vrijdag 26 november 2010

Weg met de rommel - week 12

Als je genoeg zelfdiscipline hebt gehad om de afgelopen 11 weken mee te doen, ben je er nu vast van overtuigd dat het toch heel wat fijner is met wat huishoudelijke routines dan met het los-vaste opruimen of laten liggen wat voor die tijd waarschijnlijk schering en inslag was. In week 12 wekt de Huishoudcoach je daarom op om je aangeleerde routines diep in te laten slijten in je dagelijkse gewoontes:
je eigen wenselijke ochtendroutine
je eigen wenselijke avondroutine, waaronder ook het 10-minuten rondje
je houdt je aanrecht en eettafel netjes
elke dag besteed je 15 minuten aan één groter project

Je ochtend- en avondroutines kun je naar eigen wens langzaam maar zeker uitbreiden, met als gevolg dat alles steeds meer op de automatische piloot gaat. Ook heb je er waarschijnlijk minder moeite mee dan eerst om je lijstje af te werken.

Hoe gaat het nu bij de Achterbergen? Ik ben blij met de lijstjes, en ga ze binnenkort introduceren bij het hele gezin. Met name als ik zelf weg moet, is het dan duidelijk voor de anderen wat er gedaan moet worden (want het is gek, maar als ik 's avonds laat weer terugkom en ik heb niets gevraagd, moet de afwas vaak nog in de vaatwasser gezet worden). Van de Huishoudcoach geef ik nog een tip uit het boek door: zo lang er nog iemand ten behoeve van het hele gezin bezig is, mag niemand onderuit gaan hangen. De Achterbergen-vertaling hiervan luidt: vraag eens wat meer van de gezinsgenoten, doe samen een opruimrondje, werk eraan dat ieder kind een besef krijgt van mede verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van het hele huishouden!

Volgende week start een nieuw hoofdstuk. Ik weet nog niet zeker wat ik zal doen: de Huishoudcoach wil je het liefst eerst in 12 weken aanleren hoe met je administratie en alle paperassen om te gaan, daarna 12 weken besteden aan het in kaart brengen en beheren van alle klussen en klusjes die je nog moet of wilt doen, en pas daarna 12 weken om het huis schoon te krijgen. Ik ben zelf niet zo zeker van de beste volgorde, heeft iemand van jullie een voorkeur?

3 opmerkingen:

loesje zei

Als je nu 12 weken de administratie doet dan heb je alles mooi op orde tegen de tijd dat je belastingaangifte gedaan moet worden.
Dan je huis schoonmaken en je hebt de ouderwetse voorjaarsschoonmaak in ere hersteld. ;-)

Ciska zei

@Loesje: goed over nagedacht!!
Bij ons ligt het grootste probleem in de paperassen (niet eens zozeer de administratie) dus sluit me aan bij Loesje.

baasbraal zei

Ja, en dan kan je de klussen in de zomer en het vroege najaar doen....dat is toch meestal een tijd voor klussen. Je kan ook de klussen eerst in kaart brengen en dan een gedeelte meenemen met de voorjaarsschoonmaak. Anders heb je misschien geen zicht op de klussen.......