maandag 27 december 2010

Glutenvrij eten op z'n Achterbergs

Bij de Achterbergen wordt veel glutenvrij gekookt. Wat wil je ook, als één van de elf personen glutenvrij moet eten, ga je niet elke dag dubbele maaltijden staan koken. En vaak is maar een kleine aanpassing nodig om iedereen van iets goeds te voorzien, met of zonder gluten.

Omdat speciale glutenvrije producten zo ongelooflijk duur zijn, is het een beetje onze sport om de 'normale' glutenvrije spullen op te sporen, zoals bitterkoekjes en rijstwafels. Alle verpakkingen afspeuren op ingrediënten, en we kunnen gewoon onze gang gaan.
Gluten zitten in een aantal meelsoorten, waarvan tarwe de meest gebruikte is. Je zult dan ook niet gauw iets bij de bakker of banketbakker vinden waar geen tarwe in zit. Gelukkig stond er in de laatste Allerhande een recept voor chocoladetaart, waar geen gluten in zaten. In plaats van pistachenoten hebben wij walnoten gebruikt (uit eigen tuin!), en we hadden met kerst een heerlijke taart.

Zoals gezegd valt het met het warme eten wel mee, een klein pannetje met glutenvrije pasta is zo gekookt als we macaroni eten, en verder moeten we gewoon altijd even extra opletten. Als we patat bakken, is het alleen wel jammer dat er in vrijwel alle bijbehorende snacks (hamburger, frikandel, kroket etc.) gluten zitten, en daarom hebben we een paar weken geleden de stoute schoenen aangetrokken om zelf glutenvrije kroketten te maken van een dikke rundvleesragout, gepaneerd met twee uitgedroogde glutenvrije boterhammen (die we daarvoor een dag op de verwarming hadden gelegd en daarna in de keukenmachine vermalen). Eitje. Wat er van die ene keer over was, heeft nog een hele poos in de vriezer gelegen tot ze weer goed van pas kwamen bij het kerstdiner in de gemeente afgelopen zaterdag, waar het vlees niet glutenvrij was door de gebruikte kruiden. Als vervanging voor de slagroomtaart hadden we een stukje van de chocoladetaart over, dat ging er nog best wel in.

En zo vinden we onze glutenvrije weg wel!

7 opmerkingen:

Lies86 zei

Zo kun je ook heerlijk glutenvrije taart maken van bitterkoekjesbodem en dan gewoon de taartdinges erover!!

Anoniem zei

Hoi Karien,
Hier geen personen die glutenvrij moeten eten. Toch de taart gebakken, hij was heerlijk, lijkt wel wat op een brownie die hier zo af en toe gebakken wordt. Ik vond de taart er zo lekker uitzien.

Pas geleden had mijn dochter een kinderverjaardag en een van de kindjes at glutenvrij. Ze hebben heerlijk gesnoept en gegeten! (eigengebakken cakejes en pannenkoeken en wat glutenvrij snoep).
Mariam

JenS zei

Ik vind het knap hoor. Wij zijn maar met z'n vijven, en ook 1 gv persoon, maar gelukkig ben ik dat zelf. Voor een kind lijkt het me veel lastiger.
Je bent en blijft een dapper mens Karien!

gerrie zei

Glutenvrij, dat je er zo ontspannen over doet zegt veel over jou. Onze dochter werkte nog in de horeca en moest 's avonds helpen op een feest-totaal glutenvrij-. Eerst al de "boenpartij" om de hele zaal werkelijk schoon te krijgen en dan niet per ongeluk een andere zaal inlopen om kruisbesmetting tegen te gaan. Nu bakt ze de mooiste taarten en geeft workshops. (Taart met Passie) Maar glutenvrij is weer een ander verhaal. Respect hoe je dit weer een plaats geeft en hebt gegeven.
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie

Petra zei

De 2 dochters van goede vrienden van ons zijn glutenvrij, dus wij zijn er inmiddels ook aardig bekend mee!
Ik ga dit recept printen en bewaren!

Anoniem zei

Hoi Karien,

Ik heb een tip voor een goed boek over glutenvrij bakken. Het is wel een Engels boek. Mocht je hulp nodig hebben bij het vertalen, trek maar aan de bel, ik heb een studie Engels achter de rug, ik kan je zo helpen. Nu heb ik een bedrijf in gedecoreerde taarten ( ik ben de dochter van Gerrie, zie de post van 27 dec. 2010 20:55 uur). Via vakliteratuur kwam ik in aanraking met dit boek: Seriously Good! Gluten-free Baking Phil Vickery in association with Coeliac UK. Het boek is verkrijgbaar op squires-shop.com
Dit is niet gewoon domme reclame, ik wilde het je gewoonweg laten weten.
Hartelijke groet,

Nanda Bennink - Veldhuis

Judith zei

mmmm lekker hoor zo'n taart!!!!