dinsdag 26 oktober 2010

Komt u (iets) verder!

Werp eerst maar eens een blik in de keuken van de Achterbergen. Niet dat die nou zo direct om te showen is, nee hoor, tien jaar geleden bij aankoop van het huis riepen we al dat de keuken er als eerste uit zou gaan. Niet dus. Alleen de niet werkende gaskookplaat is vervangen door een goede, en that's it. Dus zitten we al ruim 10 jaar met een superlaag aanrecht (de vorige bewoners hebben de tegelvloer over de vorige heengelegd), en met een keuken waar we niet zo zuinig op hoeven zijn. En dat is dan ook wel weer makkelijk. Ooit was het wel een woonkeuken, er past makkelijk een tafel met vier stoelen in. Maar dat is bij lange na niet genoeg voor de Achterbergen. Dus werd de tafel vervangen door een kar, met een iets prettiger werkhoogte dan het aanrecht, en twee barkrukken ernaast. Waarop de Achterbergjes 's morgens om beurten hun ontbijt komen eten. Of even komen buurten tijdens het koken. De kar is trouwens superhandig om alles voor het warm eten in één keer naar de eettafel in de woonkamer te rijden. Want dat is best ver bij de Achterbergen.

In de keuken hebben de Achterbergen enorm veel opbergruimte. Dat komt door de kast die onder de trap is gemaakt. Op de kastdeur hangt al ruim negen jaar een supermooi geverfde kleurplaat van Harry, die deze week 14 wordt.  Maar ook al past er veel in de diepe voorraadkast, toch was er nog niet genoeg opbergruimte. Gelukkig zat er nog een loze hoek tussen de kast en het raam. En daar staat nu nog een kast. Precies op maat gemaakt door André, met kant en klare deurtjes van IKEA erin. In deze kast staan alle kookboeken, en de magnetron. Plus natuurlijk alles wat niet in de andere kasten paste. 
De afwasmachine staat op een heel eigen plek in de keuken, geheel bedacht door de vorige bewoners. Duidelijk een geval van eerst een keuken laten installeren, en later een keer een vaatwasser kopen. Je wilt vast niet weten hoe dat met de aan- en afvoer van water zit. Dat leg ik dan ook maar niet uit.
Op de vaatwasser staat onze tijdelijke oven. De gewone oven doet het niet meer, en omdat we nog niet precies weten wat voor oven er in de definitieve keuken komt, hebben we een klein oventje voor de leuk. Waar al heel wat in gebakken is. Boven op de vaatwasser.
Naast de vaatwasser een wasmand (weet je wel hoeveel wasgoed er op de benedenverdieping anders rondslingert?) en prullenbak. En zicht op het gat van de deur (waar dus inderdaad geen deur in zit).
Welnu, in deze keuken zet ik graag een virtueel kopje koffie of thee voor de bezoekers van vandaag!

10 opmerkingen:

Pareltje zei

Lekker, hoor!

Anoniem zei

Gezellig! Koffie graag met warme melk.

Aritha Vermeulen zei

Wij hebben hetzelfde soort tegeltjes maar dan niet diagonaal en één tint donkerder. Het lijkt me echt fijn, zo'n grote keuken!

Anoniem zei

Roos zei:

Interessant huis! Maar met zo n handige man waarom up date je de keuken niet?
Kasten etc andere kleur spuiten en nieuwe greepjes? Of is het een voor jullie lengte echt te lage keuken dan is het jammer geld!

Wat ik echt geweldig is je witte vloer! Ik herinner me ons eerste onderkomen met wit tapijt(nooit weer) en alle wc,bad en keuken vloeren kleine en witte tegels!
Mooi modern maar wat een werk (met zijn tweeen..)!
Maar schoon leek het ook echt schoon en je had eer van je werk.

Ik ben blij dat je zo snel van je wondroos bent hersteld!Daarin lijk je wel wat op mijn vriendin ook moeder van 10 kids en bruisend van energie! Geweldig!


met groet Roos

Judith zei

leuk hoor! bij ikea hebben ze ook leuke keukens.. en betaalbaar.hebben we in ons vorige huis genomen en die beviel goed. lekker erg hoog gemonteerd want wij zijn beide lang.De keuken in dit huis bevalt voor heen meter..niet onze stijl. kwam er pas achter dat hij 17.000 gulden gekost heeft.. ongelooflijk. is er beslist niet aan af te zien.Er is nog weinig bergruimte ook. Dus ooit als we gespraard hebben....wil ik wel een andere keuken, maar ach t komt wel he...

Mellody zei

Dank je, thee zonder suiker graag !

Karien zei

@Roos, misschien is mijn man wel superhandig, maar hij heeft een chronisch gebrek aan tijd. En... alleen keukenkastjes verwisselen is niet genoeg. Er moet een ander raam in, met dubbel glas en met een andere vorm. Het plafond, de leidingen, de vloer, misschien zelfs de deuropening, alles wordt veranderd en vernieuwd, dus het gaat nog wel even duren voordat we dat kunnen doen! Natuurlijk kwestie van prioriteiten, die we zelf ergens anders leggen. Je zult ons er ook niet over horen klagen!

Anoniem zei

Mooi opgeruimd en schoon zeg! Ik ben op Flylady gestoten, een Amerikaanse variante op de Huishoudcoach. Toen ging mijn huishouden ook al stukken beter (ben het nog aan het leren namelijk) en had direct het idee dat het boek dat jij noemde een NL variante op het door mij nieuw ontdekte is. Nu heb ik dus het boek vd Huishoudcoach besteld om alles ook in het Nederlands te kunnen lezen zonder alle reclame eromheen. Net gisteren aangekomen. Ik ben benieuwd! In mijn nieuwe huisje is alles nog vrij netjes en georganiseerd en ik hoop het zo te kunnen houden natuurlijk. Er zijn nog een hele hoop dozen niet uitgepakt en die staan ergens anders - eigenlijk wil ik ze liever niet halen en uitpakken :).

Lieve groet, Yvetter Berg

Annemieke zei

Retro is weer helemaal hip :).

memvan7 zei

O wat herkenbaar, in een huis komen wonen en dan zeggen dat die keuken er eigenlijk zo snel mogelijk uit moet. En dan laten zitten 10 jaar lang. Uiteindelijk zijn we zelfs verhuisd voordat die nieuwe keuken er gekomen is.
Henriette