dinsdag 5 april 2011

Heikel onderwerp

Meestal heb ik het hier niet over heikele onderwerpen, of je moet het heikel vinden dat je kinderen van 3 jaar laat meehelpen in de keuken, of zo.
Maar vanmorgen tijdens het krantenfietsen had ik mooi even de tijd om na te denken over het artikel dat vandaag op de voorpagina van het ND staat, over moslims dus. Een heikel onderwerp?

Sommige mensen die zich christen noemen, doen dingen waar ik met mijn verstand niet bij kan. Een koran verbranden bijvoorbeeld. Met zoveel mogelijk media-aandacht. En dat terwijl ze zich ervan bewust zijn, dat ze grote groepen mensen daarmee tot in het diepst van hun ziel kwetsen. Hetgeen in Afghanistan inderdaad leidde tot een golf van geweld en moord op westerse mensen.
Prettig verrast was ik door de uitspraken die Ibrahim Hooper (woordvoerder van de Amerikaanse moslimraad) vandaag in het ND doet. Hij veroordeelde het Afghaanse geweld dat naar aanleiding van deze koranverbranding was opgelaaid, als een 'totaal verkeerde reactie', omdat voor iedereen vrijheid van meningsuiting moet gelden. 'Zelfs als het gaat om de vrijheid om dwaze en onverantwoordelijke dingen te roepen; al moet ieder zich realiseren dat hij niet het leven van anderen in de waagschaal moet stellen'.

Met sommige moslims voel ik mij meer verbonden dan met veel christenen.

2 opmerkingen:

Ellen zei

Ik begrijp 100% wat je bedoelt.

Aan de andere kant mis ik in de kranten al die berichten over christenen die vermoord worden door moslims....dat is dan nog héél iets anders dan boeken verbranden!

En ja- het één mag met het ander niks te maken hebben. Soms is het meer dan moeilijk om ook je andere wang aan te bieden.....

baasbraal zei

Ik ben het helemaal met je eens. Als je van te voren WEET dat je mensen diep kwetst met je acties of uitlatingen, waarom wil je het dan toch doorzetten. Zo heb ik me destijds boos over Wilders gemaakt (was trouwens niet de eerst of de laatste keer)toen die cartoons van die deense schilder zoveel stof deden opwaaien. Misschien had de man er niet bij nagedacht, dus daar heb ik het niet over. Maar Wilders ide WIST dat het beledigend was voor Moslims, gaat die cartoons op zijn website zetten. En dan noemt hij het vrijheid van meningsuiting! Volgens mijn woordenboek is het dan ordinair pesten....... Tja, en het enige dat je zelf kan doen, is heet goede voorbeeld proberen te geven en het goede voorbeeld van Christus vooor ogen houden.