donderdag 30 december 2010

Bibliotheekboeken

De Achterbergen houden niet van lezen. Ik wel, maar ik ben dan ook geen geboren Achterberg. De bibliotheekpasjes die ik voor de jongere kinderen bewaar, zijn dan ook lang niet meer gebruikt. Niet dat er helemaal niet gelezen wordt, of liever gezegd voorgelezen. Maar we hebben zelf ook een aardig rijtje boeken, en omdat het niet zo handig is om met een hele sliert kinderen naar de bieb te gaan, waarvan er minstens twee alle aandacht nodig hebben, lazen we gewoon de boeken uit onze eigen kast.
Deze vakantie kwam ineens het idee op om het bibliotheekbezoek nieuw leven in te blazen. Gelukkig waren de jongens direct enthousiast, en nu staat er weer een mand met bibliotheekboeken bij de Achterbergen thuis. En hebben de jongens gelezen. Nou ja, eventjes dan.

7 opmerkingen:

JenS zei

Grappig, hier is het andersom. Iedereen is een leeswolf, al heeft elke persoon zijn eigen genre.
De bieb wordt hier minstens 1 keer per 3 weken (de leentijd) bezocht.
Kennen jullie de term 'leesdoof'?
Dat betekent dat je niets om je heen merkt hoort of ziet als je leest.
En soms ben je dan te laat voor het eten...
Misschien ook wel handig dat jullie kinderen dat niet zijn hoor Karien, het is niet altijd handig, die leeswolven.

yukiko zei

Hier wordt ook vrij veel gelezen. Alleen Jessai heeft het moeten 'leren'. Dankzij Paul van Loon en de boeken van Geronimo Stilton is hij nu ook van lezen gaan houden.

Wiek zei

En nu oppassen dat de boeken op tijd teruggebracht worden, of is dat bij jullie geen probleem? Het schiet er hier wel eens bij in. Zo zonde van het (boete-)geld.

Aritha Vermeulen zei

Haha. die Wiek hierboven... Het is idd een kunst apart om biebboeken op tijd terug te brengen. Ik ga elke week. Ze bedelen erom.

Mellody zei

Ben ik even blij met dit blogje! Ik was al een dag te laat :-{ Ik heb meteen de computer afgesloten en heb de boeken terug gebracht.

Karien zei

@Wiek, inderdaad werkt het hier het allerbest om een regelmaat te hebben: het liefst elke week en bij voldoende ruimte in het weekprogramma gaat dat ook best. En dan het liefst natuurlijk op de fiets...
En vooral ook alle boeken bij elkaar houden in een mand, en ergens bonnetjes met de titels bewaren, zodat we niet vergeten welke boeken we allemaal in huis hadden!

Nicolle zei

Net gisteren weer geweest. Al haal ik eigenlijk alleen boeken voor in mijn klas die ik gebruik bij een thema. Het is nu winter/noordpool. Prenten- en voorleesboeken heb ik zelf heel veel. We hebben nu de afspraak 3 verhaaltjes voor het slapen gaan, anders gaan de ogen nooit dicht.

De beste uitvinding hier bij onze bieb is dat we sinds een jaartje de boeken via internet kunnen verlengen en dat we een terugbreng mail krijgen wanneer dat bijna nodig is.