woensdag 8 juni 2011

Slimme geitjes

Je zult maar in 4 VWO zitten en een leraar hebben die houdt van filosofische uitspraken uit vroeger tijden. En een toets krijgen waarin je van 40 uitspraken moet weten wie dat ooit heeft gezegd (Kant, Descartes, etc.).

Irene heeft daarop een slim geitje (oftewel een slimmigheidje) bedacht, helemaal zelf: van alle uitspraken van de betreffende heeft ze één sleutelwoord genomen, en daarvan een zinnetje gemaakt. Een zinnetje dat natuurlijk nergens op slaat, maar waaraan ze wel kan onthouden welke ezel er over welk bruggetje loopt.

Vanmorgen op school heeft ze het nog snel aan een aantal klasgenoten geleerd.

Die daar heel erg blij mee waren!

En de uitspraken die in de toets gevraagd werden, wist ze allemaal!

5 opmerkingen:

Collie-Collie zei

Wat super bedacht!!! Fijn dat ze het ook aan de andere klasgenoten doorgeeft. Op die manier is het stukken makkelijker...

Groetjes, Collie

Christien zei

Wat een goeie zeg!!!

Groetjes van Christien

Trudy zei

Wat fijn dat het zo goed gegaan is. Ik help mijn zoon vaak met woordjes leren. We bedenken dan de gékste ezelsbruggetjes en díe blijven hangen!!

Spil van het gezin zei

Ah, zo hebben onze oudste en ik wat ezelsbruggetjes bedacht voor engels idioom - was ze heel slecht in, terwijl ze heel veel wel kan volgen. (Daarom alleen is ze van de havo afgegaan, jammer...is verder heel intelligent maar moeite met automatiseren) Ik herinner me dat we er gewoon melig van werden, maar het onthouden ging beter.

@Let zei

Slimme Irene!

Meid, wat geeft het hóe je het leert, als je 't maar weet :-)

Fijne dag en groeten,
@Let...