vrijdag 9 december 2011

Oooooo, doe je dat zoooooo! - Het begin van het kunstje

VERBETERDE VERSIE!

Als je een stukje breiwerk in tricotsteek eens heel goed van dichtbij bekijkt, trek er evt. een beetje aan, dan zie je dat elke toer bestaat uit een slinger van lusjes die grijpen in de lusjes van de vorige en de volgende toer. Je kunt het ook omkeren, dan zie je hetzelfde.
Het zou toch mooi zijn als je twee van die rijen lusjes als basis zou kunnen nemen voor een dichte onderkant van een nieuw breiwerk: of het nu gaat om 3 steken naast elkaar, of 20 of meer, het ziet er gewoon mooi uit. Nou, dat kan, kijk maar:


Je ziet het misschien niet duidelijk, maar dit zijn twee rijen lusjes, om elkaar heen, en elke rij op een breinaald, zij het dan in dit geval op een flexibel stukje van een rondbreinaald. Als je hierop begint rond te breien, heb je aan de onderkant geen naad. Hieronder ga ik stap voor stap uitleggen hoe je zover komt. Mocht het niet duidelijk genoeg zijn, laat maar weten, in een reactie of via de mail, ik wil het graag perfectioneren!


Dit is het allereerste begin. Neem de twee naaldjes van de rondbreinaald (ik gebruik er eentje van 80 cm, met een kortere kan het niet) in je linker hand, en hang de draad ertussen, aan de achterkant hangt het losse eind over de naald heen. Het losse eind moet lang genoeg zijn om de helft van de steken op te zetten.
Misschien is het handig om in je achterhoofd te houden dat alle steken op de voorste naald gevormd worden door het losse eind garen, en alle steken op de achterste naald door de 'werkdraad', waarbij ze tussen de steken door steeds om elkaar 'grijpen'.

Pak nu het losse eind beet, en haal de draad naar voren ...

... tussen de twee naalden omhoog, over de voorste naald heen naar onder.Houd hem daar vast.





Neem nu de 'werkdraad' (die naar de bol loopt), haal hem (voor de andere draad langs) onderdoor naar achter, over de achterste naald heen en ertussendoor weer terug.




En dan weer andersom: je maakt zo steeds een nieuw lusje, om en om op de naalden. Elke steek wordt gevormd door de (ene of de andere) draad van achter naar voren om de daarbijhorende pen te halen: de werkdraad van achter naar voren om de achterste pen (waarbij hij dus tussen de pennen naar onder gaat), de losse draad van achter naar voren om de voorste pen (waarbij hij dus juist tussen de pennen omhooggehaald wordt, en aan de voorkant naar beneden).


Het is even een handigheidje, als je een stuk of 8 steken hebt opgezet, ziet het er zo uit.



En dit is de goede kant van de opzet. Aan de achterkant zie je het ribbeltje zitten:


Je kunt op YouTube trouwens ook filmpjes vinden waar deze manier van opzetten wordt uitgelegd (in het Engels). Zoek op 'magic cast-on' (magische opzet).
Nu ga je echt aan de gang!


Houd de pennen zo dat de gladde kant voor is. Trek de onderste pen door, zodat de steken op het flexibele gedeelte van de breinaald komen te staan. Houd links en rechts een even grote lus, dan heb je voldoende breiruimte.
Het losse eind hangt nu nog wel los om de onderste naald (laatst opgezette steek), maar omdat je met de werkdraad direct begint te breien, zet je hem daarmee 'vast'. Houd hem tijdens het breien van de eerste steken nog even met de linker hand op z'n plek.
Steek de naald in de eerste steek van de andere pen. En daar gaat 'ie dan, de pen gewoon recht uitbreien.

Als de toer klaar is, keer je het breiwerk om, zodat het eruit ziet als op de foto hierboven. Schuif nu de bovenste breipen terug in de bovenste steken, en daarna trek je de onderste breipen een stuk door, zodat het eruit ziet als op deze foto:


Nu kun je de tweede helft van de eerste toer breien. Trek de draad bij de eerste steek een beetje stevig aan, zodat er later niet te zien is waar het 'breekpunt' heeft gezeten.


Na een toertje of drie ziet het zo uit.

Door bijvoorbeeld slechts drie steken per pen op te zetten en te spelen met meerderingen (en verderop ook minderingen) kun je de leukste dingen maken! Kerstballenbreisters kunnen deze methode gebruiken voor de kerstballen waarvan de patronen op internet te vinden zijn. Verdeel dan het totale aantal steken over de twee pennen, en meerder op de gewone plaatsen, dus ook halverwege de twee halve toertjes.

Volgende keer ga ik het afhechten bespreken, dat worden gelukkig wat minder foto's...
Laten jullie me weten wat jullie van deze uitleg vinden?

11 opmerkingen:

Lisette zei

Haha voor mij is het algebra, maar ik weet zeker dat er veel mensen wel van kunnen leren! Leuk dat je dit doet.

Anoniem zei

oh, leuk Karien! Dit ga ik eens proberen! Hier had je het laatst over, toen je bij mij was, of niet?
groetjes Petra

Karien zei

Eeeh zou kunnen Petra! Als het niet lukt heb je een goede reden om langs te komen!

loesje zei

Zo zie ik het nog niet. Ik zal een keer garen en rondbreipen pakken en uitproberen.

Tecla zei

Bizar, ik snap er niets van!! Maar dat zegt waarschijnlijk meer van mij dan van jou ;-))
Ik ga ook eerst een rondbreier kopen dan dan stap-voor-stap uitproberen!!

roos zei

Heel duidelijk en leuk. Al heb ik al enige jaren niets meerop de pennen staan.Ik breide alles aan elkaar. Maar het kietelt niet.
Grappig eigenlijk na jaren van alles zelf maken (inclusief de trouwjurk) heb ik er nu geen enkele zin meer aan, sterker nog zelfs een broek o.i.d laat ik korter maken.
Maar dat fenomeen schijnt vaker voor te komen.

Ik wens je in ieder geval een prettig en crea weekend.

Roos-Jenny.

Collie-Collie.com zei

Ik moet het altijd doen wil het licht ècht aan gaan... Een mooi projectje om eens samen met de meiden uit te proberen. Ga wel eerst zo'n rondbreinaald kopen, want ik geloof dat ik er niet een heb liggen.

Groetjes, Collie

Annemieke zei

Ook ik snap het nog niet helemaal. Ook zoeken op het internet heeft me nog niets nuttigs opgeleverd. Een rondbreinaald koop je trouwens bij de Zeeman voor 79 cent. Het opzetten is me gelukt, maar het lukt me niet helemaal om de mooie kant onder te houden en ook het breien zelf is lastig voor me. Ga het weer uithalen en nog eens proberen. M'n steken willen niet meer op de naald. Zou je een patroon van het hartje kunnen beschrijven?

Karien zei

Zou leuk zijn om een workshop te organiseren...

Anoniem zei

Ja een workshop lijkt me leuk!
Succes allen!
Het opzetten vind ik ook lastig volgens de beschrijving. Nog maar even oefenen dus.
Bedankt voor de leuke ideeën Karien!

groetjes Petra

Norea zei

Een keer een workshop op PD, tijdens de meiweek ofzo? Lijkt me heel leuk!!