dinsdag 21 september 2010

Huisarts(enpost)

De Achterbergen hoeven bijna nooit naar de huisarts, dat is bijna jammer want het is een bekwame en aardige man. En als er dan een keer wel iets aan de hand is, dan is dat buiten huisartsuren. Zo ook gisterenavond.
Alle kleine Achterbergen lagen lekker te slapen, en ik was beneden aan het werken op mijn laptop. Het vertaalwerk is gelukkig wat meer geworden, nu moet ik elke week een gaatje of twee zien te vinden om de titels en omschrijvingen van een aantal nieuwe spelletjes naar het Noors te vertalen.
Opeens hoorde ik Danny huilen, hij bleek acuut heftige pijn in zijn buik te hebben, links onder in zijn buik. En omdat de Achterbergen normaal niet van die aanstellers zijn, al helemaal niet acuut tijdens de slaap, nam ik Danny voorzichtig mee naar beneden, waar hij met een warme deken om op de bank mocht liggen. André kwam erbij, en samen probeerden we wat dingen uit: temperatuur (die was 35,7, zelfs een beetje koud), een zetpil paracetamol (hielp niet echt), en omdat hij het echt uitgilde als we hem van houding lieten veranderen, belden we dan toch maar met de huisartsenpost. En Danny mocht komen.
Gelukkig was het niet de blindedarm (die zit rechts), en ook niet de galblaas (die zit ook rechts). De arts dacht aan een ontsteking van de klieren in de buik (nooit van gehoord!), en hij gaf ons groot gelijk dat we waren gekomen ("mensen uit jullie buurt komen nooit voor niets"). Er was alleen weinig anders tegen te doen dan afwachten. Gelukkig viel Danny onderweg terug al in slaap, en hebben we hem de hele nacht niet meer gehoord. Vanmorgen vroeg stond hij alweer naast mijn bed om te vragen of hij naar beneden mocht, en hij wilde per sé naar school. Hopelijk blijft het zo!
Apart was wel dat er dezelfde avond nog meer kinderen met precies dezelfde symptomen bij de huisartsenpost waren binnengekomen: 's avonds wakker worden met acute heftige buikpijn links onder.

Inmiddels is Danny alweer een ochtend zonder problemen naar school geweest; in de pauze eet hij thuis een volkorentosti:

5 opmerkingen:

Anoniem zei

wat bedoelde de dokter met mensen uit jullie buurt...
met groet Roos

huis tjokvol zei

wat vreemd ja, je zou zeggen dat er toch iets moet zitten.
nou hopen dat het niet meer terug komt.

Karien zei

@Roos, het was een soort compliment. We wonen in een klein dorpje, en mensen uit onze omgeving bellen niet zo gauw de dokter. In tegenstelling tot de mensen uit de stad, waarvandaan meer mensen naar de huisartsenpost komen met onbenullige pijntjes. (En dat terwijl we allebei van oorsprong stedelingen zijn: Amsterdam en Utrecht).

Marielle zei

Heb je wel geluk me gehad dat de pijn aan de linkerkant van de buik zat, zit het wel aan de rechterkant, dan word er nogal eens onnodig geopereerd omdat het de blindedarm lijkt te zijn. ik ken in mijn naaste omgeving 2 kinderen die zo hun blindedarm kwijt zijn geraakt.

Wiek zei

En hoe is het nu met Danny? De pijn niet teruggekomen?