vrijdag 16 december 2011

Luiewijven-haaksteek

Een aardige mevrouw had op dit blog teruggelezen, en was daar een gehaakte sjaal tegengekomen waarmee ik bezig was. Zij vroeg zó vriendelijk of ik wilde uitleggen hoe die haaksteek werkte, dat ik dat niet kon weigeren... Wie niet van haken houdt, slaat dit (extra) blogje maar lekker over!


luchtig en toch warm - en lekker snel klaar!



Begin met een veelvoud van 9 lossen. Trek de laatste losse een stukje verder uit. Neem een ijkpunt voor de lengte, bijv. aan de hand van de breedte van je vinger, want deze afstand heb je heel vaak nodig.


Haak de draad door deze lus heen


vervolgens steek je de haaknaald door de achterste draad,


en maakt daar een vaste


zo dus


doe hetzelfde nog eens


haak nu een vaste in de negende losse van de ketting


en zo ga je verder, de hele rij af, tot aan het begin van de ketting


Haak vier lossen, en trek de laatste lus weer een stukje uit. Nu een klein stukje, want je hebt een halve lengte nodig omdat je aan de rand zit. Weer doorhalen en een vaste 'op zichzelf'.


haak een vaste om de dubbele draad aan de bovenkant van de 'lus', tegen de vaste in het midden aan.


Haak een vaste op de zijkant van de vaste in het midden, en dan nog eentje om de dubbele lus ernaast. Daarna weer een uitgetrokken lus met doorhaling en vaste.


Weer drie vasten tussen de twee lussen


etcetera. Aan het eind gekomen weer een half uitgetrokken lusje met bijbehorende vaste erin, en dan een dubbel stokje op de eerste losse van de opzetketting.


eind van de tweede toer. Deze twee toeren worden eigenlijk steeds herhaald.


Voor het begin van de derde toer moet je eerst op hoogte komen, dus een stuk of 3 lossen als begin, een uitgetrokken lus met toebehoren, een vaste in de middelste van de drie vasten van de vorige toer, en dan weer twee keer een uitgetrokken lus etc.

Het lijken net bloemetjes!

3 opmerkingen:

Collie-Collie.com zei

Leuk!! Ga ik uitproberen!!

Groetjes, Collie

Anoniem zei

dank je wel voor deze prachtige tutorial. En zo snel geplaatst.

Wat een prachtig patroon.

Ik weet niet of ik lief ben, maar in ieder geval wel heel blij.
groetjes,
Judy

Anoniem zei

Bedankt, dit was precies wat ik zocht. In mijn Durable werkboek uit 1969 (!) stond het iets te summier uitgelegd!