
momenteel krijgt hij 4 kiezen in een keer dus wat wil je dan ook he.

hij gaat van zelf wel door slapen en zo niet dan hoef ik straks als hij 18 is niet zo aan de gebroken nachten dan te wennen als hij laat thuis komt.

maar goed ben wel een beetje jaloers op jou hoor dat je lekker kund door slapen .