dinsdag 4 januari 2011

Boekreclame

Citaat uit het boekje 'Leer je kind omgaan met boosheid' van Ross Campbell: "Judy is boos en geeft haar moeder een grote mond. Haar vader hoort het en zegt afkeurend: 'Ik wil niet dat je ooit weer op zo'n toon tegen je moeder spreekt. Begrepen?'" Wat zou zo'n vader nou anders moeten zeggen dan dit? Toch gebruikt de schrijver deze situatie om uit te leggen dat dit een heel verkeerde manier van opvoeden is. Op dit weblog wordt elke dag een kijkje achter de schermen bij de Achterbergen getoond, bijna altijd iets grappigs, nuttigs, praktisch etc. Dat betekent natuurlijk niet dat de Achterbergen supermensen zijn, bij wie altijd alles kan. Het betekent gewoon dat ik met de problemen die ik heb, naar een andere Plek ga, waar ze beter thuishoren dan op dit openbare medium. De zeldzame keren echter dat er ook op die manier een kijkje achter de schermen is gegeven, betreur ik helemaal niet. Zo kreeg ik van een bloglezeres het bovengenoemde boekje opgestuurd als antwoord op mijn logje over Frank en zijn kerstvakantie. En dat was nou precies wat ik nodig had!

De duidelijk christelijke schrijver van het boek stelt dat de meeste mensen niet goed hebben leren omgaan met hun eigen boosheid, iets wat wel nodig is als je dat aan je kinderen wilt leren. Boos worden op zich is niet erg, het gaat erom wat je er vervolgens mee doet. Wil je weten wat hij daarover te zeggen heeft, dan moet je het boekje maar bestellen, het kost nog geen 10 euro.
Iets anders uit het boek dat bij mij doel trof, is dat alle kinderen een emotionele 'tank' hebben die elke dag gevuld moet worden. Niet alleen met woorden, ook met vriendelijk oogcontact,met lichamelijk contact en met gerichte aandacht. Dit en nog veel meer kon ik heel goed gebruiken. Ik merk nu al dat het ons gezin goed doet.
Reden om een beetje reclame te maken voor dit boekje!

9 opmerkingen:

Purperpolletje zei

O ja, Ross heeft mooie dingen geschreven over opvoeding! Bij ons in de kast: 'De kunst van ouderliefde' van hem. Daarin schrijft hij ook over die tank. Ik ga het weer eens doorlezen!

Anoniem zei

Juist fijn als je af en toe eens schrijft over 'problemen'.
Dat geeft deze blog juist 't menselijke tintje waar ik van hou.
En daar leer ik heel veel van.
Doorgaan zo!

Lfs van een anonieme meelezer die wel drie keer per dag hier een kijkje neemt.

Goud en Zilver zei

Ik ga eens in de bieb neuzen.
Ik zeg ook altijd tegen mijn dochter, je mag best boos zijn.
Maar je moet wel altijd sorry zeggen als je tever bent gegaan.

Groeten Herma

Kopka zei

Ook ik neem deze tip mee en ga een sbij de bieb zien of ik het kan lenen. Bedankt!

Heerlijk toch, dat je ook de minder leuke kanten mag uiten. Geen enkel gezin is perfect en dat weet iedereen, zelfs diegene die het wel zo voorspiegelen aan de buiten wereld!

Corrie zei

Ja, mooi he dat tankje.
Onze kinderen gebruiken die term ook echt als ze bijvoorbeeld moe uit school komen.
Mama, wil je mijn tankje even vullen.
Dat doet deze moeder dan ook zeer graag.

Marianne zei

Dankjewel voor de tip. Ik ga proberen het boekje in handen te krijgen. Goed om hierover na te denken. Ik merk dat ik op dit gebied nog wel eens onduidelijke / tegenstrijdige signalen afgeef aan de kinderen.

Nicolle zei

Hier een erg pedagogisch ingestelde juf, toch is het soms zo lastig bij je eigen kinderen. Vooral aan het eind van de dag... Ik ga het boekje ook even bestellen.

Aritha zei

Lijkt me een goed boek.

Anoniem zei

Ik kon het boekje niet meer krijgen bij de bieb, maar bol.com had hem nog bij een tweedehand verkoper.
Ik heb het boekje gisteren gekregen en inderdaad het is een aanrader ( ben er gelijk in begonnen)