donderdag 9 september 2010

Huishouden

Pas geleden zag ik dat ik op dit weblog maar twee stukjes heb gezet onder het kopje 'huishouden', en die gaan allebei over mensen van buiten ons gezin die ons met het huishouden helpen/hebben geholpen. Wel een beetje vreemd, je zou bijna denken dat ofwel het huishouden bij de Achterbergen niet noemenswaardig is (nou, ga er maar eens aan staan!), ofwel het is een zooitje en niet iets om mee te koop te lopen (dat komt iets dichter in de buurt).
Om de waarheid te vertellen: met huishouden hebben de Achterbergen een haat-liefde verhouding. Er zijn namelijk ontzettend veel leukere dingen om te doen dan poetsen, boenen en opruimen, en nog meer opruimen, en nog meer opruimen.
Vandaar dat de Achterbergen alweer een tijdje geleden gezamenlijk de schouders onder het huishouden hebben gezet, en daar heb ik toch al eens eerder over geschreven...
Bovendien heeft de hulp in de Achterbergse huishouding haar intrede gedaan, met als het lukt drie uur in de week, zodat naar een deel van het schoonmaakwerk niet zo veel meer hoeft te worden omgekeken.
Toch heb ik kort geleden het hier vermelde boek weer tevoorschijn gehaald om te helpen meer structuur in het geheel aan te brengen. De Huishoudcoach leert chaoten om elke week een stukje routine aan te leren, zodat het huishouden geleidelijk aan op de zozeer gewenste rolletjes gaat lopen. En sindsdien doe ik gehoorzaam wat mevrouw de Huishoudcoach mij vertelt, in de wetenschap dat het huishouden over een jaar vast en zeker anders verloopt dan nu.

En nu overweeg ik om over elke weekopdracht een blogje te schrijven, maar ik weet niet zeker of dat wel lezenswaardig is. Daarom voor deze ene keer een vraag aan de lezers van dit blog: doen of niet doen?

18 opmerkingen:

Purperpolletje zei

Jaaaaa!!!! Ben best nieuwsgierig!

plukdedagsandra zei

Ja. Doen hoor. Ik ben benieuwd. En wel herkenbaar: dat je steeds op zoek gaat naar hoe je het beter kunt "aanpakken". Ik doe ook liever andere dingen dan het huishouden (en heb gelukkig ook hulp in huis), maar als iedereen een beetje meewerkt (met of zonder gezeur)gaat het goed.

Wiek zei

Grappig, ik heb het 2e en het 3e boek (iets over lijstjes en de laatste is vrolijk huishouden) van deze serie. Deel 1 wil ik nog graag, maar dan in paperback en die is tijdelijk niet te koop... Dus, ja graag! En misschien doe ik op termijn met je mee.

Judith zei

ja zeker doen ik wil het graag lezen!ben benieuwd!

arianne zei

Ik heb het boek hier ook al lang liggen....klein stukje gelezen, maar nog niets in praktijk gebracht :-(
Misschien met jouw hulp :-)

ik lees graag mee!

RiaN zei

Ja joh juist leuk om te lezen, wie weet krijg ik dan ook weer eens zin om huis te houden!

Anoniem zei

doen!!!!!

Cosy and Cute zei

Doen!!!! Ik denk dat velen van ons er iets aan zullen hebben. En zoals met zoveel: gedeelde smart is halve smart!!!!
Groetjes,
Karin

Anoniem zei

Graag! toen ik het boek zag staan, dacht ik: ik vraag Karien of ik het eens van haar lenen mag. Maar als jij er zelf handige tips uit wilt doorgeven: nog veel handiger!

groeten van Marijke

Anoniem zei

roos zei

Laat ons meeegenieten!
Ik zelf ben netjes en schoon,maar met veel van mijn laden heb ik tot verbazing(al 24 jr getrouwd)van mijn man een haat-liefde verhouding!
Misschien staan er in het boek ook tips voor in !

met gr Roos.

Ñicolle zei

Doen! Want al jij het kunt met een gezin van 11, dan moet mij dat toch ook lukken met een gezin van 4, toch?

Anoniem zei

Zeker doen, ook ik zou graag wat meer structuur in mijn huishouding aanbrengen. Tips en weetjes zijn altijd welkom!
Succes!
Mariam

Karien zei

@Marijke, als ik het niet meer nodig heb, mag je het gerust lenen hoor (maar dat duurt nog wel even...)
@Roos, ik denk dat het te veel ruimte gaat kosten om allerlei tips 'in het algemeen' te gaan weergeven. Ik denk zeker wel dat er goede tips in het boek staan voor jouw ladeprobleem, maar ik zal alleen de concrete weekopdracht opschrijven en wat ik daar zelf mee heb gedaan.

Je kunt je wel opgeven voor een nieuwsbrief van de huishoudcoach op haar website www.huishoudcoach.nl.

tim en lucas zei

ow leuk ik ben benieuwd,

hoe vaak komen die klusjes aan bod?
hier mag ik elke week wel de schuur op ruimen het word telkens weer ene puinhoop vreemd genoeg.

de badkamer daar in tegen heeft maar een kast en daar zitten handdoeken in dat scheelt weer met opruimen.

sucses met je klusjes opruimen en schoonmaken

Karien zei

@Tim en Lucas, elke week geef ik de weekopdracht van de Huishoudcoach weer, maar sommige opdrachten houden in dat je iets dagelijks moet gaan doen. Bij mij zul je elke vrijdag het vervolg kunnen lezen.

YKO zei

Doen, ik heb ook wel een beetje hulp nodig!.
En dat met maar 3 meiden.

En met een man die super netjes is, ik zou bijna zeggen gelukkig dat hij het grootste gedeelte van de week van huis is (vrachtwagenchauffeur)

Groetjes Ineke

Aritha Vermeulen zei

Is dat boek echt praktisch??? Heb je dat andere boekje ook: Vrolijk huishouden doen.

Karien zei

@Aritha, of het boek praktisch is moet je zelf bepalen... ik vind van wel hoor! Maar dat andere boekje heb ik niet, want ik moet eerst het eerste boek maar eens onder de knie krijgen. Het blijft toch zo dat je het zelf moet doen...