maandag 22 november 2010

Achter de schermen

Als je zoals de Achterbergen met veel personen bent thuis, waarvan ook nog eens een groot deel nogal bewerkelijk is, dan is het niet zo gek dat er niet zoveel tijd over is voor andere dingen, zoals meehelpen in de gemeente. Af en toe mogen we dan nog wel helpen met schoonmaken van de zaal, maar verder mogen we genieten van alles wat er voor ons gedaan wordt: het organiseren van het kerstfeest, het oefenen met de muziek, alles wat te maken heeft met het kinderwerk: clubavonden en kinderdagen, etc. etc. etc.

Gisteren mocht ik zomaar twee keer een kijkje achter de schermen nemen, en daar werd ik helemaal warm van:
Ik hoorde van een bespreking die er was geweest over hoe het kerstfeest dit jaar gevierd zal gaan worden. De mogelijkheid werd besproken om een diner te organiseren voor de volwassenen, 'maar', had iemand gezegd 'hoe kunnen we er nou voor zorgen dat Karien lekker ontspannen kan eten en zich niet de hele tijd met haar kinderen hoeft bezig te houden'? Kijk, daar word je nou warm van. En: 'hoe kunnen we er nou voor zorgen dat Frank het ook fijn vindt?' Daar word je zo mogelijk nóg warmer van!

Ja, die Frank, die houdt de gemoederen binnen de gemeente ook flink bezig. Jongensclub of kinderdag (en daar zijn de ouders niet bij), hij krijgt het eigenlijk gewoon niet voor elkaar om netjes in de pas mee te lopen met de groep (wederom netjes gezegd). En ga er dan maar eens aanstaan als jonge jongens en meiden, die zich graag willen inzetten om het voor alle kinderen leuk te maken, en er dan zo'n nummer tussen hebben zitten!! Ik zou het best begrijpen als ze het bijltje in de ring zouden gooien... Gisteren was het weer zover. Op een gegeven moment werd het degene die naast Frank zat gewoon te veel. MAAR wat werd ik ongelofelijk blij toen ik hoorde dat hij (de begeleider dus) het niet op wilde geven, en persé wilde leren om zelf de oplossing te vinden!!

Er zijn best momenten geweest dat ik me erg alleen voelde in het zorg dragen voor Frank (André dan niet meegerekend natuurlijk). Hem ergens laten logeren, zodat wij een weekend weg kunnen? Geen vrijwilligers. Hem mee laten doen met dingen voor leeftijdgenoten hier in het dorp? Geen goed plan.
Wat is het dan geweldig om te merken dat je niet alleen bent, dat er mensen zijn die zich, net als wij, verdiepen in het kind Frank, die van hem houden en het niet opgeven als het heel moeilijk wordt!

Er is nog een (lange?) weg te gaan, maar zo zie ik het wel zitten!!

17 opmerkingen:

Corrie zei

Beste Karien,

ik weet niet zo goed wat er met Frank aan de hand is.
Wel weet ik hoe vermoeiend een kind met een bijzonderheid kan zijn.
Krijgen jullie ook wel professionele hulp?
Dat kan zo veel verlichting geven.
Houd moed.
Met groet.

Anoniem zei

Hoi Karien,
Ik zou je wat willen vragen maar dan het liefst via de mail, kan dat?
Gr. Yvonne.

Grtz Ieke zei

Fijn is dat he!

Sterkte met Frank en alles wat daar bij komt kijken! En ik weet zeker, jullie redden het wel!

Karien zei

@Yvonne, natuurlijk! karien.achterberg@gmail.com

Karien zei

@Corrie, over Frank schrijf ik regelmatig onder het label 'ASS', hij heeft PDD-NOS. We hebben zelf al veel gehad aan bepaalde boeken, maar voor deze mensen komt dat iets later op gang. De hulp komt er wel (we gaan meer in contact), maar ik was zo blij dat er mensen zijn die bereid zijn hun eigen tijd en leven in te zetten voor ons, en dat wilde ik in dit blogje duidelijk maken.

Albertje zei

Ja Karien dat is ontroerend hartverwarmend en moedgevend.

Hege zei

Hei,hei!
Klart du kan melde deg på giveAway'n....alle må jo få være med :o)
Ha en fin,fin dag.

Hege -Mamma til 3

Purperpolletje zei

Hartverwarmend, deze inzet. Kun je voor deze dingen niet een PGB gebruiken?

Karien zei

@Purperpolletje, met de overheidsplannen van nu? Ik vraag het me af, maar ik zou natuurlijk eens kunnen navragen - zou best fijn zijn!

mamaeer zei

Probeer even via stichting MEE iemand te vinden die jou wil helpen met het uitzoekan van mogelijkheden. Zij kunnen je ook helpen bij het aanvragen van PGB of ZIN.
Voor PGB is er een wachtlijst, maar ZIN kunnen ze je nog op indiceren hoor.
ZIN wil zeggen Zorg In Natura, dan betaald 'de overheid' zeg maar direct aan de intantie die jou hulp verleent.....
Heb je er nog vragen over? Mail me gerust!! Ik vertel wel wat ik ondertussen weet!!

Anoniem zei

Wat prachtig! Wat fijn om lid te mogen zijn van zo'n warme gemeente!
Frank mag wel bij mij komen logeren!
Groet,
Ciska

Corrie zei

Mogelijk ken je het boek al.
Wij hebben er veel aan (gehad).
Geef me de vijf, Colette de Bruin.

Karien zei

Dank je wel Corrie. We hebben het boek ook, ik lees het nu voor de tweede keer en kijk wat ik eruit kan halen aan tips voor anderen die met Frank te maken hebben.

mamaeer zei

Karien, wat goed.....!
Waar haal je tijd en energie vandaan????

Judith zei

ja dat is zeker fijn als je ziet dat anderen ook om je zoon geven. tis voor tenslotte al moeilijk genoeg en je wilt hem ook t gevoel geven dat hij er gewoon bijhoort ook al is hij soms moeilijk te begrijpen voor anderen.Een vriendin van me heeft een dochter met Pdd_nos en die heeft al een paar jaar een PGB.hoop dat jij t ook krijgt.

Nicolle zei

Ik denk meteen... wat jammer dat ze zo ver weg wonen anders kon hij mooi een keer komen logeren... Ook geen familie die het aandurft?

Karien zei

@Nicolle, we gaan bezig om te kijken of we budget kunnen krijgen - en daarna gaan er misschien deuren open :-)
Sowieso hoeft het maar een heel enkele keer, waarschijnlijk pas over ongeveer een jaar weer.