vrijdag 1 oktober 2010

Weg met de rommel - week 4

De opdracht van de Huishoudcoach voor week 4 is: Ruim je eettafel op. Bekijk een voor een al die papieren, prullaria, ongelezen folders, kassabonnen en andere spullen die je in de weg staan om lekker ontspannen aan tafel te kunnen zitten. Gooi of geef weg, en ruim de rest op. En natuurlijk houd je de eettafel de rest van je leven zo netjes (en schoon)!

Bij de Achterbergen staat weliswaar een enorme eettafel waar een heleboel op past, maar gelukkig houden we die meestal helemaal opgeruimd omdat we de ruimte nodig hebben om te eten. Maar... al die paperassen en kleine spullen die toch érgens moeten liggen, komen bij de Achterbergen meestal terecht op een andere plek in de woonkamer:
De hoogste tijd dus om deze plek aan te pakken. En wat blijkt: al lijkt er nog zo veel op te liggen, eigenlijk is het opruimen ook zo weer gedaan en hebben we een heel wat beter uitzicht op dit hoekje:

Op het moment dat ik dit schrijf, zitten de Achterbergen alweer in week 7, dus hebben we al drie weken ervaring met de opdracht van week 4. Nou, dat opruimen en schoonhouden van de eettafel lukt wel, maar het bureau heeft hard een opschoonactie nodig. Toch maar eens op zoek naar een andere plek waar je spullen 'even' kunt neerleggen... ja ja, zo gaat dat als er aan de computers gesleuteld moet gaan worden en als er een nieuwe piano is gekomen waar je géén stapeltje muziekboeken op mag leggen!

6 opmerkingen:

Wiek zei

Oei,
dit vind ik een hele lastige...
bij ons, stapels post (en reclame) op de eettafel. Financiele en op te ruimen stukken gaan wel meteen in het administratiedoosje, maar folders en krantjes blijven liggen...
Stapels leesvoer ook op de koffietafel en in de vensterbank... Paar werkdingetjes, paar tijdschriften, leesboek, stripboek, patronenboek, motorhandleiding, schroefje, kladpapiertje, schroevendraaier, telefoonlader je merkt.. de stapel groeit weer....
Dus opruimen is af en toe hard nodig, maar dan? Hoe houd je dit goed bij?

Karien zei

@Wiek, tja, als je dit soort stapels niet erg vindt, kun je natuurlijk een plek aanwijzen (misschien uit het zicht?) voor dit doel. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je het opruimt zodra het uit gaat puilen. En er is volgens mij niets mis met een gezellig stapeltje leesvoer hier en daar. Het gaat erom dat je storende rommel weghoudt, en ja, dat vraagt gewoon om discipline en de kunst om knopen sneller door te hakken.

plukdedagsandra zei

Wat een verschil!

Nathalie zei

Ik maak altijd stapels, net als bij de was. Dan zeg ik dat ze tot etenstijd hebben om hun stapel te pakken en op te ruimen anders doe ik het (en dan weten ze dat het de container in gaat). Opgeruimd is het dan wel.. maar helaas kom ik die stapels op andere niet bedoelde plekken weer tegen. Zucht.
Fijn weekeinde.

gerrie zei

Papierboel.......Stapeltje hier, stapeltje daar en af en toe wat overtollig is wegwerken. Maar gek, er blijft altijd een stapel liggen. Als er sjiek bezoek komt dan grijp ik de stapel(s) en doe ze in een mand onder de open haard. Maar als de rest schoon is, papierboel pak je zo op = schone rommel. Maar ik wilde dat ik de discipline had om dit te vermijden.
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie

Nicolle zei

Hier ook een erg nette eettafel. Maar heel dicht bij de eettafel staat een kastje, al kun je vaak niet meer zien wat voor kleur de bovenkant van dat kastje heeft. Mijn hulp in de huishouding heeft als opdracht dit kastje over te slaan en dat is niet voor niets.
Ik zal er meteen aan beginnen! Maar of ik het volhoud? Ergens moet de rommel liggen waar ik eerst nog even geen tijd voor heb...