maandag 7 november 2011

Onze eerste cakepops

Het kan haast niemand zijn ontgaan: cupcakes zijn een echte trend geworden in Nederland. Het liefst versierd met rozen of andere mooie dingen van botercrème of fondant. En dat is allemaal leuk en wel, maar iemand moet het wel opeten. En diegene krijgt dan wel een enorme hoeveelheid vet en suiker binnen. Toen Danny vertelde dat hij graag cakejes wilde uitdelen op zijn verjaardag eind november, was ik dan ook blij dat ik deze variant van de cupcake tegenkwam op internet: cakepops! Bolletjes gemaakt van cakekruimels met daardoorheen glazuur, botercrème of een roomkaasmengsel, gedoopt in chocola en versierd met strooisel, marsepein, fondant etc. En hoewel het nog steeds echte suikerbommetjes zijn, zijn ze toch door hun formaat letterlijk en figuurlijk te behappen.

Op internet vind je vele recepten, maar als je wilt weten wat de Achterbergen hebben gedaan (ja, de jongens vinden het heel leuk om mee te helpen!), dan moet je doorlezen. Het is bovendien de makkelijke variant, met een gekochte cake, en als stokjes heb ik in plaats van de dure lolliestokjes van de speciaalzaak gewoon lange houten prikkers gekocht (100 voor 40 cent), en André heeft er eerst de scherpe puntjes afgezaagd, en de stokjes daarna doormidden gezaagd met een fijn zaagje (allemaal tegelijk in zo'n verstekbakje), dus wij hebben er 200.

Voor de frosting (glazuur) heb ik een officieel recept van Martha Stewart gebruikt. Zij is een autoriteit op taartgebied dus zij kan het weten. Doe 200 gram poedersuiker in een kom (jawel, dat is bijna een hele bus). Doe er een eetlepel melk bij (dat is 15 ml/gram), en 30 gram zachte boter, plus een piepklein snufje zout. Zelf deed ik er nog wat druppels citroenaroma bij. Alles mengen, maar wel voorzichtig want het stuift! Dan 250 gram van een gewone hotelcake afsnijden. Deze cake zo klein mogelijk verkruimelen, kan met de hand, maar ook met de staafmixer. De cakekruimels door de frosting kneden tot je een mooi egale klont hebt. Van dit deeg worden balletjes gedraaid, wij hadden er 23 (afgewogen per 20 gram) plus een heel lekker restje. Nu kun je met een prikkertje alvast een gaatje in elk balletje prikken, en dan moeten ze goed koelen om op te stijven. Als je tijd hebt, een nachtje in de koelkast, anders een kwartiertje in de vriezer.

Op de foto zie je dat het buitenlaagje nogal gedropen heeft. Dat doe ik dus niet weer, dus dat recept geef ik er niet bij (ganache). Maar eerst moeten de stokjes er nog in. Hiervoor een klein beetje chocola smelten in de magnetron of boven heet water. De stokjes een klein stukje in de gesmolten chocola dopen en in het koud geworden cakeballetje duwen (tot de helft van het balletje). Op hun kop even laten uitharden (dat kan heel makkelijk in een eierdoos die je hebt bekleed met folie). Zet de cakeballetjes in de koelkast om ze stevig te houden.

Daarna wat meer chocola smelten (als je dat in de magnetron doet, moet je elke 20 seconden even roeren om het goed in de gaten te houden anders verbrandt het). Mijn chocola was niet dun genoeg, dan kan er wat plantaardige olie bij (klinkt gek maar je proeft het niet). Haal ongeveer vijf lollies uit de koelkast. Nu doop je er eentje helemaal onder in de gesmolten chocola, en dan haal je hem er snel weer uit. Het teveel aan chocola loopt er nu af, om dat een beetje te helpen tik je zachtjes op de hand die het stokje vasthoudt. Denk je dat hij klaar is, dan draai je hem om en je prikt het stokje in een blok piepschuim (hadden we niet in huis! wij namen een eierdoos met een brok oude klei onderin, maar we kwamen er later achter dat een doorgesneden aardappel ook fantastisch werkt), en je laat hem verder uitharden. Dan de volgende. Zelf smolt ik niet te veel chocola tegelijk, in een smalle beker om een beetje hoogte te krijgen, maar het kan ook met een grotere hoeveelheid tegelijk die je bijvoorbeeld boven heet water vloeibaar houdt.

Voor het versieren kun je verschillende dingen doen. Het makkelijkst is om de lollie direct na het dopen nog even te dippen in een kommetje met strooisel. Maar met boetseermarsepein (kocht ik bij de C1000) of met fondant kun je natuurlijk ontelbaar veel kanten uit. De versieringen heb ik vastgeplakt met een klein beetje gesmolten chocola.

Overigens kun je op Youtube veel filmpjes vinden over hoe je cakepops maakt!
Onderstaand een probeersel voor de traktatie van Danny. Voor een hele klas wel wat veel werk, dus ik ga ook nog andere dingen proberen. Zoals een negerbaby met een fopspeen. Iemand anders nog ideeën wat je van een bruin bolletje kunt maken?

8 opmerkingen:

Roos zei

Gave suikerbommen :)

@Let zei

MMMMMM...ziet er goed uit mensen!

Anoniem zei

Geinig pietje!

Nathalie zei

Wat een leuk idee Karien... het zou mij niet verbazen dat één van de kids dit wel zou willen trakteren voor hun verjaardag.

Lisette zei

Wat ziet dat er leuk uit! Deze tip ga ik zeker eens uitproberen!
Misschien kun jer er ook apesnoetjes of beresnoetjes van maken...
Eet smakelijk!

Nathalie zei

Voor weinig geld bij een kringloop winkel, kun je vaak een "chocoladefondue" kopen. Dat heb ik ook en dat werkt best fijn. Je chocola blijft warm en zacht. Ik gebruik dan chocola van de Xenos (als het op voorraad is) die is er speciaal voor gemaakt. Zowel in wit als in bruin.

Anoniem zei

Google eens op Lego cake pop ( gele smeltchocolade bestaat, maar je kunt ook witte chocolade met voedingskleurstof mengen)

Vlijtig Liesje zei

Die vind ik echt prachtig! En bijzonder origineel ook!