dinsdag 25 oktober 2011

Apple crumble

Dit recept wekt goede herinneringen aan mijn tijd in Engeland, lang geleden...

Kook een grove appelmoes en doe een lekkere laag in een vorm. Hoeveelheid naar eigen wens. Voor de kruimellaag doe je 150 g bloem en 75 g koude boter in een kom. Snijd de boter met twee messen in piepkleine stukjes, totdat er geen losse bloem meer te zien is. Doe er dan 125 gram suiker door (ja, dat was ik dus vergeten deze keer, vandaar dat de suiker er los bovenop ligt...) en strooi de kruimels over de appelmoes.

Zet de vorm 40 minuten (bij ons duurde het 50 minuten) in een oven van 200 graden, tot de korst een lekker kleurtje heeft.

Bij de Achterbergen zat er een klein potje met glutenvrije applecrumble in het midden (omdat we maar een klein oventje hebben paste het er niet naast). Zelfde recept, alleen andere hoeveelheid :-)

Zou ik nog bijna vergeten erbij te zetten dat dit toetje superlekker is met een bol vanille-ijs! Of, zoals ze volgens mij in Engeland doen, met custardsaus.

Afgelopen zondag hebben we Gido's uitgestelde verjaardag gevierd met tomatensoep, patat en spareribs, en dit toetje. Helemaal door Gido zelf bij elkaar gezocht. Hiep hiep hoera voor Gido, die alweer 12 is geworden!

6 opmerkingen:

Marijke zei

Nog gefeliciteerd met Gido.
Hoeveel suiker doe je erbij ongeveer?

Jolanda zei

Dit wil ik ook weleens proberen, zo simpel.
Gefeliciteerd met Gido!

Karien zei

@Marijke, sorry, was ik helemaal vergeten erbij te zetten. Ik heb het gelijk aangepast.

Amber zei

Gefeliciteerd! Met custard? Dat lijkt me erg lekker.

Lisette zei

Ziet er weer heerlijk uit!
Nog van harte gefeliciteerd met Gido!

Anoniem zei

Heerlijk was de apple crumble.
Heb hem al 2 keer gemaakt met custard vla die ik in de magnetron maak zodat hij niet aanbrand.
De kinderen vonden het ook lekker de een wilde met custard vla en de andere zonder maar dat kan natuurlijk prima.
Groetjes Sandra mama van 5 kids