zondag 3 oktober 2010

Vet genieten

- vervolg van gisteren -

Rond half twaalf zaten we dan met z'n allen bij de open haard: André, ik, Jan, Harry, Gido (die we hadden laten opblijven voor deze ene keer) en vijf opgeschoten jongens onder de 20 (het bleken er uiteindelijk vijf te zijn i.p.v. zes). Een beetje onwennig, want ja, je kent elkaar wel uit de verte, je kent de ouders van de jongens, die zo'n beetje over het land verspreid wonen, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Even wachten tot de frituur op temperatuur is, en ja, daar komen we wat los. Elkaar wat vragen, leuk: ze komen allemaal ook uit grote gezinnen, nog wat drinken inschenken en dan komt het op gang. Eigenlijk niks bijzonders: wat mopjes vlogen door de kamer, Gido kreeg de slappe lach om een van z'n eigen mopjes nog voordat hij hem verteld had, en wat goedmoedig geplaag. Een paar uur later (reken maar uit hoe laat dat moet zijn geweest) lag ik in bed zó ontzettend dankbaar te zijn. Gewoon omdat het zo ontspannen was, en zo vanzelfsprekend.
Dat werd nog versterkt toen de vijf logé's de volgende ochtend kennismaakten met de rest van de Achterbergen: Frank en daaronder. Natuurlijk moesten ze de kamers bewonderen, en allemaal verhalen aanhoren van Danny, en na de uitgebreide brunch kwam er nog één op de trampoline spelen met Frank. Dat worden de dikste vrienden.
Toen ze weg waren en wij in de tuin genoten van het heerlijke weer, besefte ik waaróm ik zo dankbaar was: het was de reinheid waarin we bij elkaar waren met zo'n kamer vol opgeschoten pubers. Géén dubbele bodems, géén vervelend gegrinnik. En wat waardevol voor onze jongens, om zulke vrienden in het land te hebben!!

Een brunch is niks voor mij: geef mij maar een licht ontbijt als ik wakker word, en de lunch zeker niet om 11 uur, zoals vanmorgen. Halverwege de middag zaten we dan ook de overgebleven pistoletjes weg te werken op de bank, met ons kleine gezinnetje van slechts zes overgebleven Achterbergjes. Bart bij Frank op schoot (zien jullie ook hoeveel ze op elkaar lijken?).

5 opmerkingen:

Ada zei

Wat klinkt dit goed, Karien, die ontspannenheid, de reinheid, fantastisch. Ik ben wel benieuwd of jij de gastvrouw was van Rolf... Zijn ouders ken je ;o), hij komt ook uit een groot gezin... en volgens mij zou hij zich prima vermaken bij jullie!

Groet, Ada

Karien zei

Nee hoor Ada, geen Rolf gezien :-)

Judith zei

Fijn hoor zo'n weekend!

Anoniem zei

Roos zei dat klinkt heel goed! En wat een energie heb je geweldig.
Fijn dat alles nog puur is en oprecht.

En nee de jongens lijken zo niet op elkaar maar dat ziet een moeder anders .
Dat zie ik ook bij mijn vriendin moeder van 10 kids zij ziet altijd overeenkomsten terwijl mij altijd de verschillen op vallen! Maar een mooi stel heb je.

Met groet Roos.

Sabia zei

Nou ik vind ze echt wel hartstikke op elkaar lijken.