vrijdag 10 december 2010

Papieren in orde - week 2

In week 2 richt je je werkplek in tot een compleet thuiskantoor: enveloppen, schrijfgerei, paperclips, mapjes, een prullenbak, etc. etc. Bovendien koop je drie tijdschriftencassettes die je labelt met 'doen', 'bewaren' en 'lezen'. De Huishoudcoach raadt liggende postbakjes (inderdaad, zoals bij de Achterbergen) dringend af, omdat die 'onoverzichtelijk zijn en al snel verworden tot grote stapels ondefinieerbare papieren'.

Dit advies lap ik dus aan mijn laars. Mijn ervaring is dat documenten die rechtop worden bewaard, scheef gaan hangen, ook in bijv. ordners. De bakjes die wij al hadden, en waarin wij een gedeelte van ons gezinsarchief ook bewaren, worden dus ook voor dit doel gebruikt. Met het verschil dat de Achterbergen alleen een bakje hebben met 'doen' en eentje met 'bewaren'.

Wat moet je hier nou mee? Tja, als je het boek van de Huishoudcoach niet hebt, mis je natuurlijk alle uitleg die aan de weekopdrachten vooraf gaan. En dat is bij dit hoofdstuk wel heel erg jammer. Daarom geef ik in het superkort weer wat de Huishoudcoach voor ogen heeft als het om de papierwinkel gaat (maar met dit systeem ga je pas na een paar weken opstarten werken). Allereerst zijn er dingen die je elke dag gaat doen, in elk geval als je elke dag post krijgt. Beschouw de postbode als je vriend: joepie, een stapeltje post! Neem elke dag alle post van die dag door, gooi direct enveloppen en nutteloze papierrommel bij het oud papier, en beslis van de overige papieren wat ermee moet gebeuren. Moet je er iets mee doen (zoals betalen), stop het dan in het bakje met 'doen' erop. Hoef je het alleen ergens op te bergen, dan kan het direct in het bakje met 'bewaren', en is het iets wat je later nog eens op je gemak wilt doorlezen, dan kan het in het bakje met 'lezen' (wat ik dus niet doe; ik lees het wel direct want ik houd wel van lezen).
Elke week plan je vervolgens een vast half uurtje waarin je achter elkaar alles afhandelt wat er in het 'doen'-bakje zit (en evt. het 'lezen'-bakje). Afgehandelde poststukken kunnen misschien bij het oud papier, of anders in het bakje 'bewaren'.
Het bakje 'bewaren' wordt elke maand opgeschoond - alles komt op z'n eigen plekje in het gezinsarchief (het opzetten van zo'n archief wordt in week 9 besproken), en vervolgens haal je ook nog es één keer per jaar de bezem door dat archief heen.

Saai he, zo'n blogje.  Toch kan het veel voordelen opleveren, vooral voor mensen die vaak papieren kwijt zijn. En dat scheelt dus een hoop tijd op den duur.
Wat de Huishoudcoach niet behandelt, maar wat toch veel papier'rommel' oplevert, zijn de stapels papieren die de kinderen meenemen van school. Toch is het niet zo heel lastig om hiervoor ook iets praktisch te verzinnen. Bijvoorbeeld: neem elke dag alle meegenomen papieren van school door. Beslis direct wat je ermee wilt (een mooie tekening ergens ophangen (direct doen!), andere werkjes ofwel opbergen op de plek waar je schoolwerkjes bewaart, ofwel onderop in de doos met oud papier, nieuwsbrief even doorlezen en misschien in het 'doen'-bakje stoppen, etc.) Je ziet, de Achterbergen zijn al aardig gedrild door de Huishoudcoach!

8 opmerkingen:

mamaeer zei

haha, vooral die weggegooide schoolwerkjes ONDEROP in de oud papierdoos :-)

Marianne zei

Ik lees je huishoudcoach-stukjes met interesse! Heb het boek nu zelf ook aangeschafd, mooi met hard kaft! Zelf had ik inderdaad ook besloten om geen staande mappen te nemen, om dezelfde reden als jij en omdat bovendien kleinere papiertjes zullen verkreukelen. Zelf heb ik deze week mijn ladekastjes (die ik toch al had, maar niet actief gebruikte) anders ingedeeld en er ook een doen/bewaren gedeelte in aangebracht. Alleen combineer ik het systeeem van de huishoudcoach met dat van het boek 'Getting Things Done' dat ik eerder al had en waar ik nog steeds heel gelukkig mee ben. De huishoudcoach vind ik fijn voor het opruimen en het poetsen, maar voor het administreren en de klussenlijst houdt ik me bij dat andere boek. Maar fijn he, zo aan de slag zijn! Je wordt er een 'opgeruimder' mens van!

JenS zei

Naar aanleiding van jouw pakkende stukjes over de Huishoudcoach heb ik het mezelf kado gedaan en gisteren het boek in de bus gekregen.
En toen......... had ik het vreselijk druk en ben niet eens aan lezen toegekomen, terwijl ik echt een lettervreter ben.
Nou ja, misschien volgende week, tussen alle ziekenhuisbezoeken door die er op de agenda staan. Of misschien wel meenemen en in de wachtkamer beginnen???
Bedankt voor je enthousiaste stukjes, helemaal niet saai!

plukdedagsandra zei

Ja. Dit zou iets voor mij zijn :)

Anoniem zei

Hoe te handelen met post die de rest van het gezin ook nog in wil zien?
Folders/ weekkranten?

Karien zei

@Anoniem, post die geadresseerd is aan andere huisgenoten, doen wij in hun persoonlijke vakken in de kast. Algemene folders en weekkranten worden bij ons dezelfde dag ingekeken en daarna kunnen ze bij het oud papier. Hiervoor kun je natuurlijk ook een lectuurmand gebruiken in de woonkamer en daarover een afspraak maken (bijvoorbeeld nieuwe folders erin, oude folders weg).

Judith zei

nou hier zijn we ook nog steeds de papieren kwijt en liggen de brievenbakjes vol met van lalles... ooit krijgen we ook orde hier....

baasbraal zei

Nee, saai is het zeker niet! Of ik ooit zo'n systeem aan het werken krijg is wat anders.....