donderdag 23 juni 2011

Toe maar!

Niet alle Achterbergen zijn dol op vlees. Ook niet op groente trouwens, maar dat is een ander verhaal. Sinds kort mogen de Achterbergen daarom kiezen of ze 's avonds vlees willen bij het warme eten of een gekookt ei. Tot mijn verrassing is het ongeveer half om half. Ik vind het prima. Eieren zijn stukken goedkoper dan vlees, en ik leg ze gewoon bij de aardappels in de pan. Kwestie van op tijd ertussenuit vissen.
Als je met zoveel personen bent, kunnen zulke dingen juist weer makkelijk. Net als het maken van meer groenten. Zodat er geen lange tanden nodig zijn aan tafel. Maar dat was een ander verhaal.

Hoe we daar zo bij zijn gekomen? Tja, op de radio hoorde ik van de winter een diëtiste zeggen dat als je slank wilt eten, je het beste kip, ei, vis of schaaldieren kunt eten, omdat het verbranden daarvan veel energie kost. Geen idee of het klopt, maar zo'n zinnetje blijft dan hardnekkig hangen. En als je een gekookt ei neemt in plaats van een gegrild speklapje, dan kun je je er ook nog wel wat bij voorstellen, al zou de opmerking op zichzelf kolder zijn.

Ach, zo maken we in elk geval een hoop Achterbergjes blij!

10 opmerkingen:

Aritha zei

Leuk idee, de eieren bij aardappels! Dat is ook wel iets voor ons. Dank je voor de tip.

Wij eten hier niet zoveel vlees. Drumsticks, kipfilet en vis.

Trudy zei

Klinkt goed! Voor zowel de eetlust als de portomonaie!!

@Let zei

Ach, als ze maar eten en de sfeer aan tafel gezellig blijft ;-) dat vind ik wel belangrijk...

En een eitje koken bij de aardappels is een eitje ;-))

Groeten, @Let...♥

Liesbeth zei

Hé,leuke tip en...nog lekker ook! Ben ook niet zo'n "vleesfan" .

Liefs,

Liesbeth

Jantine zei

Wat eitjes koken betreft. Wij kregen ooit de volgende tip en het werkt perfect!
Doe de eieren in een pan koud water. Breng het water aan de kook en doe daarna het vuur uit. Laat de pan minimaal 10 minuten staan en je hebt perfect gekookte eieren, niet te zacht, niet te hard. Eieren garen vanaf 60 graden oid. Echt eens proberen! Kun je ze nooit meer vergeten!

Christien zei

Wat een super idee, eitjes bij de aardappels in.
En hier doen we het ook vaker hoor, een eitje bij het eten..lekker gezond!

De tip van Jantine ga ik eens proberen! Jij ook?

Groetjes van Christien

By Ieke zei

Elke dag een eitje is wel veel. Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar dat kun je allicht vinden op google...

Karien zei

Volgens mij zijn er weer nieuwe inzichten :-) elke dag een ei is tegenwoordig niet meer erg. Maar zo gaat het toch niet bij de Achterbergen. We eten ook wel eens iets anders dan aardappels en vlees. En als we kip eten, dan doen we geen ei. En ook niet vanavond, want dan doe ik gehakt in koolrolletjes, en dan kun je moeilijk het gehakt eruit gaan peuteren.

gerrie zei

Elke dag een eitje? Wat kan daar op tegen zijn. Supergezond! Ik durf hier haast niet te schrijven hoe veel eitjes wij met z'n tweetjes nodig zijn per week.(20). En als er geen eitjes waren wat konden we dan nog? Dan kunnen we niets! Want we zijn allemaal ontstaan uit een eitje. Goed weekend!
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie

Sandra zei

Niks mis met elke dag een ei! Bovendien krijg je al veel meer 'ei' binnen dan je denkt. Bijvoorbeeld door koekjes, cake, pasta etc etc.