woensdag 21 september 2011

Lekker experiment

De Achterbergen schrikken niet terug voor lekkere experimenten. Deze week waren we bij de k van kokosrasp. Voor een (glutenvrij!) recept van kokoskoekjes was kokosrasp nodig, dus toog ik naar onze favoriete supermarkt, alwaar het huismerk geraspte kokos uit het assortiment gehaald bleek te zijn, en ik was aangewezen op het duurdere Conimex, 0,82 euro voor een zakje van bijna 100 gram. Bij de groenteman zag ik echte kokosnoten liggen, en toen kwam ik op het idee om te proberen zelf kokosrasp te maken.

Wat dacht je? Is dat lonend?

Natuurlijk is het sowieso leuk om zoiets uit te proberen, een hele kokosnoot kostte 0,75 euro, dus daar vielen we ons geen buil aan. Er kwam een heel glas kokosmelk uit, dat heb ik opgedronken (schijnt supergoed voor je te zijn). Het was leuk om hem kapot te gooien, dat hebben we ook alvast binnen. En toen ik een schaaltje mooi wit kokosvlees had van zo'n 320 gram, dacht ik dat we goed op weg waren.

Denk jij dat ook?

Het is nog best een karweitje om alles te raspen, en daarna helemaal om er gedroogde rasp van te maken (in de oven, en dan nog best wel lang), en ik popelde om de gedroogde rasp op de keukenweegschaal te leggen.

En? Wat denk je?

80 gram! Dat was alles...

Nou ja, in elk geval zit hier géén sulfiet door (en bij Conimex wel).

En het was genoeg om een stuk of vijftien heerlijke kokoskoekjes te bakken. Met chocola. Glutenvrij.

Volgende keer toch maar gewoon een zakje kopen.

4 opmerkingen:

tim en lucas zei

en door al dat werk ben je vast een hele hoop caloriets verbrand waardoor de kokos chocolade koekjes een stuk lekkerder waren.

Karien zei

@Tim en Lucas, van die koekjes ben ik lekker afgebleven!

baasbraal zei

Toen wij kinderen waren deden we dat altijd met ons gezin! Mijn vader boorde er eerst twee gaten in en liet de melk eruit lopen en vervolgens sloeg hij er met een hamer een barst in en dan voorzichtig wrikken met een ijzervijl ertussen. Van kapot gooien hoor ik nu voor de eerste keer.
Wij kregen allemaal een stukje zo en van d rest werden cocosmakronen gebakken op ouwel. Die waren alleen niet glutenvrij hoor!

mama Jesje zei

mmmmmmm klinkt geweldig!!! Heb je misschien ook het recept voor ons, verlekkerde bloglezeressen? Ik heb helemaal zin om het ook te gaan doen; ondanks al het werk:)