vrijdag 8 oktober 2010

Weg met de rommel - week 5

De Huishoudcoach geeft als opdracht voor week 5 om het '10-minuten rondje' alias kluszus 1 in te stellen. Dat houdt in dat je elke avond, na het eten maar voor het slapen gaan, een rondje van 10 minuten door de benedenverdieping maakt en allerlei losse spulletjes opruimt. Niet langer, anders is de lol eraf.
De avondroutine zou nu moeten bestaan uit:
eettafel opruimen en afnemen
aanrecht opruimen en afnemen
10-minuten rondje
Nu had ik me nog zó voorgenomen om alle opdrachten van de Huishoudcoach zoveel mogelijk volgens haar wensen uit te voeren, hier ben ik er toch van afgeweken. Bij de Achterbergen leiden we een hectisch leven, en het is mijn grote wens om de avonden zoveel mogelijk vrij te houden. Zonder extra opdrachten voor 's avonds is het al druk genoeg. Nu kan de Huishoudcoach niet weten dat ik de hele dag thuis ben, dus ik neem het haar niet kwalijk, maar ik heb deze opdracht gewoon overgeslagen. Of liever gezegd: die doe ik de hele dag door al. Vaker dan vroeger neem ik dingetjes mee die zomaar ergens liggen. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de kleine Achterbergen nu ook vaker dan vroeger ingeschakeld worden om 's avonds na het eten (of er vlak voor) de huiskamer op te ruimen. Vooral Gido kan dat heel drastisch. Al verzucht hij wel eens dat het gisteren ook moest...
En zo ziet de benedenverdieping er 's avonds dan ook meestal prettig leefbaar uit.

8 opmerkingen:

Nicolle zei

Hier maak ik dat rondje wanneer de kinderen op bed liggen en voordat ik op de bank plof. Ik moet eerlijk zeggen dat het meestal in 10minuten niet lukt.

Karien zei

@Nicolle, het is ook niet de bedoeling dat het daarna helemaal opgeruimd is! Maar in 10 minuten kun je toch heel wat doen!

Aritha Vermeulen zei

Ik maak dat rondje als iedereen naar boven is 's-avonds. Als ik dan de volgende dag aar beneden kom ziet het er opgeruimd uit.

RiaN zei

Oké, 10 minutenrondje ga ik ook maar inbouwen, want in zo'n rommeltje de dag beginnen vond ik vandaag niet fijn!

Nicolle zei

Ik kom helaas niet eerder tot rust dan dat het helemaal is opgeruimd. Ik ga ook vast de deur niet uit als mijn huis nog een troepje is... Nu heb ik maar twee kids die rommel kunnen maken, misschien zou zou ik met meer kinderen flexibeler worden... We zullen het waarschijnlijk nooit weten!

Anoniem zei

Heerlijk dit boek, niet dat het hier een rotzooi was maar het regelmatig schoonhouden was een probleem. Als ik klaar was met soppen kon je het al niet meer zien. Maar met dit boek is het spik en span geworden.

Gr. Anja

Judith zei

ja dat probeer ik ook wel zo'n rondje maar dan verzin ik steeds tussendoor een ander klusje zodat ik toch nog lang bezig ben

Mellody zei

Opruimen doe ik ook de hele dag door wel en de kinderen moeten ook altijd opruimen als ze stoppen met hun spel voordat ze wat anders gaan doen. Onze woonkamer is eigenlijk altijd wel netjes wat dat betreft.