donderdag 12 mei 2011

Foe yong hai op z'n Achterbergs

Van de Chinees zul je niet zo snel foe yong hai krijgen waar geen gluten door zitten; de Achterbergen hebben dit daarom zelf eens geprobeerd te maken - en het was nog lekker ook! Heel geschikt voor een groot gezelschap. Het recept is oorspronkelijk voor 4 personen, maar wij aten er met z'n allen van:

Halveer een prei in de lengte. Snijd de helften in stukjes. Snijd een rode paprika in reepjes en een bakje champignons in kwarten. Verhit 1 eetlepel olie in een pan en fruit 1 teen knoflook een halve minuut. Roer er een blikje tomatenpuree (140 g), 10 ml gembersiroop, 250 ml kippenbouillon (van 1/2 tablet) en 1 el (glutenvrije, bijv. Inproba) ketjap door tot het een gladde saus is. Laat deze 5 min. zachtjes koken.
Roer ondertussen in een grote kom 8 eieren los met 3 theelepels olie en peper en zout naar smaak. Verhit een scheut olie in een grote koekenpan en voeg de eieren toe. Beweeg af en toe met een spatel over de bodem zodat er allemaal vlokachtige stukken omelet ontstaan. Verhit een beetje olie in een wok en roerbak de groenten 4 minuten. Voeg er een eetlepel ketjap aan toe. Gooi alles door elkaar (dat verdeelt lekker makkelijk) en serveer met rijst en bijvoorbeeld nog wat komkommer.

Zonder groenten kan ook (zie foto), maar eigenlijk horen er ook nog garnalen bij (zie oorspronkelijk recept). Hoe dan ook, bij de Achterbergen vond iedereen het allebei de keren heerlijk!

6 opmerkingen:

Trudy zei

Lijkt me lekker! Ga ik zeker proberen als ik weer in staat ben wat langer te staan. Dank je wel voor de suggestie!!

Judith zei

mmmm lekker recept..die ga ik maken.. maar dan zonder de champignons

@Let zei

Mmm, Karien... dat klinkt lang niet slecht ;-)
Ik denk dat ik het ook eens op ' z'n Achterbergs ' ga klaarmaken, dank-je-wel dus voor de heerlijke tip!

Groetjes, @Let...

arianne zei

oh lees ik ook eindelijk weer eens wat blogs en komt er een heerlijk recept langs...Lijkt me niet zo moeilijk om te maken. Ik koop zeldzaam chinees, maar maak altijd zelf de nasi/mihoen.
Maar soms mist 1 zoon wel wat want die lust geen saté.

Bedankt voor het recept!

Purperpolletje zei

Ja, lekker! Al twijfel ik of de Polletjes dat ook zullen vinden. Maar die Chineste tomatensoep uit de Allerhande die bij jou goed viel, valt hier ook goed. Tenzij ik er stiekem te veel prei in gooi.

O ja. Kijk je even op mijn blog? Je hebt een prijs gewonnen in de PPP en ik heb je adres nodig!

mama Jesje zei

Dat klinkt echt verrukkelijk!!! Dat ga ik zeker binnenkort ook eens uitproberen bij mijn kieskeurige etertjes thuis:)