zaterdag 12 februari 2011

Het goede voornemen groeit op

Het goede voornemen is inmiddels zes weken oud. En zoals dat gaat met opgroeien, blijken dingen in de praktijk soms anders dan van tevoren gepland. En dus heeft het goede voornemen zich een klein beetje aangepast. Het doet nu niet meer zo moeilijk over het piepkleine beetje suiker dat zit in bijv. ketchup, of in de macaronimix. En dat is wel zo praktisch eigenlijk.
Verder gaat het prima! Het dagmenu is wel aangepast, omdat er waarschijnlijk te weinig vezels in zaten. En iedereen weet wat voor nare gevolgen je daarvan krijgt... Het ontbijt van havermout werd vervangen door twee volkorenboterhammen (meestal kapjes), en het nare gevolg nam de benen.

De weegschaal was ook weer vriendelijk. Stand na zes weken: 6.4 kilo minder.

Het dagmenu is trouwens op een ander front ook aangepakt. De hoeveelheid koffie is gehalveerd. Voorlopig houd ik het op twee keer één grote mok koffie. Wie weet, heel misschien, ga ik het eens uitproberen hoe het is om helemaal geen koffie meer te drinken, maar dat schuiven we nog lekker even voor ons uit. Waarom deze halvering? In de krant las ik het verslagje van iemand die een week zonder cafeïne had geleefd en daar was ze gewoon ziek van geworden. Afkickverschijnselen. Ja, en dan kijk je toch even met een kritische blik naar je eigen cafeïnegebruik. Daarom dus.

13 opmerkingen:

Marijke zei

Knap hoor om nog steeds zo dapper te zijn. Maar het heeft dan ook een mooi resultaat.
Ik denk dat je wel meer kan variëren, als je idd de suiker in vleeswaren, mixen, ed, buiten beschouwing raakt.
Heb je zelf nu ook afkickverschijnselen van de koffie?

Karien zei

Nee hoor Marijke, eerst 's avonds eentje minderen en daarna 's mrogens. Gelukkig maar! Volgens mij heb ik nu ook minder hartkloppingen. Niet dat ik er echt last van had, maar het is toch prettiger als je hart normaal klopt...

JenS zei

Ik heb altijd geleerd dat havermout zoveel vezels bevat... als glutenvrij persoon kom je toch al moeilijk aan vezels, zo zonder die tarweboterhammen, en dan kan je dat volgens de dietiste vervangen door havermout.
Blijkbaar werkt dat bij jou niet?
Wel goed hoor, zo lekker afvallen.
Kan ik een voorbeeld aan nemen. Maar ik vind afvallen bij het glutenvrije dieet best moeilijk. Ik snoep niet, eet bijna geen koekjes, weet eigenlijk niet waar ik op moet bezuinigen zeg maar...

Karien zei

@JenS, kan het ook aan andere dingen liggen? Ik heb verder geen persoonlijke ervaring met glutenvrij en alles wat daarbij komt. Maar over de vezels: Irene bakt bruin brood met extra vezels en heeft ook geen last meer van haar euhm... stoelgang.

Jantine zei

Petje af! Je stimuleert me om het ook weer te gaan doen, ik vind het moeilijk, zonder suiker...
Dat van die koffie las ik ook in de krant, misschien lezen we wel dezelfde krant (ND?). Ik drink al jaren geen koffie omdat ik daar maagpijn en hartkloppingen van krijg. Dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken...

gerrie zei

Mijn ontbijtje;
100 gram bio garde, 1 afgestr. eetlepel gemalen lijnzaad, 1 koffielepel lijnzaadolie (werkt als levertraan), theelepel lecetine, en 1/2 appel. Toen ik nog geen diabetes had kwam er ook wat honing in. En door dit ontbijtje heb ik nooit toiletproblemen.
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie.
PS; Geweldig! zoveel kilo's kwijt in zo korte tijd.

Karien zei

@Jantine, inderdaad, wij lezen ook het ND, en ik krijg hem gratis omdat ik hem ook bezorg (3 exemplaren...!)

roos zei

Ik heb jaren geleden ook eens een suikervrij dieet gevolgd.
En geen koffie , thee en alcohol.

De koffie heb ik jaren vol gehouden , totdat na een jaar of 8 zo opeens de thee mijn neus uitkwam! ( heb een paar jr kruidenthee gedronken).

Ha ha glaasje wijn heb ik niet lang volgehouden, maar de suiker jaren lang!

Op een bepaald moment toch iets van een heel lekker uitziend patisserie taartje geproefd en wat ben ik ziek geweest! Was alle toegevoegde suiker ontwend....

Ik mocht wel brood eten , gelukkig! Toch eet ik nog steeds weinig suiker en haal ik 3 x p jr snoep met de kinderverjaardagen en St. Maarten.


Wens je sterkte en goede zondag!

Met groet Roos.

Aritha zei

Knap van je, zoveel eraf. Ik heb mijn koffie gebruik ook gehalveerd. Ik drink heel erg veel - hoef het nooit te zetten maar kan het zo trekken omdat we een automaat hebben ivm kantoor. Pas had ik buikgriep en daarna dronk ik het niet en was er echt heel vervelend van. Resultaat bij mij nu: veeeel minder hartkloppingen.

Lidwien zei

Hoi Karien,
Ik lees regelmatig mee (met een heel riedeltje andere blogs) en vond dat ik nu toch even moest reageren: wat goed dat je je nieuwe levensstijl zo goed volhoudt! Ik kan daar een goed voorbeeld aan nemen en dat ga ik nu dus ook doen. Echt, dit keer ;)

Groetjes, Lidwien

JenS zei

Gelukkig heb ik geen problemen met mijn darmen zolang ik netjes gv eet.
Maar ik vroeg me af hoe het komt dat tarwevezels blijkbaar zoveel meer geven dan havervezels...
Wat goed dat Irene zelf bakt! Compliment hoor.

anjaw zei

Wat goed dat je dit zo vol houd je kleding is zo al weer 1 maatje kleiner zeker?
Over 4 maanden ga ik weer beginnen, maar nu eerst het stoppen met roken volhouden. Valt reuze mee hoor ben nu 3 maanden gestopt en ben er heel blij mee. Er is 5 kg bijgekomen maar die gaan er na de zomer wel vanaf. Ik blijf je blog volgen, vind het bijzonder inspirerend.

Gevoel&Gedachten zei

Ik ben via via op je site terechtgekomen. Je schrijft erg leuk! Ik was benieuwd hoe staat het nu met het goede voornemen. Ik wil na de zomervakantie ook weer mijn suikergebruik minderen!